به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : ۴۵۹۵۷۶
بعد از شکست در «سه‌شنبه بزرگ» مقابل دونالد ترامپ

نیکی هیلی از رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انصراف داد

گروه بین‌الملل: نیکی هیلی، رقیب دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه آمریکا، به دنبال شکست در اغلب ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ»، به کارزار خود در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پایان داد.
نیکی هیلی از رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انصراف داد
نهایی شدن مصاف ترامپ ۷۷ ساله و بایدن ۸۱ ساله به معنای نخستین رقابت تکراری میان دو نامزد برای تصدی ریاست‌جمهوری آمریکا از سال ۱۹۵۶ تاکنون است. خانم هیلی ۵۲ ساله در انتخابات درون‌حزبی روز گذشته، موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» که در چندین ایالت شرق و غربی برگزار شد، در ۱۴ ایالت از ۱۵ ایالت در رقابت درون‌حزبی به دونالد ترامپ باخت. در «سه‌شنبه بزرگ» ۸۶۵ نماینده نیابتی (دلگیت)، یعنی بیش از یک‌سوم کل آنها، تعیین شدند و به این ترتیب بعد از پایان شمارش همه آرا، تعداد دلگیت‌های دونالد ترامپ از هزار فراتر می‌رود. حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴۲۹ نماینده نیابتی دارد که نامزد نهایی باید در جریان رقابت‌های مقدماتی دست‌کم ۱۲۱۵ نماینده را به خود اختصاص دهد. اما با انصراف نیکی هیلی، در عمل دونالد ترامپ نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.
نیکی هیلی، کاندیدای جمهوری‌خواه و نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل و رقیب دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، روز چهارشنبه از این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.
او روز چهارشنبه در کارولینای جنوبی گفت: «اکنون زمان متوقف کردن کارزار من فرا رسیده است. من گفتم می‌خواهم صدای آمریکایی‌ها شنیده شود. من این کار را کردم. پشیمان نیستم. اگر چه من دیگر نامزد نخواهم بود اما از استفاده از صدایم برای آنچه به آنها اعتقاد دارم، دست نخواهم کشید.»
هیلی در جریان سخنرانی اعلام پایان کارزار انتخاباتی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و تنها نامزد باقی مانده جمهوری‌خواهان تبریک گفت اما از اعلام حمایت از او خودداری کرد. سخنرانی هیلی پس از اعلام نتایج «سه‌شنبه بزرگ» انجام می‌شود که نشان داد با وجود پرونده‌های قضایی دونالد ترامپ، جمهوری‌خواهان همچنان نظر مثبتی نسبت به رئيس‌جمهوری سابق آمریکا دارند.
نیکی هیلی ۵۲ ساله جزو اولین جمهوری‌خواهانی بود که در فوریه ۲۰۲۳ وارد رقابت برای ورود به کاخ سفید شد. او بیش از سایر رقبای جمهوری‌خواه در برابر دونالد ترامپ دوام آورد هرچند که نتوانست تهدیدی جدی برای رئیس‌جمهوری سابق به وجود بیاورد و در انتخابات مقدماتی ایالت‌های متعددی از ترامپ شکست خورد.
هیلی که با استقبال کمی در میان جمهوری‌خواهان مواجه شده بود، در ماه‌های آخر مبارزات انتخاباتی‌اش، حمله‌های شدیدتری را علیه ترامپ شروع کرد. او قدرت ذهنی ترامپ را زیر سوال برد، او را دروغگو خواند و گفت که در مناظره‌ها حاضر نمی‌شود زیرا ترسیده است.
 اکنون با انصراف نیکی هیلی از دور رقابت‌های انتخابات ماه نوامبر آمریکا، مسابقه برای ورود به کاخ سفید باز هم بین ترامپ ۷۷ ساله جمهوری‌خواه و بایدن ۸۱ ساله دموکرات انجام خواهد شد. این اتفاق، اولین رقابت تکراری برای ریاست جمهوری ایالات متحده از سال ۱۹۵۶ است و به نظر می‌رسد که چندان نیز با خواسته آمریکایی‌ها همخوانی ندارد زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ از محبوبیت پایین‌تری نسبت به گذشته در میان رای‌دهندگان برخوردارند.
روسای جمهوری فعلی و سابق ایالات متحده در حالی به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت که در سخنرانی‌های پس از پیروزی‌شان در روز سه‌شنبه بزرگ، یکدیگر را مورد انتقاد قرار دادند. بایدن ترامپ را به عنوان یک خطر وجودی برای دموکراسی معرفی کرده و ترامپ هم گفت که بایدن، بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ است.
برخلاف جو بایدن و دونالد ترامپ، نیکی هیلی پس از رای‌گیری روز سه‌شنبه در انظار عمومی ظاهر نشد. با این حال در غیاب او، سخنگویش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رای‌گیری روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که «عده زیادی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در مورد دونالد ترامپ نگرانی عمیقی دارند.»
یکی از مسائل مهمی که هم ترامپ و هم بایدن با آن مواجهند، سن بالای این دو رقیب انتخاباتی است. با این حال نگرانی دموکرات‌ها درباره توانایی‌های ذهنی بایدن بیشتر است. جو بایدن در حال حاضر به عنوان مسن‌ترین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تاریخ شناخته می‌شود و رای‌دهندگان نگرانند که درصورت رای آوردن در انتخابات پیش رو، با بالا رفتن سن او توانایی‌هایش از اکنون نیز کمتر شود.
سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی رویترز/ایپسوس در ماه فوریه گفتند که جو بایدن برای فعالیت مجدد در دولت خیلی مسن‌ است. این در حالی است که حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان در مورد دونالد ترامپ این عقیده را داشتند.
موضوعات دیگری که کارزار انتخاباتی بایدن تلاش می‌کند نگرانی رای‌دهندگان را برطرف کند شامل مواردی است از قبیل نرخ پایین اشتغال، میزان بالای تورم و به طور کلی عملکرد اقتصادی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا. ضعف عمده دیگر بایدن درمورد وضعیت مرز ایالات متحده و مکزیک است؛ جایی که به دلیل سیاست‌های مهاجرتی دولت فعلی، ورود موج عظیمی از مهاجران غیرقانونی به آمریکا را به همراه داشت.
بر اساس نظرسنجی‌ها، رای‌دهندگان امیدوارند که ترامپ هم در زمینه اقتصاد و هم در زمینه مهاجرت کار بهتری انجام دهد. با این حال، او ممکن است به دلیل پرونده‌های قضایی که با آنها مواجه شده مسیر آسانی برای ورود به کاخ سفید در پیش رو نداشته باشد. بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، در حالی که بیشتر جمهوری‌خواهان اتهام‌های ترامپ را با انگیزه سیاسی می‌دانند، حدود یک‌چهارم جمهوری‌خواهان و نیمی از مستقل‌ها می‌گویند که اگر رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا قبل از انتخابات به جرمی محکوم شود از او حمایت نخواهند کرد.
برچسب ها: نیكی هیلی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها