به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۵۸۳۹۵

گاهی به تصمیمات پرحاشیه مجلس یازدهم

گاهی به تصمیمات پرحاشیه مجلس یازدهم
گروه سیاسی: فضای سیاسی کشور در حال آماده شدن برای انتخابات مجلس دوازدهم است و این سوال مطرح می‌شود که کاندیداهای انتخابات مجلس چه دیدگاه‌هایی درباره طرح‌ها و حواشی مجلس یازدهم دارند.
به گزارش  خبرآنلاین، ۷ خرداد ۱۳۹۹ ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان لباس جدید به تن کرد و ساکنان جدیدش با توپ پُرِ انقلابی بودن روی کرسی های مجلس جای گرفتند. از همان ۴ سال پیش تا همین روزها که عمر نمایندگی‌شان در مجلس یازدهم روبه پایان است، حواشی را رها نکرده اند و هر روز با اقدامی، سوژه فضای مجازی و رسانه‌های خبری شده اند.
از تصویب طرح‌ها و لوایح عجیبی مثل قانون عفاف و حجاب و نسخ تغییر ساعت گرفته تا بررسی طرح‌ها و لوایح محرمانه‌ای چون طرح صیانت از فضای مجازی، طرح جوانی جمعیت و ...؛
البته حاشیه سازی‌ها تنها به تصویب طرح ها و لوایح پر از چون و چرا ختم نشد و رفتار و کردارها هم یک مثنوی جداگانه‌ای، رقم زد؛ از افشای دریافت خودروهای شاسی بلند تا سکوت در برابر فساد چای دبش. از بیان اظهارات عجیب درباره اعدام معترضان سال ۱۴۰۱ تا سیلی زدن در گوش سرباز راهور، همه اینها در طول ۴ سال در گود بهارستان رقم خورد.
بررسی محرمانه لایحه عفاف و حجاب توسط کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پس از افشای ایرادات املایی و دستکاری‌های صورت گرفته در آن با موجی از انتقادات روبه‌رو شد. از همین رو، برخی از کاندیداهای انتخابات بر این باورند که مسئله حجاب را باید از چارچوب‌های فرهنگی و اقناع حل کرد. یکی از این کاندیداها منصور حقیقت‌پور است، این فعال سیاسی اصولگرا و عضو لیست صدای ملت درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: «لایحه حجاب یک پذیرش فرهنگی و اعتقادی نیاز دارد که باید در چارچوب فرهنگی و اقناع صورت بگرد. عفاف و ججاب با بگیر و ببند حل نمی‌شود. حجاب فقط چادر نیست و باید تعریف درستی از آن داشت و با جریمه و حجاب‌بان گذاشتن مسئله حل نخواهد شد و به حرکت مقاومتی ‌بی‌حجاب ها کمک خواهد کرد.»
ابوالقاسم رئوفیان، از کاندیداهای اصولگرا و عضو لیست شورای وحدت نیز با انتقادات از مجلس یازدهم گفت: «مجلس فعلی در طی ۴ سال گذشته، خطاهای متعددی داشت که یکی از آنها لایحه عفاف و حجاب است که به صورت مخفیانه تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. این نشان می دهد که مجلس تحمل شنیدن صدای مخالفان را ولو اینکه منطقی هم باشد، ندارد.»
نیره قوی که عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و عضو لیست وحدت هم گفت: «معتقدم بهترین راه این است که در آن قانون راهی را برای کارکرد فرهنگی و اقناع سازی و آگاه سازی این افراد قرار داد. باید گفت لزوم جایگاه ضابطه اجتماعی پایبندی شهروندان به این ضابطه است و در نبود آن امنیت مختل می شود.»
یکی دیگر از موضوعاتی که با واکنش زیادی در سطح جامعه مواجه شد چای دبش بود؛ ماجرایی که با وجود حساسیت مردم نسبت به آن و رقم عجیب و غریب اختلاسی که بر ملا شد اما نوع مقابله مجلس یازدهم و حتی دولت سیزدهم و سکوت و بی‌خبری درباره سرنوشت آن ماجرا همچنان جای سوال است؛ مسئله ای که هیچگاه نتوانست افکار عمومی را قانع کند و برعکس با بایکوت خبری دولتی ها و مجلسی ها، علامت سوالی که در ذهن ها شکل گرفت، پررنگ‌تر شد. در همین راستا، پروین داداندیش، عضو لیست صدای ملت به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: «وقتی اقتصاد مریض باشد، فسادهای بزرگ ایجاد می‌شود. یکی از علت‌های اقتصاد مریض، تحریم‌ها، نارکارآمدی مسئولان و ... است. زمانی که سرمایه وارد کشور نمی‌شود، پول نفت به گونه‌ای دیگر وارد کشور می‌شود و زمانی که قانون را دور می‌زنند خودی‌ها اولویت پیدا می‌کنند.»
زهرا ساعی، از دیگر کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم و عضو لیست صدای امید نیز گفت: « فسادهایی چون چای دبش مردم را آزار می دهد و برازنده یک جمهوری اسلامی نیست. خیلی از مردم دلسوز هستند و زحمت می کشند و وقتی این مسائل را می بینند ناراحت می شوند، به طوریکه اینگونه بیت المال حیف و میل می شود.»
فریدون قدیری ابیانه هم درباره مسئله چای دبش گفت: «بنده معتقدم که با وجود اینکه چای در داخل کشور کشت و تولید می شود، اصلا نباید چای خارجی وارد. از سوی دیگر این چای خارجی که وارد ایران می شود کیفیت پایینی دارد.»
ابوالقاسم رئوفیان با اشاره به شعارهای ضد فساد دولت سیزدهم بیان کرد: «۱۴۰ هزار میلیارد تومان فساد بی سابقه و ننگی بردامن نظام است که پاک شدن آن میسر نیست. عجیب اینکه دولتی که فساد را تنها رقیب خود می دانست و شعارش را مبارزه با فساد قرار داده بود، فسادی چون چای دبش را رقم زد.»

 
برچسب ها: مجلس یازدهم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها