به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۹۰۱۸
مدارک زیادی علیه روسیه در مورد پرواز سرنگون‌شده وجود دارد

جعبه‌ سیاه هواپیما در اختیار عوامل روسيه

گروه بین الملل: یکی از رهبران جدایی‌طلبان حامی روسیه در اوکراین اعلام کرد که جعبه‌ سیاه هواپیمای خطوط هوایی مالزی در اختیار جدایی‌طلبان قرار دارد.
جعبه‌ سیاه هواپیما در اختیار عوامل روسيه
الکساندر بورودای، نخست وزیر خودخوانده دونتسک در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: برخی از قطعات از جمله جعبه‌ سیاه هواپیمای سقوط کرده کشف و ضبط شده و به دونتسک انتقال یافته‌اند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر این قطعات در اختیار ما قرار دارد.با این حال، این مقام دونتسک اظهار کرد: در منطقه ما فرد کارشناسی وجود ندارد که بتواند این جعبه‌های سیاه را مورد بررسی قرار دهد. با این حال ما برخی قطعات فنی را با خود به دونتسک آورده‌ایم که احتمالا شامل جعبه‌های سیاه هواپیما نیز می‌شود. پرواز شماره MH17 خطوط هوایی مالزی که از آمستردام پایتخت هلند عازم کوالالامپور پایتخت مالزی بود، در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه دچار حادثه شده و سقوط کرد.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا، از وجود «مدارک و شواهد زیادی» علیه روسیه در مورد هواپیمای سرنگون شده خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، سخن گفته است. جان کری گفت: تحقیقات، نتیجه‌گیری «قطعی» در مورد نقش روسیه همراه می‌آورند. کری می‌گوید: آنچه ما داریم، شواهد بسیار زیادی است که پرسش‌هایی جدی را مطرح می‌کنند؛ از جمله این واقعیت که چند هفته پیش ۱۵۰ کاروان نظامی از روسیه به شرق اوکراین رفت. کاروانی با تانک، توپخانه، موشک‌انداز، خودروهای مسلح در اختیار جدایی‌طلبان قرار گرفت. او افزود: می‌دانیم در میان رهبران جدایی‌طلبان، نه همه بلکه برخی، روس هستند و می‌دانیم که روس‌ها جدایی‌طلبان را مسلح می‌کنند، آموزش می‌دهند، از آنها حمایت می‌کنند و تا کنون آشکارا از آنها نخواسته‌اند که یا مبارزه کنند یا بخشی از راه‌حل باشند.

دولت اوکراین پیشتر با برقراری یک آتش‌بس یک‌طرفه به مدت ۱۰ روز تلاش کرد تا شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه را خلع سلاح کرده و در منطقه صلح ایجاد کند. این آتش‌بس در نهایت به دلیل آنچه تمکین نکردن جدایی‌طلبان عنوان شد، فرجامی نیافت و نبردها از سر گرفته شدند. وزیر خارجه آمریکا از وجود موشک‌های اس‌ای-۱۱ (نام‌گذاری آمریکا برای موشک‌های بوک) زمین به هوا در منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده، درست قبل از سانحه خبر داد و گفت: ویدئویی وجود دارد که نشان می‌دهد این سامانه به روسیه بازگردانده شده و اکنون از شرق اوکراین ناپدید شده است.

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا، واشینگتن «با اطمینان» می‌داند که دولت اوکراین در منطقه‌ای که حمله صورت گرفت سامانه موشکی «بوک» ندارد.در نهایت به گفته کری «مدارکی بسیار، حتی بیشتر از آنچه گفته‌ام، وجود دارد که اتهام را متوجه نقش روسیه در ارائه این سامانه، آموزش نفرات برای آن، می‌سازد». رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده، خواستار تحقیقات کاملی از سوی بازرسان بین‌المللی شده است.
مرجع : ایسنا