به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۵۳۰۵۷

لیگ ایران را می‌بینم خمیازه‌ام می‌گیرد

لیگ ایران را می‌بینم خمیازه‌ام می‌گیرد
گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳با ۳پیروزی مقابل تیم‌های فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد؛ جایی که برای رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی باید از سد سوریه عبور کند. به گزارش همشهری آنلاین،ابراهیم قاسم‌پور، هافبک سابق تیم ملی فوتبال ایران که سابقه قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶را در کارنامه خود دارد، با اشاره به اینکه پیش‌بینی صعود ایران از مرحله گروهی کار سختی نبوده درباره شرایط تیم ملی با همشهری‌ صحبت‌کرده است، اینکه اگر ایران سوریه را دست‌کم بگیرد، چه اتفاقی می‌افتد.

*بازی‌های مرحله گروهی را چطور دیدید و پیش‌بینی شما از نتایج تیم ملی درست بود؟
تیم ملی در مرحله گروهی فراز و نشیب داشت و به‌ترتیب ۳نمایش متوسط، بد و نسبتا خوب را در این مرحله دیدیم. این فراز و نشیب دل‌نگرانی‌هایی را هم برای تیم ملی به‌وجود آورد. تیم ملی در ۳بازی مرحله گروهی با ترکیب‌های متفاوتی بازی کرد و ناهماهنگی‌هایی که برخی اوقات بین بازیکنان دیده می‌شد، به‌خاطر همین موضوع بود. شاید کادر فنی خیلی نمی‌خواست ترکیب اصلی ایران شناخته شود.

*سوریه برای تیم ملی مشکل‌ساز می‌شود؟
جام ملت‌ها جام شگفتی‌ها بوده و تیم‌هایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی هم نتایج غیرقابل پیش‌بینی گرفتند. سوریه در مرحله گروهی نتایج بسیار خوبی گرفت و صعود کرد و اصلا نباید این تیم را دست‌کم بگیریم. بازی با سوریه یک بازی درگیرانه با دوندگی بالا همراه با چاشنی خشونت خواهد بود. سوریه مقابل ایران بسته بازی می‌کند که تیم ملی معمولا مقابل این سبک بازی به مشکل می‌خورد.

*چه استراتژی و سبکی را برای بازی با سوریه پیشنهاد می‌کنید؟
این جام نشان داد که نمی‌شود بی‌گدار به آب زد و باید این را هم درنظر داشت که تیم ملی در مرحله گروهی از تیم‌های درجه ۲و ۳آسیا گل دریافت کرد به همین دلیل باید مقابل سوریه یک بازی منطقی را به نمایش بگذاریم. قطعا سوریه هم ایران را آنالیز کرده و به ضدحملات، ضربات شروع مجدد و یا اتفاقات فوتبال دلخوش است. نباید به آنها اجازه بدهیم به دروازه نزدیک شوند و از یک‌سوم میانی رو به جلو بازی کنیم.

*به‌نظر می‌رسد با محرومیت کنعانی‌زادگان و مصدومیت پورعلی‌گنجی دست قلعه‌نویی در خط دفاع تا حدودی بسته شده و ظاهرا مجید حسینی نیز مصدومیت دارد و احتمالا به بازی سوریه نرسد. آیا بهتر نبود به جای دعوت از ۵مهاجم یک مدافع مثل حزباوی به قطر می‌رفت؟
کادر فنی قبل از هر تورنمنتی اتفاقات را تجزیه و تحلیل می‌کند و باید دید که سرمربی تیم ملی چه اهدافی از دعوت ۵مهاجم نوک داشته است. مطمئنا من اگر سرمربی بودم به جای ۵مهاجمی که همگی خصوصیات مشترکی دارند ۳یا نهایتا ۴مهاجم را دعوت می‌کردم و مسلما یک مدافع دیگر مثل حزباوی را در لیست قرار می‌دادم.

*اگر حسینی به بازی با سوریه نرسد آیا سبک بازی تیم ملی تغییر می‌کند؟
نه. به‌نظرم روزبه چشمی در این پست به بازی گرفته می‌شود. در بسیاری از لیگ‌های مختلف دنیا هم دیده‌ایم که در مواقع لازم از هافبک‌های دفاعی به‌عنوان دفاع میانی استفاده می‌کنند اما باز هم این دلیلی برای خط‌خوردن بازیکنی مثل حزباوی نمی‌شود.

*شانس اصلی قهرمانی در جام ملت‌ها را کدام تیم می‌بینید؟
قبل از شروع بازی‌ها ژاپن را به‌دلیل نتایج و بازی‌های تدارکاتی که انجام داده بود و حتی تیم‌هایی مثل کره و عربستان را از شانس‌های اصلی قهرمانی می‌دیدم اما بعد از برگزاری مسابقات متوجه شدم که تیم ملی ایران و استرالیا هم شانس قهرمانی دارند. البته فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است اما همانطور که گفتم ایران هم به اندازه ژاپن شانس قهرمانی دارد.

*به‌عنوان بازیکن سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا را دارید. چه خاطره‌ای از آن بازی‌ها به یاد دارید؟
در بازی فینال مقابل تیم کویت با گل علی پروین قهرمان شدیم. برخی طوری درباره آن بازی‌ها صحبت می‌کنند که انگار آن موقع حضور داشتند و بر این باورند که قهرمانی ایران خیلی راحت به‌دست آمده و کویت قدرت نداشته است. اما باید بگویم تیم کویت در آن زمان که قطر و اماراتی وجود نداشت یکی از قدرت‌های غرب آسیا بود. اتفاقا با امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد فوتبال نسبت به زمان ما راحت‌تر شده است.

*چطور؟
فوتبال تبدیل به تجارت شده و اگر نگاه کنید جام جهانی بعدی قرار است با ۴۸تیم برگزار شود. من مخالف ۴۸تیمی‌شدن جام‌جهانی هستم چون کیفیت بازی‌ها به‌شدت پایین می‌آید.

*صحبت از کیفیت فوتبال شد. کیفیت لیگ را چطور می‌بینید؟
لیگ ایران را که نگاه می‌کنم بعد از چند دقیقه خمیازه‌ام می‌گیرد. اگر توانستید ۲بازیکن شاخص از لیگ به من معرفی کنید.

*دلیلش چیست؟
فوتبال‌های خیابانی و زمین‌های خاکی از بین رفته و اکثر آکادمی‌ها جایشان را گرفته‌اند که بیشتر آنها و البته نه همه به‌جای فوتبال به‌دنبال منبع درآمد هستند. پایه‌های استقلال و پرسپولیس و مربیانی را که بالای سر بازیکنان این رده قرار می‌گیرند، نگاه کنید؛ چند بازیکن به فوتبال معرفی کرده‌اند یا چقدر در رسانه‌ها به تیم‌های پایه توجه می‌شود. همه اینها دست به‌دست هم داده تا کیفیت لیگ به این شکل باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها