به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۴۶۳۸۱۵

 ناتو و اتحادیه اروپا  گرجستان را محکوم کردند

 ناتو و اتحادیه اروپا  گرجستان را محکوم کردند
گروه بین الملل: اتحادیه اروپا و ناتو تلاش دوباره دولت گرجستان برای بازگرداندن قانون «عوامل خارجی» را که به محدودیت فعالیت سازمان‌های خارجیِ غیردولتی منجر خواهد شد محکوم کردند.
بر اساس این لایحه، هر سازمان و نهادی در گرجستان که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌کند ملزم می‌شود به‌ عنوان «کارگزار خارجی» ثبت نام کند یا جریمه مالی آن را بپردازد.
 دبیرکل ناتو، با «هر تلاشی» برای تصویب این قانون در گرجستان که خود عضو ناتو است ابراز مخالفت کرد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، تصمیم حزب حاکم گرجستان برای بازگرداندن پیش‌نویس قانون «عوامل خارجی» را «در تضاد با تلاش‌ها برای تقویت نهادهای دموکراتیک در گرجستان» خواند و تأکید کرد که این کشور «باید روی اصلاحات برای نزدیک شدن به ناتو و نزدیک شدن به اتحادیه اروپا کار کند.»در اسفندماه ۱۴۰۱، پس از دو شب تظاهرات گسترده در تفلیس، پایتخت گرجستان، از سوی مخالفان لایحه «عوامل خارجی»، حزب حاکم این کشور مجبور به عقب‌نشینی شد و اعلام کرد که این لایحه را «بدون قید و شرط» کنار گذاشته است.
اما  حزب حاکم بار دیگر اعلام کرد که قصد دارد این لایحه را بار دیگر در صحن پارلمان مطرح کند.
حزب «رویای گرجستان» که اکثریت دولت و پارلمان را در دست دارد، ازجمله اهداف این قانون را «برداشتن نقاب» از منتقدان کلیسای ارتدوکس، که یکی از قدرتمندترین نهادهای این کشور است، خوانده‌ است.در مقابل مخالفان حزب حاکم، این لایحه را «تغییری اقتدارگرایانه با الهام از روسیه» دانسته و آن را کشتن آزادی‌های مدنی و محدود کردن فعالیت‌های رسانه‌ای عنوان کرده‌اند.
پیش از دبیرکل ناتو، یک سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز ضمن ابراز تأسف از تلاش‌ها در گرجستان برای بازگرداندن قانون «عوامل خارجی» از رهبران سیاسی این کشور خواسته بود تا اصلاحاتی را اجرا کنند که در راستای هدف اعلام‌شده پیوستن به اتحادیه اروپا است.


 
برچسب ها: گرجستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها