به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۵۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۶۱۷۵۰

ارائه پیش نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

ارائه پیش نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه
گروه بین الملل: در راستای تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به آتش‌بس در غزه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور در عربستان و پیش از سفرش به مصر برای دیدار با وزیران ارشد شش کشور عربی و مقامات تشکیلات خودگران فلسطینی، گفت که آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است که در آن خواستار «آتش بس فوری و آزادی گروگان‌ها» شده است.
تا پیش از این آمریکا تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد جنگ غزه را در طی حدود شش ماه گذشته وتو کرده بود که در آخرین بار در ماه فوریه به استفاده از عبارت «فوری» در پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط الجزایر اعتراض داشت.
با این حال، در هفته‌های اخیر واشنگتن فشارها بر اسرائیل را افزایش داده و در عین حال تاکید کرده که حماس باید فورا تمامی گروگان‌هایی را که در جریان حملات ۷ اکتبر ربوده‌ را آزاد کنند.
سفر اخیر  بلینکن به خاورمیانه، ششمین سفر او پس از آغاز جنگ در غزه است.
گفت‌وگوهای آنتونی بلینکن با رهبران عرب در عربستان سعودی و بعد از آن مصر، بر آنچه که آمریکا «چارچوبی برای یک صلح پایدار» می‌نامد متمرکز خواهد بود.
این در حالی است که شاهدان عینی می‌گویند نیروهای اسرائیلی عملیات خود را در اطراف بیمارستان الشفا در شهر غزه شدت داده‌اند.
ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود که از روز دوشنبه ۹۰ مرد مسلح را در آنجا کشته است.
اسرائیل همچنین علیرغم هشدارهای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، تصمیم دارد تا که حمله‌ای تمام عیار به جنوبی‌ترین شهر نوار غزه را انجام دهد.
در حال حاضر بیش از یک میلیون آواره از سراسر نوار غزه به شهر رفح پناه برده‌اند.
همزمان مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس در قطر برای برقراری آتش‌‎بس و آزادی گروگان‌ها ادامه دارد. اما نشانه‌های کمی از یک پیشرفت قریب الوقوع به چشم می‌خورد.
 بلینکن پیش از سفر به قاهره شب گذشته برای دیدار با رهبران سعودی وارد جده شد و در کاخ سلطنتی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرد.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که این دو مقام در خلال هشدارهای شدید درباره ابعاد بحران انسانی در غزه، درباره تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس و افزایش ارسال کمک‌ها به غزه صحبت کرده‌اند.یک ارزیابی از امنیت غذایی که این هفته با حمایت سازمان ملل تهیه شد، نشان داد که یک میلیون و صد هزار نفر در غزه با قحطی و گرسنگی فاجعه‌بار روبرو هستند و هشدار داد که قحطی در شمال غزه از حالا تا ماه مه ممکن است هر زمان اتفاق بیافتد.
 میلر همچنین گفت که «هماهنگ کردن برنامه‌های بعد از جنگ برای غزه، از جمله اطمینان از اینکه حماس دیگر نمی‌تواند غزه را کنترل یا حملاتی از نوع ۷ اکتبر را تکرار کند، یک مسیر سیاسی برای مردم فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل، و چارچوبی برای صلح و امنیت پایدار در منطقه» جزو دستور کار سفر  بلینکن است.
 بلینکن قرار همچنین قرار است،  با رهبران مصر در قاهره دیدار کند.
آمریکا در تلاش است توافق بزرگی را شکل دهد که تشکیلات خودگردان فلسطینی را برای اولین بار بعد از ۱۷ سال – زمانی که توسط حماس از غزه بیرون رانده شد - به غزه بازگرداند.
براساس یکی از ایده‌های مطرح شده، عربستان سعودی روابط با اسرائیل را در ازای دسترسی به سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و یک برنامه انرژی هسته‌ای غیرنظامی برخوردار از کمک آمریکا، عادی خواهد کرد.
اما مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که حتی اگر توافق بر سر طرحی با اجزای مختلف ممکن باشد، احتمالا فقط در درازمدت قابل تحقق خواهد بود.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بارها ایده کنترل غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی را رد کرده است. این موضوع احتمالا یکی دیگر از اختلافات جدی در خلال روابط پرتنش با رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، خواهد بود.
برخی از کسانی که با این طرح آشنا هستند اذعان می‌کنند که با توجه به چند مساله از جمله عدم پیشرفت در رسیدن به آتش‌بس، بحران انسانی در غزه، و در هم شکستن هرگونه اعتماد باقی مانده میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، این طرح بلندپروازانه است. اما دولت آمریکا امیدوار است بتواند همچنان از این لحظه برای به دست گرفتن ابتکار عمل استفاده کند.
 بلینکن روز جمعه به اسرائیل سفر خواهد کرد.
 
برچسب ها: آنتونی بلینکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها