به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۶ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۴۶۵۲۶۴

پاسخ اسرائیل چگونه خواهد بود؟

گروه بین‌الملل: حملات مستقیم جمهوری اسلامی ایران با بیش از ۳۰۰ فروند پهپاد و موشک به اسرائیل با چه واکنشی از سوی تل‌آویو همراه خواهد بود؟ وزیر دفاع اسرائیل هشدار داده است که حمله ایران "مستلزم پاسخ مناسب اسرائیل علیه جمهوری اسلامی خواهد بود."
پاسخ اسرائیل چگونه خواهد بود؟
یک مقام اسرائیلی به شبکه سی‌ان‌ان گفت اسرائیل به حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران پاسخ خواهد داد، اما دامنه این واکنش هنوز تعیین نشده است. این مقام اسرائیلی افزود کشورش هنوز مشخص نکرده که آیا همه قواعد را زیر پا بگذارد (به مفهوم دست زدن به کاری غیرقابل پیش‎‌بینی) یا ‌آن‌که پاسخی دقیق را عملی کند. مقام اسرائیلی که سی‌ان‌ان نام او را نبرد، گفت این گزینه‌ها در نشست کابینه جنگ اسرائیل در ساعات بعدازظهر یکشنبه به طور مشروح مورد بحث قرار می‌گیرد. در اسرائیل نحوه واکنش این کشور به نخستین حمله مستقیم نظامی جمهوری اسلامی ایران به طرز گسترده در کانون مباحثات سیاستمداران و تحلیلگران رسانه‌ها قرار گرفته است. در حالی که برخی از سیاستمداران مانند ایتامار بن‎‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راستگرای «اقتدار ملی» خواهان یک حمله «خردکننده» علیه ایران شده‌اند، برخی از سیاستمداران مانند گیدئون ساعار یکشنبه گفتند «صبر راهبردی» اسرائیل پاسخی درخور است و آمریکا و قدرت‌های جهانی را بیشتر در کنار اسرائیل قرار خواهد داد.
حمله یا صبر راهبردی؟
در آستانه تشکیل نشست کابینه جنگ اسرائیل از ساعت سه و نیم بعدازظهر به وقت محلی برای بررسی نحوه واکنش احتمالی این کشور به حملات نظامی شبانه ایران، برخی از سیاستمداران و کارشناسان نظامی اسرائیلی خواهان خودداری از نشان دادن پاسخ سریع شدند.
ژنرال ذخیره، عاموس یارون، که مدیر کل وزارت دفاع اسرائیل نیز بوده، به شبکه کان گفت: نظر به موفقیت خیره‌کننده صنایع نظامی و هوایی اسرائیل در دفع تهدیدات پهپادی و موشکی ایران در ساعات اخیر، اگر اسرائیل به این حمله نظامی ایران واکنش نشان ندهد، به ضعف تعبیر نخواهد شد. ژنرال یارون گفت مقامات ایران با وجود لاف و گزاف‌گویی به خوبی می‌دانند که حمله آن‌ها شکست خورد و اسرائیل نیز به موفقیت بزرگ خود واقف است و لذا، عدم واکنش اسرائیل به حمله تهران، «ضعف اسرائیل» نخواهد بود.
همچنین به گزارش شبکه کان، گیدئون ساعار، سیاستمدار رهبر یک حزب اسرائیلی که تا دو هفته پیش متحد دولت بود، گفت لازم نیست اسرائیل در نشان دادن واکنش به ایران شتاب کند زیرا «وقت رسیدگی به ایران نیز به موقع خود فراخواهد رسید».
به گفته مقامات ارتش اسرائیل، نیروهای جمهوری اسلامی در نیمه‌شب منتهی به یکشنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) با بیش از ۳۰۰ فروند پهپاد و موشک به طور مستقیم به اسرائیل حمله کرده‌اند. گفته شده است این حملات از خاک ایران، لبنان و یمن به سمت اسرائيل صورت گرفته است و تقریبا همه پهپادها و موشک‌های شلیک شده به سوی اسرائیل رهگیری و منهدم شده‌اند. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن هستند که وضعیت در حال حاضر آرام‌تر شده است. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در این‌باره گفته است: «اکثر قریب به اتفاق موشک‌های شلیک شده توسط پدافند ضدهوایی ما خارج از مرزهای اسرائیل رهگیری شدند. فقط شمار اندکی از آنها به خاک اسرائیل اصابت کرده‌اند.»
بر اساس اظهارات کاخ سفید در واشنگتن، اسرائیل توانسته است با حمایت ارتش ایالات متحده آمریکا "تقریبا تمام پهپادها و موشک‌های شلیک شده را رهگیری کند." به گفته هاگاری، این حملات باعث مجروح‌ شدن یک دختر خردسال شده است و به غیر از آن هیچ تلفات جانی و آسیب‌های بزرگی را بر جای نگذاشته است. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین اشاره کرد که یک پایگاه نظامی در جنوب این کشور مورد اصابت قرار گرفته و آسیب جزئی به آن وارد شده است. بر اساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک نشست ویژه‌ای را در مورد بررسی حملات مستقیم ایران به اسرائیل در روز یکشنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین) برگزار کند.
با این حال در حال حاضر مشخص نیست که واکنش احتمالی اسرائیل به حملات ایران به چه نحو و در چه زمانی صورت خواهد گرفت. هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، خبر داد که کابینه امنیتی این کشور به نخست وزیر، بنیامین نتانیاهو، وزیر کابینه جنگ، بنی گانتز و وزیر دفاع، یو‌آو گالانت، این اختیار را داده است تا درباره اقدامات بعدی تصمیم‌گیری کنند. گالانت روز جمعه ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) هشدار داده بود که "حمله مستقیم جمهوری اسلامی، پاسخ مناسب اسرائیل علیه ایران را در پی خواهد داشت."
منابع غربی: اکثر پهپادها و موشک‌های ایرانی بر فراز سوریه توسط آمریکا سرنگون شدند
منابع اطلاعاتی غربی گفته‌اند اکثر پهپادها و موشک‌های ایرانی که در جریان حملات شامگاه شنبه ۲۵ فروردین (۱۳ آوریل) بر فراز حریم هوایی سوریه در پرواز بودند، قبل از رسیدن به اهداف خود در اسرائیل، توسط جت‌های اسرائیلی و آمریکایی سرنگون شدند. این منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند ده‌ها موشک و پهپاد شلیک‌شده توسط ایران در استان درعا در جنوب سوریه، بلندی‌های جولان و چندین نقطه در شرق در امتداد مرز با عراق رهیگیری و منهدم شدند. رویترز به نقل از یک منبع نوشت پدافند هوایی ایالات متحده در پایگاه نظامی "التنف" در استان حمص و همچنین پایگاه‌های دیگر آمریکا در امتداد مرز سوریه با اردن و همچنین در شرق این کشور در این عملیات مشارکت داشتند. به گفته این منبع اطلاعاتی آمریکا در واکنشی "بسیار آماده" بر اساس اطلاعات دقیق در مورد زمان حمله انتقام‌جویانه ایران و دامنه آن، وارد عمل شد و موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را سرنگون کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل پیش‌تر گفته بود ایران ۱۷۰ پهپاد، بیش از ۳۰ موشک کروز و بیش از ۱۲۰ موشک بالستیک را در جریان حمله شامگاه شنبه، به سمت اسرائیل پرتاب کرد.
جان بولتون، خواستار اقدام نظامی شدید علیه ایران شد
مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده در دولت دونالد ترامپ، خواستار اقدام نظامی نظامی شدید علیه ایران از جمله مراکز هسته‌ای این کشور شد. جان بولتون، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان عنوان کرد که حمله ایران به اسرائیل نشان می‌دهد که قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل ناکام مانده است. او همچنین در گفت‌وگوی دیگری با شبکه تلویزیونی نیوزماکس دولت بایدن را مقصر در حمله ایران به اسرائیل دانست و گفت که اساسا حمله روز ۷ اکتبر گروه حماس به اسرائیل نیز بخشی از استراتژی کلان برای ایجاد «حلقه آتش» به دور اسرائیل بوده است.
برچسب ها: ارتش اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها