به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۵۰۲۲۹

در جهنم سیاره زهره یخ پیدا شد

در جهنم سیاره زهره یخ پیدا شد
گروه علمی: سیاره زهره دومین سیاره نزدیک به خورشید و داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی است که دمای سطح آن به فراتر از ۴۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.به گزارش خبرآنلاین،در این دمای جهنمی که فلز سرب را ذوب می‌کند امکان دیدن ابر و یخ وجود ندارد اما در ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری از سطح زهره چنین نیست و دما به منفی ۱۸۳ درجه سانتیگراد افت می‌کند.

در پژوهشی منتشر شده در نشریه « Advancing Earth and Space Sciences» محققان پی بردند که در ارتفاعات بالای اتمسفر زهره امکان شکل‌گیری کریستال‌های یخ و دی‌اکسید کربن وجود دارد.این پدیده که در لایه‌های بالایی جو رخ می‌دهد به باقی ماندن آب در زهره کمک می‌کند و از پراکنده شدن ذخیره آب این سیاره در فضا جلوگیری می‌کند.

بر اساس نتایج این پژوهش در دمای پایین لایه‌های بالایی جو زهره آب تبدیل به کریستال‌های یخ سایز نانو تبدیل می‌شود و در فرایندی به نام هسته‌زایی در ذره‌های دود اتمسفر زهره تجمیع می‌شوند.
در نهایت این ذره‌های قابلیت تشکیل‌ دادن ابرهایی کامل را دارند.در دماهای پایین‌تر کریستال‌های دی‌اکسید کربن نیز تشکیل شده و با در برگرفتن ذره‌های آب منجمد ابر را بزرگتر می‌سازند.ابرهای مزوسفری زهره مانند «تله سرما» عمل می‌کنند و لایه‌ای را در جو این سیاره می‌سازند که از لایه پایینی و بالایی سردتر است.
برچسب ها: سیاره زهره
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها