به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۵:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۶ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۴۶۲۲۶۱
نتانیاهو سفر هیئت اسرائیلی به آمریکا را لغو کرد

شورای امنیت به آتش‌بس فوری در غزه رأی داد

شورای امنیت به آتش‌بس فوری در غزه رأی داد
گروه بین الملل:سازمان ملل برای اولین بار قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس فوری در غزه و آزاد شدن بی‌قید و شرط گروگان‌های حماس به تصویب رساند.
آمریکا که پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، رای ممتنع داد.
این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنظیم کرده بودند.
با اینکه آمریکا تاکنون در قبال ملزم شدن اسرائیل به آتش‌بس فوری اکراه نشان داده بود، با افزایش فشار بین‌المللی به این قطعنامه رای ممتنع داد تا در تقریبا دوهفته‌ای که تا پایان ماه رمضان مانده است، جنگ متوقف شود.
قطعنامه شورای امنیت همچنین بر «نیاز فوری برای توسعه جریان امدادرسانی انسان‌دوستانه و افزایش محافظت از غیرنظامیان در تمام نوار غزه» تاکید کرد و برداشتن تمام موانع امدادرسانی در ابعاد بزرگ را یادآوری کرد.
کمی پیش از رای‌گیری در شورای امنیت، رادیوی ارتش اسرائیل گفت اگر آمریکا این قطعنامه را وتو نکند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سفرش به واشنگتن را لغو خواهد کرد.
لیندا توماس- گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «آتش‌بس می‌توانست یک ماه زودتر آغاز شود اگر حماس گروگان‌ها را آزاد می‌کرد. در عوض، حماس به بستن راه صلح ادامه می‌دهد با ایجاد مانع در راه‌ها و پنهان شدن از ترس در تونل‌ها در زیر شهرهای غزه و زیرساخت‌های غیرنظامی و مخفی شدن در میان شهروندان.»
 توماس گفت: «آتش‌بس می‌تواند بلافاصله با آزاد شدن اولین گروگان حماس آغاز شود.»
کاخ سفید پس از تصویب قطعنامه تاکید کرد که رای ممتنع آمریکا به معنی تغییر موضع واشنگتن نیست.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی  گفت:از آن‌جا که نسخه نهایی پیش‌نویس قطعنامه شامل محکومیت حماس نبود و به روشنی بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی را درخواست نمی‌کرد، آمریکا نمی‌توانست از آن حمایت کند.
 کربی گفت: دولت جو بایدن در حمایت از آتش‌‎بس و لزوم آزادی گروگان‌های اسرائیلی ثابت قدمی نشان داده است.
۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به این قطعنامه که خواستار برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و گروه  حماس در ماه رمضان است، رأی مثبت دادند.نمایندگی روسیه در سازمان ملل سعی کرده بود در متن پیش‌نویس قطعنامه واژه «دائمی» را نیز اضافه کند، اما این تلاش شکست خورد.
چین و روسیه روز سوم فروردین قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای «آتش‌بس فوری و پایدار» شش‌هفته‌ای در باریکهٔ غزه با هدف حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه را وتو کرده بودند.
قطعنامه با تأکید بر لزوم آتش‌بس در طول ماه رمضان با این امید که به آتش‌بس پایدار تبدیل شود، آزادی گروگان‌های اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس در باریکه غزه را نیز درخواست کرده است.
قطعنامه همچنین بر تضمین دسترسی برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه غیرنظامیان فلسطینی در غزه تأکید دارد.
از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با خشنودی از تصویب نخستین قطعنامه با درخواست آتش‌بس فوری، خواهان اجرای آن شد.
او در پیامی در شبکه ایکس نوشت: عدم اجرای قطعنامه نابخشودنی خواهد بود.

 لغو سفر نمایندگان اسرائیل به آمریکا
در واکنش به تصویب این قطعنامه، نخست‌وزیر اسرائیل سفر از قبل تعیین شده هیئت ارشد این کشور به آمریکا را به نشانه ناخشنودی از رویکرد آمریکا در عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت که آتش‌بس را به لزوم آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس مشروط نکرده، لغو کرد.
دفتر بنیامین نتانیاهو در یک بیانیه نوشت: «ایالات متحده از موضع ثابت خود در شورای امنیت که تنها چند روز پیش آتش‌بس را با آزادی ربوده‌ شدگان مرتبط دانست، عدول کرده است».
این بیانیه افزود: «این عقب‌نشینی به تلاش جنگی و همچنین به کوشش‌ها برای آزادی ربوده شدگان آسیب می‌زند زیرا حماس امیدوار می‌شود که فشار بین‌المللی به آن امکان می‌دهد بدون آزادی ربوده شدگان، موجب آتش‌بس شود».
ساعتی پیش از آغاز نشست شورای امنیت، نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود اگر آمریکا قطعنامه را وتو نکند، او سفر هیئت ارشد اسرائیلی به آمریکا را لغو خواهد کرد.
قرار بود هیئتی شامل ران درمر، وزیر امور راهبردی و تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، این هفته بر اساس تفاهم بین بنیامین نتانیاهو با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنیگتن شود تا در باره راه‌های جایگزین عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح با مقامات آمریکایی مذاکره کند.
جو بایدن در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته با بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود این هیئت را به آمریکا بفرستد.
این اولین بار بود که نخست‎‌وزیر اسرائیل آشکارا از آمریکا درخواست کرده بود از وتوی خود در قبال قطعنامه‌ای که با اسرائیل ارتباط دارد، استفاده کند.
ده عضو غیردایم شورای امنیت: الجزایر، اکوادور، گویان، مالت، موزامبیک، سیرالئون، ژاپن، کره جنوبی، اسلوونی و سوئیس از پیش‌نویس قطعنامه حمایت کرده‌ بودند.
لغو سفر هیئت ارشد اسرائیلی به آمریکا در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل در مأموریتی با هدف دیدار و گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود، به واشینگتن رسیده است.
به نوشته هاآرتص، مأموریت اصلی ژنرال گالانت در سفر به واشینگتن، تلاش برای سرعت دادن در تأمین تسلیحات آمریکایی است که اسرائیل برای ادامه جنگ در غزه و احتمال گسترش جنگ با گروه حزب‎‌الله به آن «نیاز فوری» دارد.یوآو گالانت در بیانیه خود در خصوص مذاکراتی که با همتای آمریکایی و شمار دیگری از مقامات واشینگتن، مانند رئیس سازمان اطلاعات مرکزی و مشاور امنیت ملی کاخ سفید دارد، گفت شکست حماس، بازگرداندن ربوده‌ شدگان اسرائیلی و تأمین نیازهای امنیتی اسرائیل در قبال غزه و لبنان، در شمار «اهداف مشترک اسرائیل و آمریکا است».
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، جمعه گذشته در سفر به اسرائیل هشدار داد که اقدام نظامی اسرائیل در رفح اسرائیل را در جهان با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز پس از آن، دوباره در خصوص اصرار اسرائیل نسبت به ورود زمینی نیروهای خود به رفح ابراز ناخشنودی کرد.

اسرائیل همکاری با اونروا را رسما قطع می‌کند
خبرگزاری رویترز و رسانه‌های اسرائیل دوشنبه اعلام کردند دولت بنیامین نتانیاهو به طور رسمی از قطع همکاری این کشور با اونروا، آژانس امدادرسانی سازمان ملل ویژه فلسطینیان، خبر داده است.
بر اساس این گزارش‌ها، دولت اسرائیل تأکید کرده که «اونروا باعث دائمی شدن نزاع فلسطینی- اسرائیلی شده»، و خود «بخشی از مشکل است».
دبیرکل سازمان ملل متحد که برای مشاهده وضعیت کمک‌رسانی به غزه این هفته در بخش مصری گذرگاه رفح حضور یافته، تأکید کرده بود همکاری احتمالی شماری از فلسطینیان عضو اونروا با گروه حماس در حمله روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل نباید به معنی لغو کامل فعالیت این نهاد باشد.
اسرائیل تأکید کرده که مدارک همکاری صدها عضو اونروا که همزمان عضو حماس نیز بوده‎‌اند، در اختیار دارد.
برخی کشورهای متحد اسرائیل که اعطای کمک مالی به اونروا را قطع کرده بودند، این یاری‌ها را در روزهای اخیر از سرگرفته‌اند؛ امری که با ناخشنودی اسرائیل روبه‌رو شده است.
آنتونیو گوترش دوشنبه در پستی در شبکه ایکس نوشت امدادگران اونروا در غزه از چالش‌های دشواری که در کار خود با آن روبه‌رو هستند، با وی سخن گفته‌اند.
به نوشته  گوترش، امدادگرانی که سال‌ها سابقه فعالیت در این عرصه را دارند، به او گفتند هرگز چنین شرایط سختی را ندیده بودند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها