به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۶۶۵۹۶
رشد ماهانه و نقطه‌ای متوسط قیمت خوراکی‌ها در مناطق شهری در اسفند ۱۴۰۲؛

«کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها

«کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها
گروه اقتصادی:تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اسفند 1402، قیمت «کنسرو ماهی» و «قارچ» در مناطق شهری بیش از سایر کالاهای خوراکی در مقایسه با اسفند 1401 افزایش یافته است. در مقابل، قیمت پیاز و روغن نباتی جامد نسبت به سایر کالاها اُفت قیمت بیشتری را تجربه کرده است.به گزارش اکوایران، یکی از داده‌های مهمی که توسط مرکز آمار منتشر می‌شود، متوسط قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری است. این آمار آخرین بار برای اسفند 1402 ارائه شده و مرکز‌ آمار بیستم فروردین‌ماه 1403 آن را به صورت رسمی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، اگر قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری طی اسفند 1402 را با بهمن 1402 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که بیشترین رشد قیمت برای سه کالای «فلفل دلمه‌ای»، «موز» و «انار» بود. در مقابل، پنج کالای خوراکی با کاهش قیمت نسبت به بهمن‌ماه مواجه شده‌اند که شدیدترین سطح این اُفت به نام «گوجه‌فرنگی» ثبت شده است. به صورت کلی و با صرف نظر از کالاهایی که کاهش قیمت داشته‌اند، می‌توان گفت که محدوده افزایش قیمت طی یک ماه مورد نظر بین 0.3 درصد تا نزدیک 16 درصد بود.

حالا اگر قیمت کالاهای خوراکی در مناطق شهری طی اسفند 1402 را با اسفند 1401 قیاس کنیم، سطح تغییرات قیمت بالاتر می‌رود. برای مثال در این حالت از مقایسه،‌ قیمت «کنسرو ماهی» بیش از 110 درصد افزایش یافته است. به طور کلی، از میان 53 کالای خوراکی ارائه‌شده توسط مرکز آمار، قیمت 20 کالا در اسفند سال گذشته بیشتر از 30 درصد نسبت به مدت مشابه در یک سال قبل افزایش یافته است. در سوی دیگر این طیف نیز اقلامی مانند «پیاز» و «روغن نباتی جامد» قرار گرفته که قیمت آن‌ها با کاهش روبه‌رو شده است.

رشد ماهانه قیمت خوراکی‌ها در اسفند 1402 نسبت به بهمن‌ماه
برای محاسبه رشد ماهانه متوسط قیمت خوراکی‌ها در اسفند 1402 باید سطح این شاخص را با سطح شاخص بهمن 1402 قیاس کرد. نتیجه این مقایسه برای 53 کالای اعلام‌شده از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت 45 کالا افزایش و قیمت هشت کالا کاهش یافته است. از میان کالایی که افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، بیشترین افزایش 15.7 درصد بوده که مربوط به فلفل دلمه‌ای می‌شود. به عبارت دیگر، در اسفند 1402 هر یک کیلوگرم فلفل دلمه‌ای، 15.7 درصد گران‌تر از بهمن‌ماه بوده است.

در مقام دوم نیز «موز» با افزایش 13.5 درصدی قیمت قرار گرفته است. «انار» نیز با ثبت رشد قیمت 7.5 درصدی، در رتبه سوم افزایش ماهانه قیمت خوراکی‌ها در مناطق شهری ایستاده است. افزایش قیمت سایر کالاها نیز در محدوده 6 تا 0.3 درصد بود. درست در سوی دیگر این طیف، محصولاتی مثل «گوجه فرنگی»، «مرغ ماشینی» و «روغن مایع»‌ قرار گرفته‌اند که متوسط قیمت آن‌ها در اسفند به ترتیب 7.8 درصد، 1.9 درصد و 0.5 درصد نسبت به بهمن کاهش یافته بود.

این تغییرات قیمت در شرایطی حاصل شده که قیمت‌ها در اسفند1402 با بهمن‌ماه همان سال مقایسه شده است. اگر قیمت‌های اسفند 1402 را با اسفند 1401 مقایسه کنیم رشد قیمت‌ها با اختلاف فاحشی نسبت به رشد ماهانه، شدت می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر، اگر چه به نظر قیمت کالاهای خوراکی در اسفند چندان نسبت به بهمن افزایش نیافته بود، اما خانوارها برای خرید همین کالاها در اسفند یک سال قبل به مراتب کمتر متحمل هزینه می‌شدند.

رشد قیمت خوراکی‌ها در اسفند 1402 نسبت به اسفند 1401
در نوع دیگری از مقایسه می‌توان رشد قیمت‌ها در اسفند 1402 را نسبت به اسفند 1401 سنجید. در این حالت مشخص می‌شود که از 53 کالای اعلامی از سوی مرکز آمار، قیمت «کنسرو ماهی» در اسفند سال قبل 111.6 درصد نسبت به اسفند سال 1401 افزایش یافته است. به بیان دیگر، خانوارها در آخرین ماه از سال گذشته برای خرید کنسرو ماهی تقریبا 2 برابر بیش‌تر از مدت مشابه در سال گذشته هزینه کرده‌اند.

در رتبه بعد با اختلاف نسبتا بالاتری، «قارچ»‌ قرار گرفته که قیمت آن به صورت نقطه به نقطه 70.9 درصد افزایش یافته است. «کشمش پلویی» و «گوشت گاو یا گوساله» نیز در رتبه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند و رشد قیمتی حداقل برابر با 70 درصد را شاهد بوده‌اند.همچنین، قیمت 17 کالا بین 30 تا 60 درصد افزایش یافته است که از میان آن‌‌ها می‌توان به «قند»، «تخم‌مرغ ماشینی»، «شیر خشک» و «لوبیا قرمز» اشاره کرد. بر اساس این آمارها، قیمت شیر خشک 57.8 درصد افزایش داشت. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها