به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۲ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۴۶۳۰۱۷

آمریکا پیشنهاد جایگزین حمله‌زمینی به رفح را داد

آمریکا پیشنهاد جایگزین حمله‌زمینی به رفح را داد
گروه بین‌الملل: رادیوی دولتی اسرائيل گزارش داد که فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در جریان گفتگوهای خود با فرمانده ارتش اسرائيل گفته است آمریکا با توجه به آمار بالای کشته‌شدگان غیرنظامیان فلسطینی در شمال و مرکز غزه تکرار چنین وضعیتی را در رفح «غیرقابل قبول» می‌داند.
بر اساس این گزارش ژنرال چارلز براون،  در این دیدار برنامه جایگزین پیشنهادی واشنگتن را به جای عملیات زمینی در رفح ارائه کرده است که شامل تجهیز مرز غزه با مصر با تدابیر پیشرفته تکنولوژیک برای جلوگیری از قاچاق اسلحه می‌شود. در این طرح به اسرائیل پیشنهاد شده «رفح را منزوی کند و هوشمند و با تاسیس اتاق کنترل مشترک برای انجام حملاتی هوشمند و محدود هماهنگی کند.»
یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائيل هفته پیش، همزمان با تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه به واشنگتن آمده بود.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر از عملکرد نتانیاهو انتقاد کرده و گفته است رویکرد نخست وزیر اسرائیل در جنگ غزه به اسرائیل آسیب رسانده است.
او گفته است حمله به رفح برای آمریکا قابل قبول نیست، با این حال تاکید کرده کشورش از اسرائیل همچنان حمایت و دفاع خواهد کرد.
این در حالی است که گزارش‌ها در رسانه‌های آمریکا حاکی از آن است که در روزهای اخیر واشنگتن مجوز انتقال میلیاردها دلار بمب و هواپیماهای جنگنده به اسرائیل را صادر کرده است.
بر اساس همین منابع در بازدید اخیر یوآو گالانت از واشنگتن، وزیر دفاع اسرائیل فهرست بلندبالایی از تسلیحات آمریکایی را ارائه کرده است که به دنبال تامین سریع آنها بوده است.
به گفته مقامات آمریکایی و به نقل از رسانه‌ها، بسته تسلیحاتی جدید برای اسرائیل شامل بیش بمب‌های چند منظوره است.
همچنین گفته شده ۲۵ فروند جنگنده اف-۳۵ که قبلاً توسط کنگره تایید شده بود، در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت.
واشنگتن سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به متحد دیرینه خود کمک نظامی می‌کند. اما برخی از دموکرات‌ها و گروه‌های آمریکایی عرب تبار از حمایت شدید دولت جو بایدن از اسرائیل انتقاد کرده‌اند.
همزمان در پی دیداردیپلمات‌های فرانسه و اردن و مصر، سه کشور با انتشار بیانیه ای مشترک خواستار «آتش‌بس فوری» و آزادی تمامی گروگان‌های حماس شدند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که وزیر خارجه فرانسه در کنفرانسی خبری گفته است کشورش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت خواهد داد که «راه‌حلی سیاسی» را برای جنگ ارا‌ئه می کند و متن آن شامل «تمامی معیارهای برای راه حل تاسیس دو کشور مستقل خواهد شد.»
قرار است مذاکرات برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائيلی روز یکشنبه در مصر از سر گرفته شود.
در همین حال شنبه شب در تل آویو و چند شهر دیگر اسرائيل هزاران نفر در اعتراض به دولت این کشور خواستار اقدام نخست وزیر برای آزادی گروگان‌های اسرائيلی از سوی حماس شدند. در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از این اعتراضات دیده می‌شود که پلیس از آب پرفشار برای پراکنده کردن معترضان استفاده می‌کند. پلیس دستگیر کردن ۱۶ نفر را تایید کرده است.
پلیس در بیانیه‌ای گفته است «تعداد زیادی از معترضان با آتش‌افروزی، انداختن حصارهای به پا شده از سوی پلیس و بستن راه‌ها نظم عمومی را مختل کرده‌اند و که در پی آن ۱۶ نفر دستگیر و ۹ نفر جریمه شده‌اند.»
خانواده گروگان‌ها در کنفرانسی خبری با انتقاد از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائيل خواستار برگزاری انتخابات تازه برای جایگزینی او شدند.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها