به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۶۴۲۳۸
خروج بخش عمده نیروی زمینی اسرائیل از جنوب غزه

 نتانیاهو: یک قدم تا پیروزی فاصله داریم!

 نتانیاهو: یک قدم تا پیروزی فاصله داریم!
گروه بین الملل: سخنگوی ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه که همزمان با آغاز هفتمین ماه از جنگ این کشور با گروه  حماس در باریکه غزه بود، اعلام کرد ارتش «تمام نیروهای زمینی خود را از جنوب غزه، غیر از یک تیپ مستقر در این منطقه، خارج کرده است».
 معلوم نیست که این امر حمله احتمالی ارتش به رفح در جنوبی‌ترین نقطه باریکه غزه را که نخست‌وزیر اسرائیل مدت‌ها بر آن اصرار داشت، به تأخیر خواهد انداخت یا نه.
اما رسانه‌های اسرائیل  گفتند که وضعیت کشورشان در غزه دیگر جنگ تلقی نمی‌شود بلکه عملیات است.
به نوشته یدیعوت آحرونوت، لشگر ۹۸ ارتش که در ماه‌های گذشته در خان یونس در جنوب غزه درگیر عملیات وسیع بود و در طول چند ماه از جنگ نیز در زیرمجموعه لشگر ۳۶ در بخش‌های شمالی و میانی غزه درگیر عملیات بود، از شنبه شب خروج نیروهای خود را از جنوب غزه آغاز کرد.
این گزارش حاکی است تنها تیپ باقی‌مانده اسرائیلی در غزه تیپ «نحل» است که نگاهبانی از «دالان نتساریم» در حوزه مأموریت آن است. «دالان نتساریم» جاده‌ای است که ارتش اسرائیل ایجاد کرده و از شمال تا جنوب غزه را به دو بخش شرقی و غربی عملا تقسیم کرده است.
بنیامین نتانیاهو که پیشتر تأکید داشت انهدام چهار گردان باقی مانده حماس در رفح «برای تضمین پیروزی» کشورش در این جنگ یک ضرورت است، در آغاز نشست کابینه خود در روز یک‌شنبه گفت: «ما مصمم هستیم جنگ را با پیروزی کامل به پایان برسانیم، تمام ربوده شدگان خود را بازگردانیم، نابودی حماس در کل نوار غزه از جمله در رفح را کامل و تضمین کنیم تا غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نباشد».
او دستاوردهای جنگ در شش ماه اخیر را «بزرگ» نامید و گفت «ما یک قدم تا پیروزی فاصله داریم؛ اما بهایی که از ما می‌گیرد، دردناک و دلخراش است». نتانیاهو گفت «برای جامعه بین‌المللی روشن کرده که بدون بازگشت گروگان‌ها آتش بسی برقرار نخواهد بود و این حماس است که مانع از توافق شده است». نتانیاهو  تاکید کرد که «اسرائیل آماده معامله است، اما آماده تسلیم نیست.»
سخنگوی ارتش اسرائیل «تکذیب» کرد که اعلام باقی ماندن تنها یک تیپ ارتش در بخش جنوبی غزه با درخواست جو بایدن از نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی پنج‌شنبه شب میان آن‌دو مرتبط است. بایدن شنبه به رسانه‌های آمریکا گفت خواسته‌هایی که او در آن گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو مطرح کرده، «در حال اجرا شدن است» اما از اشاره به جزئیات آن خودداری کرد.
شبکه سی‌ان‌ان  گزارش داد که جو بایدن در آن مکالمه خواهان افزایش کمک‌رسانی به غیرنظامیان در غزه شده است.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها