به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۲۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۵۳۱۷۱

بحران لیوان‌های یکبار مصرف

بحران لیوان‌های یکبار مصرف
گروه جامعه: قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و میلیون‌ها نفر هر روز آن را در کافه‌ها، رستوران‌ها و در خانه تهیه می‌کنند. اگرچه قهوه یک نوشیدنی لذت بخش است، اما تهیه و مصرف آن می‌تواند تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی داشته باشد. یکی از نگرانی‌های اصلی تأثیر لیوان‌های یکبار مصرفی است که اغلب برای سرو قهوه استفاده می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هر آمریکایی به‌طور متوسط سالانه بیش از ۴۰۰ لیوان قهوه می‌نوشد. بسیاری از این قهوه‌ها از کافی‌شاپ‌ها خریداری می‌شوند و در لیوان‌های یکبار مصرف سرو می‌شوند. این لیوان‌ها از مواد مختلفی ساخته می‌شوند و تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی دارند.

لیوان‌های یکبار مصرف از چه موادی ساخته شده‌اند؟
لیوان‌های یکبار مصرف معمولاً از سه ماده فوم پلی استایرن، پلاستیک و کاغذ ساخته می‌شوند. هر یک از این مواد تأثیرات زیست محیطی خاص خود را دارند.

فوم پلی استایرن (استایروفوم)
فوم پلی استایرن یا استایروفوم یک ماده عایق است که به دلیل سبکی و ارزانی آن برای سرو قهوه محبوب است. با این حال، فوم پلی استایرن تجزیه نمی‌شود و می‌تواند صدها سال در محیط‌زیست باقی بماند. همچنین منجر به آزاد شدن میکروپلاستیک‌هایی می‌شود که می‌توانند به اکوسیستم‌ها و حیات وحش آسیب برسانند.

امروزه آمریکا سالانه حدود 3 میلیون تن پلی استایرن تولید می‌کند و 80 درصد آن در سطل زباله (شامل حدود 25 میلیارد لیوان در سال) دور ریخته می‌شود. این به معنای این است که این مواد حدود یک سوم فضای دفن زباله را اشغال می‌کنند. پلی استایرن به عنوان زباله حدود 500 سال طول می‌کشد تا تجزیه شود.

تولید یک لیوان استایروفوم منجر به انتشار حدود 33 گرم دی اکسید کربن معادل رانندگی در حدود یک دهم مایل می‌شود که زیاد به نظر نمی‌رسد، اما اگر میزان پلی استایرن تولید شده در آمریکا را در نظر بگیرید، می بینید که هر سال حدود ۲۱ میلیون تن دی اکسید کربن یا همان مقداری که ۴.۵ میلیون خودرو در سال منتشر می کنند، اضافه می کند.وقتی فوم پلی استایرن تجزیه می‌شود، می‌تواند مواد شیمیایی را نیز وارد محیط اطراف کند. پلی استایرن از مواد سرطان‌زای بنزن و استایرن ساخته می‌شود.این باعث شده است که برخی از شهرها و ایالت‌ها، از مین تا لس آنجلس، فوم پلی استایرن را ممنوع کنند. در کل، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها نوشیدنی‌های داغ کمتر و کمتری را در بسته‌بندی پلی استایرن سرو می‌کنند.

پلاستیک
پلاستیک ماده دیگری است که اغلب برای ساخت لیوان‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود. پلاستیک‌ها نیز تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند میکروپلاستیک‌ها را آزاد کنند.لیوان های پلاستیکی معمولا  از دو نوع پلاستیک ساخته می‌شوند. پلی پروپیلن (PP) یا پلی اتیلن ترفتالات (PET) مانند فوم پلی استایرن، پلاستیک‌های سنتی به آرامی تجزیه می‌شوند. ابتدا به میکرو و نانو پلاستیک‌های بسیار کوچک تبدیل می‌شوند. از آنجایی که تجزیه آن بسیار طول می‌کشد، بیشتر 8.3 میلیارد تن پلاستیکی که تاکنون تولید شده است، هنوز در محیط‌زیست وجود دارد. بسته به نوع پلاستیک ساخته شده و نحوه دفع آن، انتشار گازهای گلخانه‌ای لیوان‌های یکبار مصرف پلاستیکی بین 10 گرم تا 30 گرم دی اکسید کربن است.

کاغذ
کاغذ ماده‌ای است که اغلب برای ساخت لیوان‌های یکبار مصرف قابل بازیافت استفاده می‌شود. اگرچه لیوان‌های کاغذی برای محیط‌زیست بهتر به نظر می‌رسند ، اما یک مطالعه در سال 2023 نشان داد که وقتی دور ریخته می‌شوند، می‌توانند به اندازه پلاستیک سمی باشند. این تا حدی به این دلیل است که لیوان‌های کاغذی فقط کاغذی نیستند. اگر اینطور بودند، تمام آب داغ به بیرون نشت می‌کرد.

لیوان‌های کاغذی تحت شرایط مناسب زیست تخریب‌پذیر و کمپوست‌پذیر هستند، که آنها را به انتخاب نسبتاً بهتری تبدیل می‌کند. لیوان‌های کاغذی اغلب دارای روکش پلاستیکی برای جلوگیری از نشتی هستند که می‌تواند بازیافت را دشوار کند. این پوشش پلاستیکی ممکن است چندین دهه طول بکشد تا تجزیه شود.فرآیند تولید لیوان‌های کاغذی برای محیط زیست نیز عالی نیست. هر سال 6.5 میلیون درخت قطع می‌شود تا 16 میلیارد لیوان کاغذی که ما در هر سال استفاده می‌کنیم تولید شود. طبق یک مطالعه ، یک لیوان کاغذی حدود 110 گرم دی اکسید کربن منتشر می‌کند.

تأثیرات زیست محیطی لیوان‌های یکبار مصرف
لیوان‌های یکبار مصرف تأثیرات زیست محیطی قابل توجهی دارند. این تأثیرات شامل موارد زیر است:

انتشار گازهای گلخانه‌ای
تولید و دفع لیوان‌های یکبار مصرف می‌تواند منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. تولید فوم پلی استایرن و پلاستیک‌ها نیاز به انرژی دارد که می‌تواند منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. علاوه بر این، دفع لیوان‌های یکبار مصرف در محل‌های دفن زباله می‌تواند منجر به انتشار متان، یک گاز گلخانه‌ای قوی شود.

استفاده از منابع
تولید لیوان‌های یکبار مصرف نیاز به منابع طبیعی مانند چوب دارد. تخریب جنگل‌ها می‌تواند منجر به کاهش تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی شود.

راه‌های کاهش تأثیرات زیست محیطی لیوان‌های یکبار مصرف
برای کاهش تأثیرات زیست محیطی لیوان‌های یکبار مصرف، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:
استفاده از لیوان‌های قابل استفاده مجدد
همراه داشتن لیوان یا قمقمه قابل استفاده مجدد بهترین راه برای کاهش تأثیرات زیست محیطی لیوان‌های یکبار مصرف است. یک لیوان قابل استفاده مجدد باید بین 20 تا 100 بار استفاده شود تا آلاینده‌های تولید شده برای تولید آن جبران شود.

کاهش مصرف قهوه
اگر مصرف قهوه خود را کاهش دهید، نیاز به لیوان‌های یکبار مصرف کمتری خواهید داشت.

حمایت از سیاست‌های زیست محیطی
حمایت از سیاست‌هایی که استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف را کاهش می‌دهند می‌تواند به کاهش تأثیرات زیست محیطی این محصولات کمک کند.

آینده لیوان‌های یکبار مصرف
فناوری‌های جدید در حال تغییر نحوه استفاده ما از لیوان‌های قهوه یکبار مصرف هستند. به عنوان مثال، لیوان‌های کاغذی جدیدی در حال توسعه هستند که تجزیه‌پذیرتر هستند و می‌توانند با مواد بازیافتی ساخته شوند. علاوه بر این، شرکت‌های بیشتری در حال ارائه گزینه‌های استفاده مجدد هستند، مانند لیوان‌های قابل استفاده مجدد که مشتریان می‌توانند آنها را با تخفیف مصرف کنند.

با افزایش آگاهی از تأثیرات زیست‌محیطی لیوان‌های یکبار مصرف، انتظار می‌رود استفاده از این لیوان‌ها کاهش یابد. با این حال، برای کاهش کامل ضایعات لیوان‌های یکبار مصرف، همکاری بین مصرف‌کنندگان، فروشندگان و سیاست‌گذاران ضروری است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها