به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۶۱۴۸۵

تنش دیپلماتیک میان واشینگتن و هاوانا 

تنش دیپلماتیک میان واشینگتن و هاوانا 
گروه بین الملل: در پی برگزاری تظاهرات در چند شهر کوبا، وزارت خارجه این کشور کاردار آمریکا در هاوانا را احضار و به این وسیله از واشنگتن خواست در امور داخلی این کشور مداخله نکند.
مقامات آمریکایی در کوبا هر گونه دخالتی دراعتراضات کم سابقه روز یکشنبه در این کشور را تکذیب و اعتراضات را پیامدهای «وضعیت وخیم» کوبا توصیف کرده‌اند.
روز یکشنبه چندین شهر کوبا از، جمله سانتیاگو و بایامو، شاهد اعتراضات گروهی از مردم به کمبود مواد غذایی و برق بود.
کوبا که وضعیت اقتصادی آن رو به وخامت است، از اوایل اسفند به دلیل تعمیرات در بزرگترین نیروگاه آبی کشور با قطعی متناوب برق روبرو بوده است.
در روزهای اخیر به دلیل کمبود سوخت مورد نیاز برای تولید برق، در چند منطقه از کشور برق ساعات طولانی و در مواردی تا ۱۴ ساعت در شبانه روز قطع شد.
همچنین دولت کوبا که با کمبود شدید منابع مالی روبرو است، دی‌ماه امسال اعلام کرد که در چارچوب اجرای مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی برای کاهش کسری بودجه، از ۱۲ بهمن بهای سوخت را بیش از ۵۰۰ درصد افزایش می‌دهد.
سفارت آمریکا در کوبا در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) ضمن اشاره به «اعتراضات مسالمت آمیز» از دولت کوبا خواست «حقوق بشر معترضان را محترم شمرده و به خواست‌های مشروع مردم پاسخ دهد.»
برونو رودریگز، وزیرخارجه کوبا، در واکنش به این پیام از دولت آمریکا خواست «درامور داخلی کشور دخالت نکند.»
وزارت خارجه کوبا خبر داد که معاون این وزارتخانه هنگام احضار کاردار آمریکا رسما اعتراض خود به انتشار پیام سفارت آن کشور در مورد اعتراضات روز یکشنبه را بیان کرده و آن را به عنوان «پیامی مداخله جويانه و افترا‌آمیز» به شدت محکوم کرده است.
معاون وزیر خارجه کوبا علاوه بر این بر «نقش مستقیم واشینگتن در وضعیت اقتصادی که کوبا با آن مواجه است» نیز تاکید کرده است. منظور وزارت خارجه کوبا بیش از شش دهه تحریم‌های شدید و همه جانبه آمریکا است.
همزمان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن روز دوشنبه گفت: «ایالات متحده در پشت این اعتراضات نیست و طرح چنین اتهامی بی‌معنا است. آنچه که شاهد آن هستیم، بازتاب وضعیت وخیم کوبا است. ما از دولت کوبا می‌خواهیم که از اعمال خشونت و دستگیری ناعادلانه پرهیز کرده و به حق مردم کوبا برای برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز احترام بگذارد.»
این در حالی است که وزارت خارجه کوبا در بخشی از بیانیه خود گفته است: «اگر دولت ایالات متحده در مورد رفاه و زندگی مردم کوبا نگرانی‌های صادقانه‌ای داشت کوبا را از فهرست غیرقانونی حکومت‌های متهم به حمایت از تروریسم حذف می‌کرد.»
واشنگتن در سال ۲۰۲۱ کوبا را به این فهرست افزود.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها