به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۶:۲۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۴۴۹۴۴۵
در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان

رویترز: یک فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان کشته شد

گروه بین‌الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد بر اثر حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، یکی از فرماندهان ارشد نیروهای ویژه موسوم به «رضوان» گروه حزب‌الله لبنان شهید شده است.
رویترز: یک فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان کشته شد
این منابع امنیتی فرد شهید شده را وسام الطویل، جانشین فرمانده یکی از واحدهای گردان «رضوان» معرفی کرده‌اند و می‌گویند او همراه با یک شبه‌نظامی دیگر حزب‌الله در حمله به یک خودرو در روستای مجدالسلم شهید شده‌اند. 
یکی از این منابع به رویترز گفت که این حمله «دردناک» بود و منبع دیگر هشدار داد اکنون تنش بالا می‌گیرد. پیش از این اعلام شده بود در جریان حملات ادامه‌دار اسرائیل به جنوب لبنان از زمان آغاز جنگ غزه، بیش از ۱۳۰ تن از اعضای گروه حزب‌الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، شهید شده‌اند. به دنبال ترور صالح العاروری معاون دفتر سیاسی حماس در حمله پهپادی در جنوب بیروت، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در دو سخنرانی تلویزیونی به اسرائیل هشدار داد به فکر حمله گسترده به لبنان نباشد. اسرائیل به شکل رسمی مسئولیت این حمله پهپادی را که روز سه‌شنبه باعث شهادت العاروری در بیروت شد، نپذیرفته است.
ارتش اسرائیل روز ۱۷ دی ضمن هشدار درباره «جنگ دیگری» با حزب‌الله لبنان اعلام کرد که این گروه  یک پایگاه کنترل ترافیک هوایی در شمال اسرائیل را هدف قرار داده است. حمله یاد شده یکی از جدی‌ترین حملات حزب الله از آغاز جنگ کنونی محسوب می‌شود، حملاتی که باعث شده ده‌ها هزار اسرائیلی خانه‌های خود در نزدیکی مرز لبنان را تخلیه کنند. این در حالی است که ابتدای این هفته، روزنامه واشینگتن پست با استناد به ارزیابی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، دی‌ای‌آی، گزارش داد که مقامات دولت بایدن به‌طور «خصوصی» به رهبران اسرائیل درباره عدم ورود به درگیری مستقیم با حزب‌الله هشدار داده‌اند. وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ادامه سفر منطقه‌ای خود دوشنبه به امارات متحده عربی و عربستان سفر کرد و بعد از آن وارد اسرائیل خواهد شد. رویترز نوشته است که آنتونی بلینکن در اسرائیل خواهد کوشید مقامات این کشور را متقاعد کند گفت‌وگوها برای برقراری صلح را از سربگیرند تا از درگیری‌های گسترده‌تر در خاورمیانه جلوگیری شود.
در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ایران را به تلاش برای ایجاد قدرت‌های نظامی در اطراف اسرائیل متهم کرد و گفت کشورش تنها با یک دشمن مبارزه نمی‌کند، بلکه در حال نبرد با «یک محور» است. گالانت تهدید کرد که در صورت ادامه حملات حزب‌الله، اسرائیل اقدامات خود در نوار غزه را در بیروت «کپی پیست» (تکرار) خواهد کرد. جمهوری اسلامی از مداخله نظامی مستقیم در جنگ حماس و اسرائیل اجتناب ورزیده اما هم‌زمان کوشیده از طریق گروه‌های نیابتی خود در منطقه، مانند حزب‌الله و حوثی‌های یمن، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.
روزنامه واشینگتن پست روز ۱۷ دی با استناد به گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نوشت دولت جو بایدن «به صورت خصوصی» به رهبران اسرائیل هشدار داده که از وارد شدن به جنگ با حزب‌الله پرهیز کنند. واشینگتن پست افزود مقام‌های آمریکایی بیم دارند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای در امان ماندن از انتقادات داخلی و تضمین بقای سیاسی خود، تشدید تنش‌ها با حزب‌الله را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرد. بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل در واکنش به این مطلب، به صورت تلویحی از نتانیاهو حمایت و اعلام کرد تمامی اعضای کابینه جنگ این کشور با اقدام نظامی احتمالی علیه حزب‌الله در صورت موثر واقع نشدن دیپلماسی، موافق هستند. او افزود: «اسرائیل به راه‌حل دیپلماتیک علاقه‌مند است» اما در صورت عدم تحقق این گزینه، خود نسبت به «حذف تهدیدات» در مرز لبنان اقدام خواهد کرد.
برچسب ها: حزب‌الله لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها