به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ساعت ۰۳:۲۶
کد مطلب : ۵۰۳۰۰
آيا اين بار هم چند ساعت بيشتر دوام نخواهد آورد؟

با آتش بس 72 ساعته در غزه موافقت شد

گروه بين‌الملل: یک مقام ارشد مصری دوشنبه شب اعلام کرد که نمایندگان اسرائیل و حماس با آتش بس 72 ساعته در غزه که از صبح روز سه شنبه آغاز می شود، موافقت کرده اند. پیشنهاد این آتش بس، از سوی مصر ارائه شده است.
با آتش بس 72 ساعته در غزه موافقت شد
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام مصری گفت که تماس های مصر با طرف های درگیر منجر به این آتش بس شده است که از ساعت 5 صبح سه شنبه به وقت گرینویچ اجرا خواهد شد. مصر همچنین موافقت بقیه طرف های مربوطه برای آمدن به قاهره برای انجام مذاکرات بیشتر را نیز کسب کرده است.  پیش از این خبر موافقت گروه های فلسطینی با آتش بس 72 ساعته پیشنهاد شده از سوی مصر، رسانه ای شده بود. 

بسام الصالحی عضو هیئت مذاکره کننده فلسطینی که به قاهره رفته، در این باره به تلویزیون العربیه گفت: «ما با آتش بس 72 ساعته موافقت کردیم. به ما گفته شد که احتمال دارد نظامیان اسرائیلی در این مدت از نوار غزه خارج شوند. در صورت نقض آتش بس از سوی اسرائیل، گروه های فلسطینی پاسخ خواهند گفت.» خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسئول اسرائیلی گزارش داده است که تل آویو با پیشنهاد مصر برای آتش بس 72 ساعته موافقت کرده است.

این مسئول اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود افزوده است: «چنانچه آتش بس پایدار بماند، دیگر نیازی به ادامه حضور نیروهای اسرائیلی در نوار غزه نخواهد بود.» گزارش های رسانه ای می گویند که اعضای کابینه امنیتی اسرائیل در جریان سلسله ای از گفت و گوهای تلفنی، به این تصمیم رسیده اند. همچنین برخی خبرها خاکی از آن است که اسرائیل آمادگی خود را برای عقب نشینی از غزه، به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ابلاغ کرده است.

پیش از این نیز اسرائیل و فلسطینی ها بر سر آتش بس 72 ساعته ای به توافق رسیده بودند که قرار بود صبح شنبه آغاز شود. این آتش بس اما 90 دقیقه پس از آغاز زمان اجرای آن، شکسته شد. اسرائیل و فلسطینی ها یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می کنند. توافق بر سر این آتش بس در حالی صورت می گیرد که گزارش ها از خروج اکثر نیروهای نظامی اسرائیل از نوار غزه و استقرار آن ها در مرز این منطقه حکایت می کند. اسرائیل اعلام کرده است که نیروهای خود را از مناطقی که در آن ها منهدم کردن تونل های ایجاد شده توسط فعالان فلسطینی به پایان رسیده، خارج می کند.

دوشنبه نیز اسرائیل آتش بس انسانی 7 ساعته ای در بیشتر مناطق غزه اعلام کرد که در جریان آن، دو منزل را هدف قرار داد. در همین حال هیئتی از گروه های فلسیطنی برای بحث بر سر آتش بس طولانی مدت با اسرائیل، در قاهره به سر می برد. این هیئت سندی به مقام های مصری ارائه داده که در آن خواسته های خود را برای موافقت با آتش بس طولانی مدت با اسرائیل اعلام کرده است. پایان محاصره نوار غزه و آزادی اسرا، از مهمترین بندهای این سند هستند.

مذاکرات میان مقام های مصری و نمایندگان گروه های فلسطینی بر سر این سند آغاز شده است. اسرائیل که می گوید گروه فلسطینی حماس به تعهدات خود پایبند نمی ماند، نمایندگان خود را به قاهره نفرستاده است. گفته می شود که احتمالا در سایه تحولات اخیر، تل آویو با مشارکت در این مذاکرات موافقت کند.  در جریان 29 روز جنگ میان اسرائیل و فلسطینی ها، حدود 1800 فلسطینی در نوار غزه جان خود را از دست دادند که اکثر آن ها غیر نظامی هستند. تنش اخیر پس از پیدا شدن جنازه سه جوان يهودي آغاز شد که در نوار غزه ربوده شده بودند. اسرائیل حماس را به دست داشتن در این حادثه متهم می کند.

موافقت با آتش بس 72 ساعته و سخن گفتن از احتمال خروج ارتش اسرائیل از غزه در حالی است که مقام های اسرائیلی بر ادامه عملیات خود در غزه تاکید کرده اند. بعد از ظهر دوشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، بر ادامه عملیات ارتش این کشور در نوار غزه تا رسیدن به اهداف خود که همان «بازگشت آرامش به اسرائیل» است تاکسد کرد.

اوفیر گندلمن سخنگوی نخست وزیر اسرئیل گفت که نتانیاهو پس از پایان جلسه ای امنیتی با وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس سازمان اطلاعات داخلی، اظهار داشت: «عملیات در غزه هر چقدر زمان بر باشد، تا رسیدن به اهداف خود که بازگشت طولانی مدت امنیت برای شهروندان اسرائیل و وارد آوردن آسیب جدی به زیر ساخت ترویسم است، ادامه خواهد یافت.» موتی الموز سخنگوی ارتش اسرائیل هم در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون اسرائیل گفت که ارتش همچنان «ماموریت های زیادی» در نوار غزه دارد. سخنگوی ارتش اسرائیل ادامه داد: «تمام تونل هایی که یافتیم را منهدم کردیم، اما سخن گفتن از پایان ماموریت علیه تونل ها به معنی پایان عملیات در غزه نیست.»