به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۴۶۱۴۰۰

 اظهارنظر پوتین درباره مرگ ناوالنی

 اظهارنظر پوتین درباره مرگ ناوالنی
گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گزارش‌ها درباره مذاکره بر سر آزادی الکسی ناوالنی، رهبر فقید اپوزیسیون روسیه، و مبادله وی با یک زندانی چند روز قبل از درگذشتش را تایید کرد و مدعی شد که او از این طرح حمایت می‌کرده.
پوتین در نخستین اظهار نظر علنی خود درباره مرگ ناوالنی گفت: «پیش می‌آید. کاری نمی‌شود کرد. زندگی همین است.»
این اظهارات از یک جهت غیرمعمول بود که پوتین برای اولین بار پس از سال‌ها در نشستی خبری بارها از ناوالنی اسم برد، نشستی خبری که پس از اعلام اولیه نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.
این نتایج چنان که انتظار می‌رفت حاکی از ادامه حکمرانی ولادیمیر پوتین است. اما الکسی ناوالنی، چندی پیش از مرگ خواسته بود که معترضان با حضور در مراکز رای‌گیری در یک زمان واحد، نارضایتی خود را از«حکومت مشت آهنین پوتین» نشان دهند.
ناوالنی که سرشناس‌ترین رهبر مخالفان حکومت روسیه به شمار می‌رفت روز ۲۷ بهمن در يک زندان امنیتی در مناطق قطبی شمال روسیه در سن ۴۷ سالگی درگذشت.
پس از آن ماریا پوچیخ، یکی از همکاران الکسی ناوالنی، فاش کرده که مذاکره برای مبادله‌ ناوالنی با یک زندانی روس در آلمان تقریبا نهایی شده بود.
خانم پوچیخ اما برخلاف ادعاهای رئیس جمهوری روسیه گفته بود که پوتین علاقه‌ای به آزاد کردن ناوالنی نداشت.
به گفته او، الکسی ناوالنی و دو شهروند آمریکایی در زندان‌های روسیه قرار بود با وادیم کراسیکوف مبادله شوند.
کراسیکوف به جرم قتل زلیم خان خانگوشویلی، شهروند ۴۰ ساله چچن‌تبار گرجستان، که در سال ۲۰۱۹ در برلین روی داد، به حبس ابد محکوم شده و قضات آلمانی معتقدند که او این قتل را به دستور مسکو انجام داده است.
پوتین در اظهارات  خود بدون ارائه شواهدی گفت که «چندین نفر از همکاران، البته نه اعضای دولت» روسیه چند روز قبل از مرگ ناوالنی با او درباره «ایده مبادله ناوالنی با برخی کسانی که در ندامتگاه‌های کشور غربی هستند» صحبت کردند و او از این ایده حمایت کرده است.
وی گفت: «باور کنید یا نه، اما کسی که دراین‌باره با من حرف می‌زد، قبل از این که بتواند جمله‌اش را تمام کند، به او گفتم که من موافقم.»
پوتین افزود که تنها شرط او این بوده که ناوالنی هیچ‌گاه به روسیه بازنگردد. رئیس جمهوری روسیه سپس گفت: «اما متاسفانه اتفاقی بود که افتاد.»
دولت روسیه تاکید می‌کند که مرگ الکسی ناوالنیطبیعی بوده، اما تردیدهای بسیاری دراین‌باره وجود دارد.
پیکر ناوالنی نیز پس از ۹ روز و در پی اصرار و افشاگری خانواده او درباره کارشکنی مقام‌های روسیه و درخواست تعدادی از افراد سرشناس سرانجام به مادرش تحویل داده شد.
دولت‌های غربی، ولادیمیر پوتین را مسئول مرگ ناوالنی می‌دانند و در این ارتباط تحریم‌هایی را علیه دولت روسیه وضع کرده‌اند.
برچسب ها: الکسی ناوالنی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها