به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۴۶۰۵۲۴

یاسمین مقبلی و سه فضانورد دیگر مأموریت کرو ۷ به سلامت به زمین بازگشتند

یاسمین مقبلی و سه فضانورد دیگر مأموریت کرو ۷ به سلامت به زمین بازگشتند
گروه فناوری: چهار فضانورد مأموریت کرو ۷ اسپیس ایکس امروز سه‌شنبه با بازگشت به زمین، به اقامت تقریبا ۶ ماهه‌ی خود در فضا خاتمه دادند. کپسول دراگون اندورنس که حامل خدمه‌ی کرو ۷ بود، صبح امروز در ساعت ۰۵:۵۰ به وقت آمریکا (۱۳:۲۰ به وقت ایران) دور از ساحل پنساکولا در فلوریدا روی دریا فرود آمد. تیم بازیابی تقریباً سه دقیقه بعد به‌همراه دوربین‌های حرارتی که عملیات بازیابی را ردیابی می‌کردند، به کپسول رسیدند.
تیم بازیابی پس از انجام بررسی‌های ایمنی، کپسول دراگون را در ساعت ۱۳:۴۳ به وقت ایران با استفاده از بالابر هیدرولیک از آب‌های خلیج مکزیک به کشتی بازیابی منتقل کرد. دراگون اندورنس دیروز دوشنبه در ساعت ۱۸:۵۰ به وقت ایران با پایان مأموریت کرو ۷ در ایستگاه فضایی بین‌المللی، از آن جدا شد و عزیمت به سمت زمین را آغاز کرد.خدمه کرو ۷ از چهار فضانورد شامل یاسمین مقبلی از ناسا، آندریاس موگنسن از آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (جاکسا) و کنستانتین بوریسوف، کیهان‌نورد آژانس فضایی روسیه (روسکاسموس) تشکیل شده بود.
یاسمین مقبلی که به‌عنوان فرمانده در مأموریت کرو ۷ حضور داشت، پس از انوشه انصاری، دومین فرد ایرانی‌تبار محسوب می‌شود که تجربه‌ی حضور در فضا را به‌دست آورده است. او و سه فضانورد دیگر کرو ۷، چهارم شهریور امسال برفراز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به فضا پرتاب شدند و روز بعد به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند.
چهار خدمه‌ی کرو ۷ پس از رسیدن جانشینان خود، یعنی خدمه‌ی کرو ۸ به ایستگاه فضایی در سه‌شنبه‌ی گذشته (۵ مارس)، برای مدتی کوتاه کنار یکدیگر زندگی کردند.
کپسول دراگون حامل خدمه کرو ۷ در حال نزدیک‌شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی در پنجم شهریور ۱۴۰۲.
همان‌طور که از نام مأموریت‌ها پیدا است، اسپیس ایکس اکنون ۸ پرواز سرنشین‌دار رسمی، به اضافه‌ی یک پرواز آزمایشی به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ناسا انجام داده است. اسپیس ایکس و بوئینگ، دو شرکتی هستند که در سال ۲۰۱۴ از سوی ناسا انتخاب شدند تا فضاپیماهای سرنشین‌دار برای حمل فضانوردان این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی بسازند.
بوئینگ هنوز هیچ فضانوردی را به فضا حمل نکرده است؛ اما اگر مشکلی پیش نیاید، اولین مأموریت سرنشین‌دار کپسول استارلاینر این شرکت در اواسط اردیبهشت سال بعد انجام خواهد شد. در این مأموریت که «کرو فلایت تست» نام دارد، دو فضانورد برای اقامتی تقریباً ۱۰ روزه به آزمایشگاه مداری اعزام می‌شوند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها