به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۸:۰۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۴ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۴۶۴۰۴
بازگشت به شرایط پیش از داعش دشوار است

مخالفت نوري مالکی با کناره‌گیری از قدرت

گروه بين الملل: نخست وزیر عراق در سخنانی گشودن صفحه‌ جدیدی را برای دستیابی به توافق در عراق خواستار شد و گفت: جنگ با تروریست‌ها و تروریسم در عراق ادامه دارد.
مخالفت نوري مالکی با کناره‌گیری از قدرت
مالکی مخالفت خود را با کناره‌گیری از قدرت یا تشکیل دولت نجات ملی در عراق اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در جلسه نخست پارلمان حضور خواهیم یافت. کسانی که علیه قانون اساسی شورش کردند با داعش و بعث ائتلاف تشکیل داده‌اند. نخست وزیر عراق اعلام خواهان گشودن صفحه‌ جدیدی برای توافق در عراق شد. وی گفت: نیروهای عراقی توانستند تمامی راه‌ها بین استان‌ها را باز کنند. نخست وزیر عراق با بیان اینکه درخواست برای تشکیل دولت نجات ملی، کودتایی علیه قانون اساسی است، گفت: از شریکان حتی به صورت صوری نشنیده‌ایم که از نیروهای امنیتی حمایت کنند.

بازگشت به شرایط پیش از داعش دشواراست
در همين حالب، وزیر خارجه آمریکا گفت: اخراج شورشیان گروه داعش که بخش‌های وسیعی از شمال و غرب عراق را اشغال کرده‌اند نیازمند اتحاد منطقه‌ای است.  جان کری گفت که این بحران راه حل نظامی ندارد و تاکید کرد که دولت عراق باید به مردم بخش‌هایی از جامعه عراق که محل رویش داعش است، قدرت دهد. همه کشورهای منطقه باید برای بیرون راندن داعش همدست شوند زیرا تصاحب خاک عراق توسط یک گروه تروریستی و به چالش کشیدن مشروعیت دولت آن، غیرقابل قبول است.

وی گفت: "ممکن است اقدام نظامی انجام شود اما باید یک راه حل سیاسی پیدا کرد تا به مردمی جوامعی که داعش در آنجا حضور دارد قدرت داده شود."او گفت:‌ "یک ضربه نظامی به تنهایی نتیجه را عوض نمی‌کند باید یک استراتژی همه جانبه داشته باشیم … که اصولا یک استراتژی سیاسی است." كری گفت که بعد از دو روز گفت‌وگو در بغداد و اربیل با مقام‌های عراقی متوجه حس اضطرار و تعهد عراقی‌ها برای حل بحران شده است. او گفت:‌ "حرف زدن آسان است. اینکه روشن است. بنابراین عمل است که ارزش خواهد داشت."کری گفت که کردستان را یک ناحیه مجزا نمی‌داند و تاکید کرد که آمریکا معتقد است "یک عراق متحد قوی تر خواهد بود و بازگشت به شرایط پیش از پیروزی‌های داعش بسیار دشوار خواهد بود.
مرجع : ايسنا