به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۷ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۴۵۵۲۲

وزير نفت امروز در مجلس چه گفت؟

گروه اقتصادي: وزیر نفت با بیان اینکه قدرت اول منطقه در لوله‌گذاری دریا در خلیج‌فارس ایران است، گفت: نباید اجازه دهیم از شرایط تحریمی کسی بخواهد علیه منافع ملی استفاده کند.
وزير نفت امروز در مجلس چه گفت؟
بیژن زنگنه وزیر نفت که برای پاسخ به سوال قاضی‌پور نماینده ارومیه و محجوب نماینده تهران در جلسه علنی امروز مجلس حضور داشت، در سخنانی گفت: در گزارشی که یکشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس به نمایندگان ارائه کردم تعهد خود و وزارت نفت را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در حمایت از ساخت و تولید داخل مصرا اعلام کردم. وی با بیان اینکه سابقه کاری بنده در وزارت نفت همواره حمایت از تولید داخل و ارتقای فناوری ملی را نشان می‌دهد گفت: در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که قبلا نیز وزیر بوده و صادر کرده‌ام بر حمایت از تولید داخلی تاکید داشته‌ام.

زنگنه تصریح کرد: اما اگر سوال امروز نمایندگان در مورد عملکرد بنده در طی 10 ماه گذشته باشد بحث چیز دیگری است. وزیر نفت در ادامه اظهار کرد: بیش از دو میلیون تن ورق خریداری شده است که در داخل کشور برای تهیه لوله‌ها استفاده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه تعهدم در وزارت نفت برای توسعه و فناوری ملی و استفاده از ظرفیت‌های داخل است، به موفقیت‌های کشور در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در میانه سال 76 که وارد وزارت نفت شدم اولین قرارداد پارس جنوبی با شرکت توتال به امضا رسید که به زحمت توانستیم 30 درصد از ارزش عملیات را ساخت داخل کنیم و در میانه سال 84 با مدیریتی که شد این میزان به بیش از 60 درصد رسید و اکنون به راحتی از 70 درصد در ساخت داخل استفاده می‌شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: ما در سال 76 حتی یک متر نمی‌توانستیم در دریا لوله‌گذاری کنیم اما الان اولین قدرت لوله‌گذاری در منطقه و خلیج‌فارس ایران است و یا حتی نمی‌توانستیم سکو نصب کنیم اما الان امکان تمامی این کارها فراهم است. وزیر نفت در ادامه با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال وزارت نفت نشان داده شد که حضور شرکت‌ها در این نمایشگاه نشان‌دهنده توانمندی‌های ایرانی‌ها بود، گفت: اما این معنی‌اش این نیست که همه نیازهای صنعت نفت را می‌توانیم در داخل تولید کنیم چرا که هنوز بخش‌هایی مانده که امکان تولید در داخل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه 11 قلم اصلی نیازها تعیین شده که در داخل تولید شود، گفت: مهم‌ترین آنها ماشین‌های دوار از قبیل توربین‌ها، کمپرسورها و انواع پمپ‌هاست. زنگنه در ادامه با بیان اینکه باید بتوانیم از شرکت‌های پیمانکاری عمومی حمایت کنیم، گفت: مپنا و پتروپارس در صنعت نفت نمونه‌ای از این شرکت‌ها هستند که بنده در تشکیل و فعال شدن آنها نقش داشته‌ام. وزیر نفت خاطرنشان کرد: در ساخت داخلی، کیفیت یا استاندارد و رقابت دو مقوله مهم است و همان‌طور که اشاره کردم بیش از دو میلیون تن ورق خریداری شده تا با در اختیار گذاشتن به سازنده‌ها به لوله تبدیل شود. وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم ساخت داخل با رانت همراه باشد و از شرایط تحریمی کسی بخواهد علیه منافع ملی استفاده کند.

زنگنه تاکید کرد: باید کاری کنیم که تمامی این کارها به صورت رقابتی صورت گیرد وگرنه تولیدکنندگان آسیب خواهند دید. وزیر نفت با اشاره به بند 8 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبری، گفت: ما از ساخت داخل در همه شرایط حمایت می‌کنیم و معنای مشخصی هم تعیین کردیم. وی همچنین در رابطه با خرید کشتی که جزو سوالات سوال‌کنندگان بود، گفت: اگر وزارت صنعت بگوید این کار را انجام می‌دهد ما در وزارت نفت هیچ مشکلی با این مساله نداریم، بنابراین امیدواریم بتوانیم در روزی از میادین مشترک تولید گاز یا نفت را انجام داده و در جهت تقویت داخل گام برداریم.
مرجع : ايسنا