به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۴۵۱۹۴۱

بدترین کابوس امارات در جام ملت‌های آسیا

بدترین کابوس امارات در جام ملت‌های آسیا
گروه ورزشی:تیم ملی فوتبال در آستانه بازی امارات در شرایطی مشابه با جام ملت‌های 2011 قرار دارد.به گزارش "ورزش سه" تیم ملی فوتبال ایران که بعد از دو برد مقابل فلسطین و هنگ‌کنگ صعود خود به مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های 2023 را قطعی کرده در سومین مسابقه مرحله گروهی‌اش به مصاف امارات حریفی آشنا خواهد رفت.

این مسابقه در حالی در روز سوم مرحله گروهی برگزار می‌شود که تیم ملی قبلا در همین تورنمنت چنین اتفاقی را تجربه کرده و بعد از شش امتیازی شدن در بازی سوم به مصاف امارات رفته بود.برای یادآوری این دژاووی تاریخی باید به جام ملت‌های 2011 برگردیم که اتفاقا آن دوره جام ملت‌ها نیز در قطر برگزار می‌شد.بعد از پیروزی دو بر یک تیم ملی مقابل عراق و برد یک گله مقابل کره شمالی، تیم ایران به رهبری افشین قطبی با شش امتیاز صعود خود به مرحله بعید را قطعی کرده بود و به همین خاطر قطبی با تیم دوم خود به مصاف امارات رفت که حتی از تیم اول نیز شاداب‌تر و پویاتر نشان داد.

مشکیدر تاریخ 19 ژنویه 2011 (29 دی 1389) یعنی تقریبا 13 سال قبل تیم ایران در ورزشگاه باشگاه قطر اسپورت کلاب دوحه و در حضور 5012 تماشاگر با 9 تغییر نسبت به بازی قبلی در ترکیب اصلی به میدان رفت و با سه گل آرش افشین، محمد نوری و گل به خودی ولید عباس بازیکن امارات حریف خود را در هم کوبید.

مشکیترکیب تیم ملی در این مسابقه عبارت بود از : شهاب گردان، خسرو حيدري، فرشيد طالبي، محسن بنگر، احسان حا‌صفي (محمد نصرتي 60)، آندرانيك تيموريان، آرش افشين، محمد نوري، قاسم حدادي‌فر، مسعود شجاعي (غلامرضا رضايي 46)، محمد غلامي (رضا نوروزي 86) .برای امارات هم این ترکیب به میدان رفت: ماجد ناصر، خالد سبيل، حمدان الكمالي، وليد عباس، زبيد خاطر، عامر عبدالرحمن، اسماعيل مطر، احمد خليل، اسماعيل الحمدي، يوسف جابر، علي الوهابي. سرمربیگری این تیم را برعهده سرچکو کاتانچ مشهور بود.

مشکیدر این مسابقه بنگر، رضايي و آرش افشين از ايران و ماجد ناصر از امارات کارت زرد گرفتند اما "دونگ جين كيم" كره‌اي، داور مسابقه، آرش افشين از ايران و خالد سبيل از امارات را با کارت قرمز اخراج  کرد.

مشکیدر این مسابقه تیم قرمز پوش ایران در نیمه نخست با وجود تسلط بر زمین اما شوت‌های کمتری به سمت دروازه حریف زد و موقعیت‌های امارات تا حدودی بهتر بود.در زمین نه چندان مساعد این ورزشگاه که با زمین‌های فعلی قطر قابل مقایسه نبود تیم ملی نیمه دوم را با یک تغییر شروع کرد و غلامرضا رضایی جای مسعود شجاعی را در زمین گرفت تا آندرانیک تیموریان بازوبند کاپیتانی را به بازو ببندد.

بازی تا دقیقه 70 متعادل دنبال می‌شد و هر دو تیم دو موقعیت عالی از دست دادند تا اینکه تیم ملی بالاخره در دقیقه 70 به گل رسید. در این لحظه آرش افشين پس از دو بار برخورد توپ به تيرك دروازه با ضربه‌ غلامی با سر دروازه را گشود. با این حال سه دقیقه بعد دروازه‌بان خشمگين امارات كه عصباني شده بود، پس از انجام خطاي آرش افشين بر روي او به شدت به ستمش حمله‌ور شد كه مدافعان این تیم  به هر شكل ممكن او را آرام كردند. داور كره‌اي بازي كه تا اين لحظه در دادن كارت خوب كار نكرده بود به ماجد ناصر و آرش افشين كارت زرد نشان تا زننده‌ تك گل ايران از بازي اخراج شود. افشین در دقیقه 22 بازی به‌خاطر رعایت نکردن فاصله کارت زرد اولش را از داور گرفته بود.

با این حال در دقیقه 83 و لحظاتی بعد از ده نفره شدن امارات تیم ملی به گل دوم هم رسید. خسرو حيدري با حركتي نفوذي از جناح راست توپ را براي نوري فرستاد و ضربه دقيق محمد نوري به گوشه‌ دروازه رفت تا ايران به گل دوم برسد.

در سومین دقیقه وقت‌های تلف شده امارات صاحب موقعیت گلزنی شد که گردان شوت بازیکن حریف را مهار کرد و بعد از دو ضربه توپ به آندو تیموریان در مرکز زمین رسید که او با یک پاس بی‌نظیر غلامرضا رضایی را راهی دروازه حریف کرد، رضایی که با مدافع حریف کورس بسته بود دروازه‌بان امارت را دریبل زد اما ولید عباس مدافع حریف دروازه خودی را باز کرد تا شبی باشکوه برای تیم ملی رقم بخورد.

مشکیبعد از این بازی از سوی مسئولان برگزاری مسابقه آندرانیک تیموریان به‌عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. او جايزه ويژه خود را از شركت سامسونگ دريافت و توپي را به يادگار امضا كرد كه در پايان رقابت‌ها به مقر كنفدراسيون فوتبال آسيا برده شد. آندو که در این بازی یکی از بهترین بازی‌های ملی‌اش را در طول دوران بازیگری خود انجام داد بعد از بازی به یکی از دوستان خود گفت: سه شماره 14 نسخه امارات را پیچیدند.اشاره آندو به خودش، محمد نوری و قاسم حدادی‌فر بود که در تیم‌های باشگاهی‌شان شماره 14 را به تن می‌کردند و البته رفاقت و صمیمیت زیادی با هم داشتند و در نیمه دوم آن بازی کنار هم کولاک کردند.

مشکیدر این مسابقه هواداران تیم ملی امارات که متصورند تیم ایران با نفرات ذخیره‌اش شاید شکست بخورد بعد از گل دوم تیم ملی ورزشگاه را ترک کردند. اين شكست به قدري براي اماراتي‌ها سنگين بود كه گزارشگر اماراتي اسامي گويندگان و مجريان برنامه‌هاي تلويزيوني اين كشور را به اشتباه بيان مي‌كرد. در همين حال مفسران شبكه دبي اسپورت با رد صحبت‌هاي كاپيتان تيم ملي امارات، "سبيط خاطر" كاپيتان تيم ملي امارات و "اسماعيل مطر" به بي‌تفاوتي بازيكنان اين تيم در مقابل تيم ملي ايران اظهار تاسف كرد و توجيه‌هاي آنان را نپذيرفت.

شبكه‌هاي تلويزيوني امارات  آن روز را براي فوتبال اين كشور روزي سياه ناميدند و اعلام كردند در ديداري كه براي پيروزي آماده شده بوديم، شكست سنگيني را پذيرفتيم. اين تلويزيون‌ها با انتقاد از "وليد عباس" مدافع اماراتي كه در ديدارهاي امارات با عراق و ايران دو گل به دروازه خودي زده بود، آن را نشانه از هم گسيختگي تيم ملي كشور خود توصيف كردند.

مشکیعلی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، بعد از گل سوم تیم ملی بسیار خوشحال بود. رئيس فدراسيون فوتبال كه از جايگاه ويژه نظاره‌گر اين بازي بود، از جاي خود بلند شد و با نشان دادن نيمكت تيم ملي براي كادرفني با خوشحالي دست تكان داد. در اين لحظه اصغرحاجي‌لو سرپرست تيم ملي نيز حركت كفاشيان را ديد و با نشان دادن عدد 3 با انگشتانش خوشحالي خود را با او تقسيم كرد.
مشکیبعد از سوت پایان بازی بازيكنان ايران به سمت تماشاگران رفتند و از آن‌ها قدرداني كردند. اين تماشاگران از قطبي خواستند كه به طرف‌شان برود و او به همراه منصور رشيدي و شهاب گردان به سمت تماشاگران رفتند و به‌خاطر حمايت آن‌ها در اين سه بازي، از آن‌ها تشكر كردند. تیم ایران با این برد اولین تیم 9 امتیازی آن تورنمنت شد و تماشاگران قطبی را با لقب «امپراتور» تشویق کردند.

بولت پرسپولیسپس از این بازی سرچکو کاتانچ، سرمربی تیم ملی امارات، گفت: آمار نشان مي‌دهد در تمام بازي‌هايمان آمار شوت‌زني بهتري داشتيم. حتي در اين بازي هم بهتر از ايران بوديم. ايران تنها 3 شانس گل داشت كه هر سه آن را تبديل به گل كرد. ايران و عراق فوتبالي فيزيكي مبتني بر قدرت بدني دارند. ايران با تكيه بر تكنيك بازيكنانش توانست برتري را به دست بياورد. ايران بهترين تيم گروه بود. آن‌ها از نظر فيزيكي و تاكتيكي عالي هستند. بازي آن‌ها با كره يك بازي خوب خواهد شد كه روي ديگر آن هم تيم خوب كره است.

مشکیبعد از این بازی كميته فني رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا آماري از دونده‌ترين بازيكنان مصاف ايران و امارات منتشر كرد كه بر اساس اين آمار محمد نوري با 10،195 كيلومتر دونده‌ترين بازيكن اين ديدار بود. او با ميانگين سرعت 7،2 سريع‌ترين بازيكن اين بازي بود. آندرانيك تيموريان هم با 9،770 كيلومتر دوندگي و قاسم حدادي‌فر با 9،604 كيلومتر دوندگي ديگر بازيكناني بودند كه بيشترين دوندگي را در جدال 90 دقيقه‌اي ايران برابر امارات داشتند. اين دو با سرعت 6،8 پس از نوري سريع‌ترين بازيكنان اين بازي بودند.

مشکیانتخاب داور کره‌ای برای این بازی با توجه به اینکه تیم ملی در مرحله یک چهارم باید با کره مصاف می‌داد عجیب بود. به همین خاطر تصمیمات این داور بارها مورد اعتراض کار فنی تیم ملی قرار گرفت. هچنین تیم آنالیز کره جنوبی هم در ورزشگاه حاضر بود و البته  بعد از گل دوم تیم ملی ورزشگاه را ترک کرد.

بولت پرسپولیسبعد از بازی و برد شیرین تیم ملی تمام کارشناسان و مربیان فوتبال کشورمان از تغییرات شجاعانه قطبی و نمایش دلپذیر تیم ملی تمجید کردند و همه درباره قهرمانی در این تورنمنت با امید حرف می‌زدند. همچنین شبكه تلويزيوني ورزشي عراق موسوم به "العراقيه اسپورت" با بيان اين مطلب كه تيم ملي ايران يك بار ديگر فوتبال امارات را تحقير كرد، گفت: «افشين قطبي با ذخيره‌هاي خود تاريك‌ترين روز فوتبال امارات را رقم زد. پس از فاجعه حذف تحقيرآميز تيم ملي عربستان، نزول فوتبال امارات متحده عربي بارزترين مشخصه سراشيبي سقوط فوتبال كشورهاي ثروتمند عربي منطقه بود.» در همين حال تلويزيون الجزيره اسپورت در تحليلي جامع از اين ديدار گفت: «تيم ملي ايران در يك بازي تمريني تيم ملي امارات را از پيش رو برداشت تا آماده رويارويي با تيم ملي كره جنوبي باشد.»

بولت پرسپولیسبعد از این برد افشین قطبی سرمربی تیم ملی گفت: در حال حاضر نه تنها كره جنوبي بلكه همه تيم‌ها از ايران مي‌ترسند و هيچ تيمي دوست ندارد با ايران رودررو شود. من در كره كار كرده‌ام و برايم سخت است كه با تيم ملي اين كشور روبه‌رو شوم، چرا كه كره‌جنوبي را دوست دارم ولي با تمام احترامي كه براي مردم اين كشور قائلم بايد كره را ببريم و صعود كنيم. فكر مي‌كنم رابطه بين مردم ايران و كره هم خوب باشد. تجربه‌ام مي‌گويد مردم دو كشور به هم احترام مي‌گذارند. كره تيم خوبي است و در جام جهاني نتايج خوبي گرفت؛ اما من مي‌گويم با توجه به شناختي كه از كره دارم مي‌توانيم اين تيم را شكست دهيم.

هادی عقیلی درباره اينكه گفته مي‌شد اگر نوبتي هم باشد، اين بار نوبت ايران است كه در مرحله يك چهارم نهايي كره‌جنوبي را شكست دهد، گفت: اين عين خرافاتي بودن است. ما بازي خودمان را برابر كره انجام مي‌دهيم و اميدواريم كه بتوانيم اين تيم را شكست دهيم. مسعود شجاعي هم گفت: اگر نوبتي هم باشد، نوبت ماست كه كره جنوبي را در مرحله يك چهارم شكست دهيم. فكر مي‌كنم كه كره‌اي‌ها هراس بيشتري از ما داشته باشند.

مشکیدر آن تورنمنت 16 تیمی تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی بعد از تساوی یک – یک مقابل کره جنوبی در وقت‌های اضافه گل دیگری دریافت کرد و از دور مسابقات حذف شد. کره جنوبی هم در مرحله نیمه نهایی بعد از تساوی 2-2 در ضربات پنالتی به ژاپن باخت. ژاپن هم در فینال با تکل گل وقت‌های اضافه تاداناری لی استرالیایی که در نیمه نهایی با شش گل ازبکستان را در هم کوبیده بود را شکست داد و به‌عنوان قهرمانی رسید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها