به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۴۸۸۹۵

کامرون: روسیه باید به شدت تنبیه شود

گروه بين الملل: نخست وزیر انگلیس تاکید کرد چنانچه ثابت شود جدایی‌طلبان اوکراینی عامل ساقط کردن هواپیمای مسافربری مالزی با 298 مسافر هستند، روسیه باید به دلیل بی‌ثبات کردن این کشور مجازات شود.
کامرون: روسیه باید به شدت تنبیه شود
دیوید کامرون، در مقاله‌ای برای روزنامه ساندی تایمز نوشت: اگر مساله این باشد، ما باید مشخص کنیم که مفهوم آن چیست. این نتیجه مستقیم اقدامات روسیه برای بی‌ثبات کردن حق حاکمیت یک کشور، نقض تمامیت ارضی، حمایت از شبه‌نظامیان تبهکار و آموزش و مسلح کردن آنهاست. کامرون همچنین مقام‌های اتحادیه اروپا را به دلیل کندی در اقدام علیه کرملین به باد سرزنش گرفت. وی گفت: از مدت‌ها پیش بخش اعظمی از کشورهای اتحادیه اروپا با اقدام علیه جدایی‌طلبان مناطق شرقی اوکراین مخالف بودند و نمی‌خواستند که با واقعیت‌هایی که در حال وقوع است، رو به رو شوند.

نخست وزیر دولت ائتلافی انگلیس تاکید کرد: زمان آن فرارسیده است که قدرت، نفوذ و منابع خود را تجمیع کنیم. اقتصاد کشورهای ما قوی است و این اقدام قدرتش را افزایش می‌دهد. در برخی مواقع ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که گویا بیش از آنچه روسیه به ما احتیاج دارد، ما به روسیه محتاجیم.

نخست‌وزیر هلند: پوتین باید مسئولانه رفتار کند
نخست‌وزیر هلند پس از گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین تاکید کرد، رئیس جمهوری روسیه باید اقدامی انجام دهد تا دسترسی به محل سقوط هواپیمای MH17 در شرق اوکراین فراهم شده و بتوان اجساد را خارج کرد. مارک روت گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه باید مسوولیت‌ها را در ارتباط با شورشیان مناطق اوکراین بپذیرد. هلند و جهان شاهد اقدامات او خواهد بود. وی افزود: من بار دیگر از پوتین درخواست کردم تا از نفوذ خود بر شبه‌نظامیان مناطق شرقی اوکراین استفاده کند. همه مردم شاهدند که چگونه لاشه هواپیمای MH17 و وسایل متعلق به مسافران در محل سقوط این پرواز پراکنده شده است. پوتین به من قول داد که همکاری کند. من به او گفتم که باید به جهان نشان دهد که می‌خواهد کمک کند.

نخست وزیر هلند گفت که از دیدن تصاویری که نشان می‌داد شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراین در محل سقوط هواپیما حضور دارند و اشیای متعلق به مسافران را بر‌می‌دارند، شوکه شده است. این مقام همچنین اظهار کرد که با تونی ابوت نخست وزیر استرالیا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در این رابطه گفتگو کرده است و آن‌ها نیز تاکید کرده‌اند که پوتین باید اقدامی انجام دهد. مارک روت گفت: آنچه می‌خواهیم دسترسی سریع به محل حادثه و خارج کردن بقایای مسافران جان باخته است که جزو اولویت‌های ماست. پرواز MH17 با 298 مسافر و کادر پرواز از آمستردام هلند عازم کوآلالامپور مالزی بود که در شرق اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه سقوط کرد. گفته می‌شود که جدایی‌طلبان حامی روسیه به این هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 موشک شلیک کرده‌اند. کارشناسان نظامی معتقدند که چون این شبه‌نظامیان به رادار دسترسی ندارند، نتوانسته‌اند که هواپیمایی مسافربری را با جنگنده و هواپیمایی نظامی تشخیص دهند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری اوکراین به سازمان ملل تاکید کرد تا جدایی‌طلبان شرق این کشور را که حامی روسیه هستند، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. در جریان مکالمه تلفنی میان پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، پوروشنکو به بان کی مون تاکید کرد تا اقدامات تروریست‌ها را در لوهانسک و دونتسک محکوم کرده و آن‌ها را که جمهوری مردم دونتسک و لوهانسک هستند در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.
مرجع : ایسنا