به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۴۷۷۲۲
نوسط سازمان ملل مطرح شد

درخواست برای تعیین سریع مقامات عراق

گروه بین الملل: رئیس هیات کمک رسان سازمان ملل به عراق از رهبران سیاسی این کشور درخواست کرد تا بر روی تعیین رئیس جدید پارلمان و دیگر مقامات این کشور هرچه زودتر به توافق برسند.
درخواست برای تعیین سریع مقامات عراق
نیکولای ملادنوف، در حال رایزنی با شماری از رهبران سیاسی عراق طی روزهای گذشته بوده است و آن‌ها را به حفظ چارچوب و روند سیاسی قانون اساسی عراق فراخوانده است. فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل در جریان کنفرانس خبری خود گفت که این نماینده سازمان ملل تاکید کرده است که احزاب پارلمان عراق باید ضرب‌الاجل مذاکرات نهایی را محدود کرده و در چارچوب زمانی قانون اساسی حرکت کنند.

روز دوشنبه پارلمان عراق جلسه دوم خود را که قرار بود امروز (سه‌شنبه) برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن به ماه اوت موکول کرد و قرار است در نشست آتی رئیس پارلمان، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تعیین شود. رئیس هیات کمک‌رسان سازمان ملل به عراق در جدیدترین کنفرانس خبری خود تاکید کرد که لازم است رهبران عراقی با یکدیگر همکاری کرده تا تلاش‌هایی را که از سوی شبه نظامیان برای تخریب جامعه عراق انجام می‌دهند ناکام بگذارند.

طبق جدیدترین آمار سازمان ملل ماه ژوئن مرگبارترین ماه در این کشور از سال 2007 بود که حدود 2400 کشته برجای گذاشت و بیش از نیمی از آن‌ها را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند. همچنین بیش از 2417 عراقی کشته شده و 2287 تن در جریان اقدامات مرتبط با تروریسم و اقدامات خشونت بار دیگر زخمی شده‌اند.

تاکید علاوی بر لزوم ایجاد طرح نقشه راه پیش از تشکیل دولت
رئیس ائتلاف الوطنیه عراق ضمن تاکید بر لزوم ایجاد طرح نقشه راه برای عراق پیش از تشکیل دولت از ارائه دو طرح کامل برای حل اوضاع در کشور خبر داد. ایاد علاوی،  اعلام کرد: من از دو سال پیش تماس‌ها و ارتباط خود را با واشنگتن قطع کرده‌ام و دلیل آن انتقادات شدید من از سیاست‌های مسئولان آمریکا و عدم ارائه نقشه راهی از سوی آنان است آن هم پس از اینکه کشور و نه قدرت را از بین بردند. وی بر لزوم ایجاد طرح نقشه راهی برای عراق پیش از تشکیل دولتی که به عقیده وی با "انتخاباتی دروغین" روی کار خواهد آمد، تاکید کرد. علاوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که اوضاع عراق و منطقه وخیم شده است، حل بحران مشکل است اما غیرممکن نیست. ما تنها کسانی هستیم که دو طرح کامل برای حل اوضاع عراق ارائه کردیم.

طرح اول مربوط به نشست رهبران عراقی است که از سال 2004 اداره مراکز مهم در کشور را در دست گرفته‌اند و همچنین رهبران ائتلاف‌های اصلی برای بحث و گفتگو در خصوص دو مساله اساسی یکی مساله آشتی ملی است که شامل تمامی عراقی‌ها به جز تروریست‌ها و سارقان اموال عمومی شود و دیگری ایجاد نهادهای دولتی که خارج از چارچوب‌ تقسیم‌ بندی طایفه‌ای باشند و همچنین اولویت دادن به تشکیل نیروهای امنیت داخلی و نیروهای مسلح.
مرجع : ایسنا