به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۴۵۷۵۰۵
مالیات برای اتباع غیرترک چگونه محاسبه می‌شود؟

مردم ترکیه چقدر مالیات می‌پردازند؟

مردم ترکیه چقدر مالیات می‌پردازند؟
گروه اقتصادی: در کشور ترکیه به دلیل کمبود منابع انرژی مثل نفت و گاز، دولت هزینه‌های خود را از طریق دریافت مالیات به دست می‌آورد و مردم کشور موظف به پرداخت آن هستند. مالیات در این کشور به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند.

به گزارش اقتصاد24،در نظر گرفتن مالیات برای شهروندان، به این خاطر است که موضوع تورم در این کشور کنترل شود و با توجه به چنین هدفی، این موضوع به شکل جدی پیگیری می‌شود. از همین رو هر سه ماه یک‌بار، شهروندان این کشور موظف به پر کردن اظهارنامه مالیاتی می‌شوند. البته باید متذکر شد که مالیات در این کشور به مدل‌های گوناگونی دریافت می‌شود.
 
مالیات بر دارایی در ترکیه
مالیات بر دارایی شامل املاک، مستغلات، ارث و موقوفات می‌شود که بنابر نوع ملک بین ۰.۱ تا ۰.۶ درصد متغیر است. در سیستم مالیاتی ترکیه اگر یک ملک در نزدیکی محدوده و مناطق شهرداری باشد، مالیات آن دو برابر میزان ذکر شده، خواهد بود، این در حالی است که به زمین و واحد‌های مسکونی ۰.۲ درصد، واحد‌های تجاری ۰.۴ درصد، زمین‌های کشاورزی ۰.۲ درصد و به زمین بایر ۰.۶ درصد مالیات بر دارایی تعلق گرفته می‌شود.

مالیات بر هزینه در ترکیه
در کشور ترکیه مالیات بر هزینه‌ها شامل مالیات بر مواردی مثل ارزش افزوده، معاملات بانکی، بیمه، حق تمبر و... می‌شود. نرخ این مالیات نیز بین ۱ تا ۲۳ درصد تعیین شده؛ البته نرخ معمول آن ۱۸ درصد است. از طرفی باید به یاد داشت که مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های داخلی برابر با ۱۸ درصد است، در حالی که مثلاً برای خودرو‌های اجاره‌ای به ۲۳ درصد می‌رسد.

مالیات اجاره اماکن تجاری در ترکیه
در این کشور اگر ملکی را به یک کار تجاری اختصاص دهید، پرداخت مالیات آن بر عهده شما خواهد بود. در واقع در ترکیه بر خلاف کشور خودمان، مالیات املاک تجاری از فرد اجاره‌کننده دریافت می‌شود، نه صاحب‌ملک. از طرفی باید بدانید که مالیات در نظر گرفته شده برای اجاره اماکن تجاری، حدود ۲۰ درصد است. این مالیات برای ملک‌های کاری و تجاری محاسبه می‌شود و املاک مسکونی موظف به پرداخت این نوع از مالیات نیستند.

مالیات بر حق تمبر در ترکیه
مالیات تمبر نوعی مالیات است که توسط دولت ترکیه اخذ می‌شود، این نوع مالیات برای معاملاتی است که بر روی کاغذ ثبت شده‌اند و طرفین آن را امضا، مهر کرده باشند. مقدار این مالیات براساس معاملات بین موسسات و افراد تعیین می‌شود. مالیات دهندگان حق تمبر، کسانی هستند که اسناد را امضا کرده‌اند. مثل: انواع قراردادها، خرید و فروش اوراق قرضه، مشارکت در سهام، ضمانت نامه‌ها، انجام صورت حساب‌های مالی و حقوقی و... است.

مالیات در ترکیه برای اتباع غیرترک
اتباع خارجی با توجه به قوانین موجود، در این کشور شرکت‌های گوناگونی را می‎توانند راه‎اندازی کنند؛ اما باید برای فعالیتی که انجام می‌دهند، مالیاتی را نیز پرداخت کنند. مالیات در ترکیه برای چنین زمینه‌هایی ۲۰ درصد در نظر گرفته می‌شود و افراد به صورت سالانه مبلغ تعیین شده را پرداخت می‌کنند.

همچنین بنا بر قوانین ممانعت از پرداخت مالیات ترکیه که میان ایران و ترکیه به امضا رسیده، هر فرد تنها یک بار برای هر سودی در یکی از این دو کشور باید مالیات پرداخت کند. توجه داشته باشید که شما به عنوان یک فرد خارجی در ترکیه موظف به پرداخت مالیات هستید و فرقی نمی‌کند که اقامت این کشور را دارید یا نه! اگر ملک و مالی در ترکیه به نام شماست، ملزم به پرداخت مالیات تعیین شده خواهید بود.

گرفتن کد مالیاتی در ترکیه
کد مالیاتی در ترکیه، همان کد ملی در ایران است و اهمیتی برابر و یا حتی بیشتر از آن دارد. این کد برای شناسایی افراد در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر ادارات به این کد نیاز خواهند داشت. از نامگذاری این کد پیداست که مسئله‌ی مالیات در ترکیه تا چه اندازه مهم است. چه شما یک شهروند ترک باشید و در این کشور زندگی کنید، چه فقط برای سفر به این کشور رفته باشید، بدون شک به این کد نیاز خواهید داشت. حتی برای موارد جزیی، از جمله افتتاح حساب در ترکیه و یا خرید سیمکارت نیز به این کد ده رقمی نیاز است.

مالیات بر وسایل نقلیه در ترکیه
مالیات بر وسیله نقلیه بر اساس سال ساخت، نوع وسیله اعم از موتورسیکلت، ماشین سواری، وانت و...، میزان آلایندگی وسیله نقلیه و حجم سیلندر محاسبه می‌شود. در ترکیه مهمترین عامل در افزایش مبلغ مالیات خودرو، حجم سیلندر موتور بر وسیله نقلیه است. در واقع با افزایش حجم سیلندر موتور، مبلغ مالیات قابل پرداخت نیز افزایش پیدا می‌کند، اما از سوی دیگر، با افزایش سن خودرو، مقدار مالیات کم می‌شود. پرداخت مالیات وسایل نقلیه موتوری هم هر سال در دو قسط مساوی انجام می‌شود. اولین قسط باید تا پایان دی ماه و قسط دوم تا پایان تیر ماه پرداخت شود.

معافیت مالیات خرید خودرو برای خارجی‎ها
در صورت رعایت شرایط خاص، دارندگان کارت آبی ترکیه می‌توانند خودرو‌هایی به نام پلاک آبی (MA) را بدون پرداخت مالیات بر مصرف ویژه SCT خریداری کنند یا خودرو‌هایی را که از کشور‌های خارجی می‌آورند به این نوع پلاک تبدیل کنند تا از پرداخت مالیات معاف شوند. هرچند کارت آبی نشانه معافیت پرداخت مالیاتی است ما باید شرایط ذیل را داشته باشد:
•    افراد خارجی که دارای کارت آبی هستند و در ترکیه کار می‌کنند می‌توانند از این معافیت برخوردار شوند.
•    اساتید و معلم‌های خارجی که توسط شورای آموزش عالی YÖK اجازه کار دارند می‌توانند از این معافیت برخوردار شوند.
•    دانشجویان نیز می‌توانند از این معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.
•    افراد خارجی که در خارج از کشور ترکیه بازنشسته شده‌اند و بازنشستگانی که هم اکنون در کشور ترکیه هستند و دارای کارت آبی هستند.
•    دیپلمات‌ها و کارکنان روزنامه‌های بین المللی در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای خرید خودروی بدون مالیات در ترکیه
•    پاسپورت به همراه مجوز اقامت و یا کار قانونی در ترکیه
•    سند صادر شده از دفاتر اسناد رسمی
•    تمامی مدارک خودرو
•    رسید‌های مالیاتی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها