به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۴۶۶۱۲

می‌خواهند حجاب را به دولت نسبت دهند

گروه سیاسی: معاون پژوهشی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این که بررسی موضوع حجاب و عفاف در دستور کار این مرکز قرار دارد، افزود: برخی تلاش می کنند به گونه ای جلوه دهند که در 10 ماه روی کار آمدن دولت یازدهم وقایع عجیب و غریبی در حوزه حجاب و عفاف اتفاق افتاده است.
می‌خواهند حجاب را به دولت نسبت دهند
محمد فاضلی در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که تغییر پوشش یک مقوله اجتماعی- فرهنگی است، گفت: پدیده های فرهنگی و اجتماعی در دراز مدت تغییر می کنند و نباید برخی تلاش کنند آن چه را که اتفاق افتاده است، گردن دولت یازدهم بیندازند و یا وقتی بحث آزادی می شود، تصور کنند که اولین تاثیرش در حوزه حجاب است. وی، سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی را از مقولات مهم و بحث برانگیز دانست و گفت به همین دلیل اولین نشست بررسی موضوع حجاب و عفاف از سوی این مرکز برگزار شد.

فاضلی اظهار داشت: مقوله حجاب و عفاف به دلیل حساسیت های دینی و ارزشی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. از این رو مرکز بررسی های استراتژیک بنا بر اهمیت موضوع اقدام به برگزاری این نشست تخصصی کرد. وی ادامه داد: هم چنین بحث حجاب و عفاف بحث روز و مهمی شده است، تعدادی از نمایندگان مجلس به رییس جمهوری نامه نوشتند و درخواست کرده بودند که دولت در این حوزه اقدامی انجام دهد، هفته گذشته هم وزیر کشور در مجلس درباره بحث حجاب وعفاف کارت زرد از سوی نمایندگان دریافت کرد.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درباره پژوهش هایی که در گذشته انجام شده بوده است نیز اضافه کرد: دو پژوهش که در گذشته انجام شده بود در این نشست ارائه شد. کلیت مساله این است همه پژوهش ها نشان می دهند، تغییراتی درباره نگرش های مردم و 20 درصد تغییرات در نگرش ها و ترجیحات مردم در حوزه حجاب رخ داده است. وی اظهار داشت: بر اساس این پژوهش ها اگر مفروض بگیریم این تغییر نگرش ها به معنای دور شدن از الگوهای پوشش مطلوب باشد، معلوم می شود که سیاست های فرهنگی گذشته آن نتایج مطلوبی که مد نظر بوده اند را نداشته اند. حد اقل می توان گفت که آن چیزی که هدف بوده ، حاصل نشده است این که دلیلش چیست بحث دیگری است که به صورت مفصل باید درباره آن صحبت کرد.

فاضلی با بیان این که همه سیاست های چند دهه گذشته از جمله سیاست هایی که دولت نهم و دهم به کار گرفتند، باعث می شود که این اتفاق بیفتد، افزود: بخشی هم تحولات اجتماعی است یعنی اگر دولت ها کاری نمی کردند و یا اگر اقدامی انجام می دادند باز هم این اتفاق می افتاد.