به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۴۶۶۵۵۳

پشت پرده دیدار رهبر حماس با اردوغان در استانبول

پشت پرده دیدار رهبر حماس با اردوغان در استانبول
گروه بین الملل:  رئیس‌جمهور ترکیه  با اسماعیل هنیه، رهبر حماس دیدار کرد که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ  اسرائیل علیه غزه در ماه اکتبر به استانبول سفر کرده است.
رجب طیب اردوغان در این دیدار چند ساعته بر لزوم حفظ تمرکز بر غزه در بحبوحه تنش میان  اسرائیل و ایران تاکید کرد.رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از فلسطینی‌ها خواست تا در برابر حمله  اسرائیل به غزه که بیش از ۳۴ هزار نفر را کشته است، «با اتحاد عمل کنند».بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان گفت: «قوی‌ترین پاسخ به  اسرائیل و راه پیروزی در وحدت و یکپارچگی نهفته است.»
این نشست چند روز پس از آن برگزار شد که اردوغان حماس را با نیرو‌های انقلابی ترکیه مقایسه کرد که در دهه ۱۹۲۰ به اخراج ارتش‌های خارجی از آناتولی کمک کردند.
اظهارات اردوغان در پارلمان قویترین حمایت عمومی رهبر ترکیه از حماس از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر بود.وی در این سخنرانی گفت: «من خیلی واضح و آشکارا می‌گویم: حماس دقیقاً مثل کووای ملیه (نیرو‌های ملی) ترکیه در طول جنگ آزادی‌بخش است.»اردوغان افزود: «ما می‌دانیم که گفتن این حرف هزینه دارد. می‌دانیم که در چنین دوره‌ای اعلام حقوق و حقایق دشوار است. اما بگذارید همه دنیا بدانند و بفهمند: ما تسلیم نخواهیم شد.»در پاسخ، حماس در بیانیه‌ای «قدردانی و تشکر عمیق» خود را از «حمایت اردوغان از جنبش و پروژه مقاومت آن» ابراز کرد.
اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه  اسرائیل  در شبکه اجتماعی ایکس، اردوغان را به خاطر میزبانی از هنیه در استانبول سرزنش کرد.کاتز نوشت: «اخوان المسلمین: تجاوز، قتل، هتک حرمت به اجساد و سوزاندن نوزادان. اردوغان، شرم بر تو!»این در حالی است که  وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع خود نوشت که رهبری سیاسی جنبش حماس قصد دارد از قطر به یک کشور دیگر نقل مکان کند.اردوغان از زمان آغاز جنگ غزه منتقد سرسخت  اسرائیل بوده و  اسرائیل را به جنایت علیه بشریت و نسل کشی متهم کرده است.
با این حال، دولت او تحت فشار عمومی قرار گرفته است تا اقدامات بیشتری علیه اسرائیل انجام دهد، از جمله قطع روابط تجاری.
به گفته تحلیلگران، ناامیدی از انفعال دولت به شکست حزب عدالت و توسعه اردوغان در انتخابات شهرداری در ماه گذشته کمک کرد.پس از این نتایج، آنکارا در اوایل آوریل صادرات ۵۴ محصول از جمله سیمان، فولاد و مصالح ساختمانی به اسرائیل را -با استناد به مسئولیت خود تحت قوانین بین المللی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر- متوقف کرد.


 
برچسب ها: اسماعیل هنیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها