به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۷ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۵۷۸۱۶
عید نیامده پوشاک و کفش گران شدند

هتل و رستوران رکورددار تورم بهمن ماه

هتل و رستوران رکورددار تورم بهمن ماه
گروه اقتصادی: تا پیش از سقوط قدرت خرید مردم و تا اواسط دهه 80 بسیاری از بازارها از اواسط بهمن به استقبال عید نوروز می‌رفتند و حال و هوای شهر بوی سال نو را می‌گرفت؛ اما در حدود یک دهه اخیر با عقب‌ماندن دستمزد و درآمد گروه‌های مختلف شغلی از تورم، قبل از مردم این قیمت‌ها هستند که خود را با تحولات سال جدید وفق می‌دهند. 

به گزارش تجارت نیوز،امسال نیز این موضوع در داده‌های تورم مرکز آمار در بهمن ماه به‌وضوح مشاهده می‌شود. داده‌های این مرکز دولتی نشان می‌دهد کالاها و خدماتی که معمولاً در عید نوروز به افزایش تقاضا مواجه می‌شوند، در این ماه بیش از هر بخش دیگری نسبت به بهمن سال قبل (نقطه‌ای) و همچنین در مجموع 12 ماه (سالانه) درگیر تورم شده‌اند.

هتل و رستوران رکورددار تورم بهمن ماه
در بین 12 بخش اصلی مورد مطالعه مرکز آمار، بخش «هتل و رستوران» با ثبت تورم سالانه 62.5 درصدی نسبت به 11 بخش اصلی دیگر تورم بیشتری داشته است. در بین تمام گروه‌های اصلی و فرعی نیز فقط زیرگروه‌های گوشت قرمز و گوشت ماهی تورم بیشتری نسبت به هتل و رستوران داشته‌اند. این گروه همچنین در بخش تورم نقطه‌ای رکورددار تورم بخش‌های اصلی در بهمن ماه به حساب می‌آید و هیچ گروه دیگری نتوانسته به تورم 55.3 درصدی هتل و رستوران برسد. 

به نظر می‌رسد افزایش تقاضا برای رزرو هتل در ایام نوروز باعث شده تا تورم این گروه در همین بهمن ماه صعودی شود و رکورد جدیدی را بر جای بگذارد.در بخش ماهانه نیز تورم هتل و رستوران یک درصد از میانگین تورم 30 روزه‌ی بهمن (1.4 درصد) بیشتر است تا نسبت به دی ماه رشد نسبتا قابل توجهی داشته باشد. 

عید نیامده پوشاک و کفش گران شدند
پوشاک و کفش را شاید بتوان پرتقاضاترین کالاها در ایام عید نوروز دانست. البته تقاضایی که طی چند سال اخیر با توجه به رشد فزاینده قیمت‌ها گاه بی‌پاسخ می‌ماند و مردم موفق به خرید کالای مورد نظر خود نمی‌شوند. امسال نیز رشد قیمت این دو محصول در داده‌های رسمی مرکز آمار نمایان است. چنانکه پس از بخش گروه و هتل، گروه پوشاک و کفش در رده دوم بیشترین تورم سالانه و نقطه‌ای تورم قرار دارد. شاخص تورم این گروه در این ماه به‌ترتیب اعداد 48.3 و 44.3 درصد را نشان می‌دهد. 

تورم این گروه نسبت در مقایسه با دی ماه نیز 0.5 درصد از میانگین تورم ماهانه بهمن بیشتر است تا اثر تورمی آن روی تورم کل تخلیه شود. بر این اساس به نظر می‌رسد باز هم عید نوروز بیش از آنکه بوی سال نو و حس و حال خوب آن را به همراه داشته باشد، بوی گرانی را همراه خود آورده است.
برچسب ها: تورم تورم ۱۴۰۲
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها