به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۵۸۰۲۳

امیدواری بایدن به برقراری آتش‌بس در غزه

امیدواری بایدن به برقراری آتش‌بس در غزه
گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، گفت که امیدوار است تا آغاز هفته آینده در نوار غزه آتش‌بس اعلام بشود.
نمایندگان مصر، قطر، ایالات متحده، فرانسه و دیگر کشورها در میانه بحران انسانی در نوار غزه با ایفای نقش میانجی میان اسرائیل و گروه  حماس تلاش کرده‌اند تا جنگ میان این دو متوقف و گروگان‌های اسرائیلی که در غزه به‌سرمی‌برند آزاد شوند.
توافق احتمالی میان اسرائیل و حماس همچنین می‌تواند شامل آزادی صدها فلسطینی نیز بشود که اسرائیل آنها را زندانی کرده است.
بر اساس گزارش‌ها،  بایدن  در پاسخ به سئوالی درباره آغاز این توافق احتمالی اظهار داشت: «مشاور امنیت ملی من به من گفته است که ما در آستانه [توافق] هستیم، به آن نزدیک شده‌ایم، اما هنوز به سرانجام نرسیده است.»
رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «امیدوارم که تا دوشنبه آینده آتش‌بس برقرار شود.»
نمایندگان طرف‌های مختلف، به جز حماس که بر غزه حکومت می‌کند، اخیرا در پاریس دیدار کردند و به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بر سر کلیاتی درباره توافقی که منجر به آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت شود، به تفاهم دست یافتند.
بر اساس گزارش رسانه دولتی مصر، پس از نشست پاریس نیز کارشناسان مصر، قطر و ایالات متحده در دوحه با امید دستیابی به توافق آتش‌بس پیش از ماه رمضان مذاکره کردند که در این مذاکرات نمایندگان اسرائیل و حماس نیز حضور داشتند.
یکی از مقامات حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که «چند مورد اصلاحیه» در رابطه با موضوعات مورد مناقشه پیشنهاد شده است، اما «اسرائیل موضع خود را درباره شرایط آتش‌بس و خروج از غزه اعلام نکرده».
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درخواست خروج نیروهای اسرائیلی از غزه را «متوهمانه» نامیده و تاکید کرده که هر گونه توافقی که بر سر آتش‌بس شکل بگیرد صرفا به معنای تاخیر در عملیات نظامی در شهر رفح است، جایی که حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی به آن پناه برده‌اند.

 
برچسب ها: غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها