به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۴۵۳۲۸۰
فریبا کوثری:

بازی در نقش‌های منفی را دوست دارم

بازی در نقش‌های منفی را دوست دارم
گروه فرهنگی:فریبا کوثری که قرار است، بزرگداشت‌اش در جشنواره فیلم فجر برگزار شود، می‌گوید: من تمامی تیپ‌ها را دوست دارم و وقتی فیلمنامه را می‌خوانم، گویی نقشی که به من پیشنهاد شده مرا به دنیایی دیگر می‌برد ولی خودم بازی در نقش های منفی را دوست دارم.

به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما و تلویزیون که قرار است، فردا ۱۱ بهمن ماه در تالار وحدت تهران مورد تقدیر قرار بگیرد، در جدیدترین اظهارنظرش که در یک برنامه اتفاق افتاده بود، این سخنان را مطرح کرد و گفت:"اگر قرار بود برای زندگی ام همچون فیلم، نامی انتخاب کنم، نام "زن تنها" را انتخاب می کردم.

فریبا کوثری درباره اینکه در طول این سالها نقشی بوده که آرزوی ایفای آنرا داشته باشد؟ گفته است: دنیای بازیگری، انتها ندارد و ما هرچقدر بازی کنیم، متوجه می شویم به انتهای کار نرسیده‌ایم چون بازیگری یعنی ایفای نقش شخصیت های مختلف، در دنیایی که بیش از هشت میلیارد جمعیت وجود دارد و اگر قرار باشد هر بازیگر نصف این تعداد را هم ایفای نقش کند، متوجه می‌شود وارد دریای بیکرانی شده است. من در حال حاضر ۳۴ سال است که به حرفه بازیگری مشغولم ولی هنوز هم در حال جستجوی ناشناخته‌های این هنر هستم و هروقت کاری به من پیشنهاد می‌شود، از شب قبل استرس دارم.

این هنرمند که متولد ۱۳۴۵ است،فعالیتش را در عرصه بازیگری سینما آن‌طور که در دانشنامه سینمای ایران آمده است،با «درمسیر تندباد» جعفری‌جوزانی آغاز کرده است.«دندان مار» مسعود کیمیایی، «مرگ پلنگ» فریبرز صالح، «ابلیس» احمدرضا درویش، «جستجو در جزیره» مهدی صباغ زاده، «نقش عشق» شهریار پارسی‌پور، «آواز تهران» کامران قدکچیان، «آقای بخشدار» خسرو معصومی، «خسوف» رسول ملاقلی‌پور، «پایان کودکی» کمال تبریزی، «یک داستان واقعی» ابوالفضل جلیلی و....از جمله آثار سینمایی‌ که فریبا کوثری در آنها ایفای نقش کرده است.

اما بازیگر سریال های "مختارنامه"، "معصومیت از دست رفته"، "دلنوازان"، "بی صدا فریاد کن" و "بی گناهان" در پاسخ به اینکه چه نقشی را بیشتر دوست دارد؟ گفته است: من تمامی تیپ‌ها را دوست دارم و وقتی فیلمنامه را می‌خوانم، گویی نقشی که به من پیشنهاد شده مرا به دنیایی دیگر می‌برد ولی خودم ایفا در نقش های منفی را دوست دارم.

 برای من سریال "معصومیت از دست رفته" نقطه شروع بازیگری در ژانر تاریخی و "مختارنامه" انتهای هنرنمایی در ژانر تاریخی بود. من نقش های تاریخی را خیلی دوست دارم و برایم جذاب‌تر است. به نظرم ما در قبال نقش‌های تاریخی، دِینی داریم که فراتر از آن نمی‌توانیم قدم برداریم و به نوعی بار مسئولیت بیشتری بر دوشمان است. وقتی نقش هایی همچون مادر، خانم خانه‌دار، معلم و ... به من پیشنهاد می‌شود، مسلماً از افرادی که در اطرافم هستند، الهام می‌گیرم ولی هر بازیگر در نقش های تاریخی باید به گونه‌ای نقش را ایفا کند که خدای ناکرده آنرا بد یا کمرنگ جلوه ندهد و این رسالت مهمی است.

اکثر نقش هایی که تا به حال ایفا کرده‌ام جدی بوده و با اینکه من انسان شوخ‌طبعی هستم ولی تا بحال کار کمدی انجام نداده‌ام. همچنین مواردی که باعث می‌شود از اعماق وجودم خنده بر لبم بیاید، خوشحالی مادرم، خانواده‌ام و آدمهاست. وقتی این عزیزان شاد و خوشحال باشند، من هم خوشحال خواهم بود. به نظرم تعریف یک خانواده ایده‌آل، خانواده‌ای سالم و صالح است که قطعاً تمام اعضای خانواده از کنار هم بودن لذت می‌برند. 

او که متولد زاهدان است در همان مصاحبه اخیرش گفت: اگر بخواهم خودم را در سه کلمه توصیف کنم اینگونه می‌گویم: "انسانی مهربان، دست و دلباز و عاشق خانواده" و درباره ترک یک رفتار بد در آغاز قرن جدید، توصیه‌ام به خودم و همه مردم "عدم کنکاش و قضاوت در زندگی یکدیگر" است. اگر وقتی که برای کنکاش در زندگی دیگران می‌گذاریم را برای شناخت خودمان بگذاریم، قطعاً پیشرفت‌های زیادی در زندگی خواهیم داشت. بهتر است سعی کنیم با حرف ها، کارها و... همدیگر را آزار ندهیم. 

اما چندی قبل پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر و معرفی فیلم‌ها خبر رسید که فریبا کوثری به گروه بازیگران فیلم سینمایی «آن دو» پیوست.فیلمبرداری «آن دو» با موضوع سینمای دفاع مقدس به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی است که فریبا کوثری در نقش زنی به نام «گلی جان» مقابل دوربین رفته است. اما با توجه به اینکه فیلم در لیست فیلم‌های جشنواره فجر نیست، به نظر می‌رسد، فیلم به جشنواره نرسید.

اما فریبا کوثری درباره کم‌کاری‌اش گفته بود: بازیگران زن همانند من در سینمای ایران جایی ندارند و باید در تلویزیون و تئاتر کار کنند و یا نقش‌های حاشیه‌ای سینما را بپذیرند.سینما به شدت جوان‌گرا شده و در همه کارهایی که ساخته می‌شود از تیپ‌های جوان استفاده می‌شود کارهایی هم که به من یا افرادی مثل من پیشنهاد می‌شود نقش‌های قابل توجهی نیست که آدم بتواند توانایی‌هایش را نشان دهد.

این بازیگر با بیان اینکه امنیت شغلی برای بازیگر وجود ندارد تاکید کرد: اینهایی هم که الان هستند ۵ سال دیگر نیستند البته این موضوع برای آقایان کمتر صدق می‌کند، اما بازیگران زن تا کمی سن‌شان بالا می رود یا باید نقش مادر را بگیرند و یا نقش‌های حاشیه‌ای دیگر را بازی کنند.

وی معتقد است :هیچ جای دنیا این‌گونه نیست،جولیا رابرت ۴۰ سال است کار می‌کند و یا مریل استریپ ۵۷ سالش است، اما هنوز نقش‌های خوبی می‌گیرند. شری ملکیون هم هنوز در سینماهای هالیوود بازی می‌کند، اما در ایران بازیگران خوبی مثل خانم معتمدآریا و نونهالی هستند که حضورشان نسبت به گذشته خیلی کمرنگ شده است.
بازیگر فیلم‌های ابلیس،‌جستجو در جزیره و پایان کودکی ادامه داد: از سال ۷۴ به بعد سمت و سوی سینما عوض شده و فیلم‌ها همه در ارتباط با جوانان شده است در صورتی که موضوعات خوب دیگری هم وجود دارد، دیگر همانند گذشته فیلم‌های خوبی نظیر «روسری آبی» و «بانوی اردیبهشت» ساخته نمی‌شود.

فریبا کوثری در پایان صحبت‌هایش به ایسنا گفت: متاسفانه بعضی از کارگردانها اکیپ خودشان را دارند بطوریکه ما به تماشای هر فیلمی که می‌رویم می‌بینیم همان‌ افراد هستند. به خاطر همین هم فیلم‌های خوب کم شده و خیلی از کارگردانها از سینما قهر کردند . کوثری که مشغول بازی در سریال مختارنامه بود بعد از ۱۰ سال دوری از سینما فیلم «نگاه» به کارگردانی سپیده فارسی را آن مقطع بازی کرده بود.
برچسب ها: فریبا کوثری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها