به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۱ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب : ۴۶۰۶۷

پرونده پارازیت در دولت یازدهم

گروه سياسي: پارازیت پدیده ی چندان جدیدی نیست. این پدیده قدمتی حدوداً هفتاد ساله دارد. به نظر می رسد که هر جا جنگ یا رقابتی بوده، سخت یا نرم، گرم یا سرد، پارازیت هم بوده است. در طی جنگ جهانی دوم ارسال پارازیت روی برنامه های رادیویی متفقین به ویژه توسط رژیم نازی متداول بود.
پرونده پارازیت در دولت یازدهم
در طی جنگ سرد نیز اتحاد جماهیر شوروی سابق و بلوک شرق روی برنامه های رادیویی رسانه های غربی پارازیت ارسال می کردند. در آمریکای لاتین نیز برخی رادیوهای کمونیستی توسط سی آی ای مورد ارسال پارازیت واقع می شد. بریتانیا نیز روی برخی از رادیوهای مصری (در دوره بحران سوئز) و یونانی (پیش از استقلال قبرس) پارازیت می فرستاد. در دوران پس از جنگ جهانی هم برخی از کشورها مثل کوبا، کره شمالی، کره جنوبی، کشورهای خاورمیانه، پاکستان، اتیوپی، و ویتنام از پارازیت استفاده کرده اند. به زبان خیلی ساده پارازیت موج الکترومغناطیسی از نوع ˈمایکروویوˈ است که از جنس همان امواج ماهواره است ولی قوی تر از آن. به همین خاطر سیگنال ماهواره را دچار اختلال می کند.

ماجرای ارسال پارازیت برای اختلال در شبکه های ماهواره ای اما مدتی است که ورد زبان ها است و چند سالی است که سونامی سرطان ها، سقط جنین ها و سردرد ها و کلافگی های مردم به آن نسبت داده می شود اما هنوز صحت و سقم وجود ان مشخص نشده است و این در حالی است که قرار بود دولت یازدهمی ها تکلیف پرونده پارازیت را مشخص کنند. طی سال های اخیر موضوع پارازیت ها در شهر تهران بارها و بارها از سوی برخی مسئولان اعلام شده است اما، تا کنون هیچ منبعی خطر این پارازیت ها را تایید نکرده است. اوایل دی سال گذشته وزیر بهداشت ضمن ارائه گزارش اولیه در مورد وضعیت تأثیر پارازیت ها بر سلامت به رئیس جمهوری اعلام کرد که کار گروه مشترک وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی برای بررسی همه ابعاد این موضوع تشکیل شده و به زودی گزارش نهایی برای تصمیم گیری تقدیم رئیس جمهوری می شود.

وزیر بهداشت در گزارش اولیه گفته بود: شایعات در رابطه با پارازیت و تأثیر آن برسلامت مردم خیلی زیاد است اما براساس مستندات علمی می گویم که بسیاری از شایعات تقریبا از نظر علمی هیچ سندیتی ندارد و اینکه بگوییم پارازیت سبب یکسری بیماری ها و عوارض ازجمله سقط جنین می شود، چیزی نیست که از نظر علمی مبنایی داشته باشد. حسن قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه جای نگرانی از بابت تأثیر پارازیت ها بر سلامت مردم نیست و عمدتا سطح آنها در حد استانداردهای بین المللی است، افزوده بود: ما در سازمان در حال ظرفیت سازی در این رابطه هستیم و کمیته ای را مأمور پیگیری این امر کرده ایم، ولی مسئولیت اصلی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی است. او عنوان کرده بود: اگر تاخیری در ارائه گزارش باشد به دلیل حجم کاری بالا در این بخش است و ارتباطی به سری بودن آن ندارد.

چند روز پیش نیز،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بررسی مساله
امواج و پارازیت های ماهواره ای بر سلامت مردم گفته بود: ما در سازمان محیط زیست این موضوع را پیگیری می کنیم.معصومه ابتکار افزوده بود: به دلیل ابهاماتی که در مساله پارازیت ها به دلیل نگرانی و مخاطرات احتمالی بود، تصمیم گرفته شد تا مساله مخاطرات پارازیت ها با همان ملاحظات و نگرانی هایی که متخصصان و کارشناسان به این موضوع داشتند در سطوح بالاتر باز مورد تجدید نظر قرار بگیرد و رویکرد احتیاطی را داشته باشیم. در تازه ترین اظهار نظر پیرامون این موضوع، ابتکار گفته است: کمیته ای برای بررسی موضوع پارازیت ها در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است که دستگاه های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست عضو این کمیته هستند. او افزوده است: دستگاه های عضو این کمیته ملاحظات جدی خود در ارتباط با بحث امواجی که اختلال ایجاد می کند را بیان کرده و به بحث و بررسی در مورد آن می پردازند. معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه امیدواریم این جلسه در سطح عالی تشکیل تا تصمیمات جدی تری گرفته شود اظهار کرده است: دولت بسیار پیگیر این مساله است و از مراجع دیگر هم دنبال می شود. باید منتظر ماند و دید بالاخره پرونده پارازیت ها و شایعات پیرامون انها در دولت یازدهم بسته خواهد شد یا خیر؟!
مرجع : پارسينه