به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۵۹۶۹۹

سخنرانی سالیانه جو بایدن در کنگره آمریکا

سخنرانی سالیانه جو بایدن در کنگره آمریکا
گروه بین الملل: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سومین سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا از دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود دفاع کرد، رقیب جمهوری‌خواه خود را به باد انتقاد گرفت و چشم ‌انداز خود را برای چهار سال ریاست جمهوری احتمالی دیگر به تصویر کشید.
او از حق سقط جنین زنان دفاع کرد و گفت در صورت پیروزی در انتخابات برای احیاء این حق تلاش خواهد کرد.
 بایدن که با ۸۱ سال مسن‌ترین رئيس جمهوری تاریخ آمریکاست و به دلیل کهولت سن بارها مورد انتقاد جمهوری‌خواهان قرار گرفته، اگرچه چند بار در سخنرانی خود تپق زد ولی در مجموع سخنرانی پرانرژی و آتشینی را در کنگره ایراد کرد.
در سخنرانی که برخی تحلیل‌گران «سیاسی ترین سخنرانی سالانه در کنگره در دهه‌های اخیر» خوانده‌اند،‌ جو بایدن دست کم ۱۳ بار بدون ذکر نام، به دونالد ترامپ اشاره کرد و از سیاست‌های او انتقاد کرد.جو بایدن در تمامی موارد، چه در قبال نرمش مقابل روسیه، چه درباره اوکراین و ناتو و یا درباره سیاست‌های مهاجرتی، بدون اینکه نامی از دونالد ترامپ بیاورد بارها به سیاست‌ها و جملات او اشاره کرد و آنها را نقد کرد.
او که سخنرانی خود را با تاکید بر دموکراسی و آزادی آغاز کرده بود گفت آزادی و دموکراسی در آمریکا و خارج از آن هدف حمله قرار گرفته است.او به حمله روسیه به اوکراین اشاره کرد و با اشاره به صحبت‌های دونالد ترامپ گفت «تسلیم دربرابر یک رهبر روسیه خطرناک و غیرقابل قبول است.»او در عین حال با تاکید بر تعهد آمریکا به ناتو و امنیت اروپا گفت «اگر آمریکا کنار بکشد اوکراین و اروپا به خطر خواهد افتاد. ما کنار نخواهیم رفت.»
بخش دیگری از حرف‌های رئیس جمهوری درباره دموکراسی به حمله حامیان دونالد ترامپ به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ اشاره داشت.
او گفت: «بسیاری از ما در آن روز تاریک اینجا بودیم. ما همه با چشم‌های خود شاهد بودیم که شورشیان. وطن‌پرست نبودند. آنها آمده بودند تا جلوی انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را بگیرند. اما آنها شکست خوردند. آمریکا برجا ایستاد و دموکراسی پیروز شد.»رئیس جمهوری آمریکا از قانون‌گذاران آمریکا خواست متحد شوند و از دموکراسی آمریکا دفاع کنند: «به انتخابات آزاد و منصفانه احترام بگذارید. اعتماد به نهادهای ما را بازسازی کنید و علنا بگویید خشونت سیاسی جایی در آمریکا ندارد. تاریخ شاهد ماست.»
او در عین حال از قانون‌گذاران آمریکایی به دلیل ناکامی در تصویب طرحی دو حزبی برای اصلاح قانون مهاجرت انتقاد کرد. طرحی که مورد نظر  بایدن است در صورت تصویب می‌تواند راه را برای استخدام ۱۵۰۰ افسر مرزی باز کند و ۱۰۰ قاضی در حوزه مهاجرت را برای مقابله با انبوه پرونده‌های مهاجرتی به کار گیرد. بایدن گفت چنین مصوبه‌ای می‌تواند جان افراد را نجات دهد و نظم را به مرز جنوبی آمریکا باز گرداند.او گفت که شنیده است رئیس جمهوری پیشین تلفنی از نمایندگان کنگره خواسته است که جلوی تصویب این طرح را بگیرند و افزود به جای بازی سیاسی و فشار آوردن به نمایندگان کنگره هم صدا با من از کنگره بخواهید طرح را تصویب کند.
او تاکید کرد که از مهاجران تصویر اهریمنی نخواهد ساخت و نخواهد گفت که آنها «خون کشور را مسموم می‌کنند». اشاره‌ای دیگر به سخنان دونالد ترامپ.
رئیس جمهوری آمریکا گفت حاضر به جدا کردن خانواده‌ها نیست و به دلیل مذهب افراد مانع ورود آنها به آمریکا نخواهد شد.
چند صد نفر از معترضان به جنگ در غزه  در برابر کاخ سفید تجمع کرده بودند و خواستار آتش‌بس در این منطقه بودند.
 بایدن که برای رسیدن به کنگره مجبور شده بود تجمع کنندگان را دور بزند و تغییر مسیر بدهد در بخشی از سخنرانی خود شرایط در غزه را دردآور خواند و از طرح خود برای ساخت اسکله‌ای موقت توسط ارتش آمریکا در ساحل غزه خبر داد.او گفت «بیش از ۳۰ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که اغلب آنها عضو حماس نیستند. هزاران و هزارن زن و کودک بی‌گناهند.»
وی افزود «نزدیک به دو میلیون فلسطینی هدف بمباران روزانه‌اند و اگرچه اسرائيل حق دارد به تعقیب حماس برود اما مسئولیتی اساسی در حمایت از جان شهروندان بی‌گناه در غزه دارد.»
 بایدن گفت «اسرائيل باید وظیفه خود را انجام دهد و اجازه دهد کمک‌های بیشتری وارد غزه شود. باید اطمینان حاصل کند که نیروهای امدادگر گرفتار تبادل آتش نمی‌شوند.»
رئیس جمهوری آمریکا گفت: «حرف من به رهبران اسرائيل این است: کمک‌های انسانی نباید به یک موضوع ثانویه و یا مایه امتیازگیری تبدیل شود. حفاظت و نجات جان بی‌گناهان باید اولویت باشد. در نگاه به آینده تنها راه حل واقعی راه تاسیس دو کشور مستقل است. هیچ راهی دیگری نیست که امنیت و دموکراسی اسرائیل را تامین کند. هیچ راه دیگری نیست که منجر به زندگی آزادانه و در صلح و عزت فلسطینیان شود.»

 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها