به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۴۵۹۶۵۹

چه اتفاقی افتاده که نفر اول تهران با ۵۰۰ هزار رأی وارد مجلس می‌شود؟

چه اتفاقی افتاده که نفر اول تهران با ۵۰۰ هزار رأی وارد مجلس می‌شود؟
گروه سیاسی: «افزایش سهم میانه رو‌ها در پارلمان آینده در مقایسه با مجلس فعلی» ادعایی است که یک چهره اصلاح طلب مطرح می‌کند. نورمحمدی که حزب متبوعش یعنی ندای ایرانیان در انتخابات کاندیدا داشت معتقد است علت ریزش رأی‌ها در تهران سوالی است که شورای نگهبان و نهاد‌های امنیتی باید به آن پاسخ دهند.
به گزارش خبرآنلاین، سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان که حزب متبوعش در قالب لیست صدای ملت در انتخابت حضور داشت، در تحلیل نتایج انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: این انتخابات درس‌های زیادی برای همه داشت. همه نیرو‌های داخل ساختار سیاسی از نهاد‌های حاکمیتی تا کنشگران منتقد درون نظام سیاسی باید نتایج این انتخابات را تجزیه و تحلیل کنند و سیاست‌ها و راهبرد‌های آینده خود را بر اساس مورد بازنگری قرار دهند. آقای قالیباف باید بیندیشد که چه اتفاقی افتاد که در حالی که در مجلس قبل تفاوت آرایش با نفر دوم ۴۰۰ هزار رای بود در این دوره تمام آرایش همین اندازه شد و رای کاهش پیدا کرد.
چه اتفاقی افتاده که نفر اول تهران با ۵۰۰ هزار رأی وارد مجلس می‌شود؟
وی افزود: نهاد‌های حاکمیتی مثل شورای نگهبان و نهاد‌های امنیتی باید به این بیندیشند که چه اتفاقی افتاده است که آرای منتخبین در شهر تهران تا این حد کاهش یافت و در شرایطی که در مجلس دهم آخرین نفر با یک میلیون رای به مجلس راه یافت در این دوره نفر اول با ۵۰۰ هزار رای و نفرات آخر با ۳۰۰ هزار رای وارد مجلس شدند. چه اتفاقی افتاد که امروز منتخبین تهران با رای یک اقلیت ۴ تا ۸ درصدی شهروندان تهرانی وارد مجلس شدند.
تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب و میانه‌رو در مجلس دوازدهم افزایش قابل توجهی داشت
نورمحمدی همچنین تصریح کرد: اصلاح طلبان نیز که راهبرد عدم شرکت در پیش گرفتند باید این نکته را مد نظر قرار دهند که چرا در شرایطی که حتی وارد مرحله پیش ثبت نام نشدند و مدام بر عدم شرکت تاکید کردند، تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب و میانه‌رو افزایش قابل توجهی در این مجلس یافت. شورای نگهبان، دستگاه‌های امنیتی، وزارت کشور، نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم که به دنبال تحدید حقوق شهروندان بودند و دیگر نهاد‌های حاکمیتی نمی‌توانند سهم خود را در نتایج انتخابات این مجلس نپذیرند و خودشان را فریب دهند و آسیب شناسی نکنند.
سخنگوی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: مقامات کشور توجه داشته باشند در شرایطی که دهه‌هاست سیاست‌گذاران ایران تلاش کرده‌اند شکاف‌های قومیتی را کمرنگ کنند و شکاف‌های اصلی کشور را بر مطالبات دیگر بنا کنند تا امنیت ملی و یکپارچگی را برای ایران فراهم کنند، در این انتخابات مجبور به قومیتی کردن و محلی کردن انتخابات شدند. ادامه این روند و این که شهروندان را عادت دهیم قومیت و هم شهری بودن را مبنای اصلی رای دادن در انتخابات مجلس قرار دهند، آسیب‌های جدی به یکپارچگی و به روند توسعه کشور خواهد زد. ایران نیاز به نمایندگانی دارد که به مسائل مهم کشور نگاه ملی داشته باشند.
چطور فردی مثل ثابتی از ابتدا از تایید صلاحیت خود خبر داشت؟
نورمحمدی در مورد نتایج انتخابات برای جریان میانه‌رو اظهار کرد: با وجود غیر رقابتی بودن اکثر حوزه‌ها و غیر عادلانه بودن رقابت‌های انتخاباتی جریان میانه رو دستاورد‌های بزرگی داشت.
وقتی می‌گوییم غیر عادلانه بودن رقابت‌های انتخاباتی یعنی چرا فردی مثل آقای ثابتی از ابتدا از تایید صلاحیت خود اطمینان دارد و فرصت دارد از ماه‌ها قبل تمام فعالیت‌های انتخاباتی خود را در مدارس و دیگر مجامع عمومی انجام دهد، ولی رقبای او تا هفته آخر وضعیت تایید یا عدم تایید صلاحیت خود را نمی‌دانند و امکان هیچ فعالیتی را ندارند. همین مسأله در حوزه‌های انتخابیه یک و دو نماینده هم صدق می‌کند. مثلا در قزوین کاندیدای ما در هفته آخر تایید صلاحیت شد، در حالی که رقبای او با خیال راحت ماه‌ها روستا به روستا را می‌رفتند و خودشان را معرفی می‌کردند. اگر رقابت عادلانه بود حتما جریان میانه رو دستاورد بیشتری داشت.
راهیابی بیش از ۴۰ نماینده میانه رو به مجلس دستاورد غیرقابل انکاری است
نورمحمدی در مورد نتایج انتخابات برای جریان میانه رو ابراز کرد: ما در این انتخابات رشد حداقل دو برابری رای اوردن منتخبین میانه رو را داشتیم. در شرایطی که از رسانه‌های برانداز خارج کشور، جریانات اصولگرا و بخشی از اصلاح‌طلبان مدام در حال تخریب این جریان بودند، اما راهیابی بیش از ۴۰ نماینده میانه رو به مجلس دستاورد غیر قابل انکاری است.
امیدوارم نمایندگان میانه روی راه یافته متوجه اهمیت نقش خود در این مجلس که اولویت ش حمله به حقوق اساسی شهروندان است، باشند. این نمایندگان پناه آخر این مردم هستند. باید سنگر دفاع از حقوق شهروندان را در برابر افراطیون راه یافته به مجلس تشکیل دهند. این نمایندگان کار بسیار سختی دارند. باید بدانند حتی مردمی که رای نداده‌اند، هم نگاه‌شان به آنهاست. تشکیل فراکسیون میانه رو در اولین زمان ممکن باید اولویت اصلی این نمایندگان قرار گیرد.
باید به فراتر از تشکیل فراکسیون اصلاح طلب اندیشید زیرا...
وی همچنین افزود: با توجه به این که شکاف اصلی در مجلس آینده بین تندرو‌ها و میانه رو‌ها است، تحلیل راهبردی حزب ندای ایرانیان این است که باید جریان میانه در مجلس تقویت شود. به همین دلیل تشکیل فراکسیون اصلاح طلب در این مجلس به مصلحت نیست و ما به عنوان حزب ندای ایرانیان به دوستان منتخب پیشنهاد کردیم که از مباحث اصلاح طلب و اصولگرایی عبور کنند و معیار‌هایی مانند کنترل تندروی، دفاع از حقوق همه شهروندان، تلاش برای بهبود رابطه با جهان و بازگشت به شبکه اقتصاد جهانی را اولویت تشکیل فراکسیون قرار دهند.
اگر با این اوصاف هر نماینده‌ای که باور داشته باشد که طرح صیانت و لایحه حجاب و عفاف آسیب زا بوده، باید به FATF بپیوندیم، مانع از اخراج اساتید و دانشجویان شویم و در برابر تحدید حقوق شهروندان مقاومت کنیم، می‌تواند عضو فراکسیون شود.
نورمحمدی در مورد نقش احزاب اصلاح طلب و اعتدالی در نتایج انتخابات خاطرنشان کرد: از ابتدا که دوستان فضایی برای عدم پیش‌ثبت نام ایجاد کردند این احزاب میانه رو بودند که باعث ثبت نام بسیاری از کاندیدا‌ها شدند. اجازه ندادند فضای عمومی به قدری علیه افراد سنگین شود که جرات ثبت نام نداشته باشند.
در ایام انتخابات در شرایطی که کاندیدا‌های میانه رو ناجوانمردانه از همه سو تحت حمله بودند و مظلومانه وارد رقابت انتخاباتی می‌شدند، بیانیه روزنه گشا، اگرچه یک بیانیه تحلیلی بود، اما این فضا را شکست و بخشی از حملات درون جریان اصلاح طلب را علیه کاندیدا‌های میانه رو را مهار کرد. اگر بیانیه روزنه و ایستادگی احزاب نبود، فضای عمومی به سمت تخریب بیشتر این کاندیدا‌ها می‌رفت. به همین دلیل هیچ‌کس نمی‌تواند نقش نامه روزنه گشایی و احزاب میانه رو را در حمایت معنوی از کاندیدا‌های میانه رو انکار کند.
سخنگوی حزب ندای ایرانیان در پایان یادآور شد: حتی در مورد افزایش تایید صلاحیت ها، این احزاب میانه رو بودند که با صدای بلند اعتراض کردند و صدای رد صلاحیت شدگان را به گوش همه رساندند. نتیجه اش افزایش قابل توجه کاندیدا‌های اصلاح طلب و میانه رو در مراحل بعد بود. احزاب میانه رو و امضاکنندگان نامه روزنه، پناه کاندیدا‌های میانه رو در فضای عمومی بودند.
امروز به همین دلیل انتظارمان از منتخبین این است که پناه مردم باشند. متوجه تکلیف ملی و مهمی که دارند، باشند. فراکسیون اقلیت این دوره مجلس می‌تواند درخشان‌ترین فراکسیون اقلیت پس از انقلاب در دفاع از شهروندان باشد. به همین دلیل نمایندگان میانه روی مجلس فعلی باید حافظ و پناه حقوق اساسی شهروندان و سدی در برابر تبعیض‌های همه جانبه علیه شهروندان باشند.
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها