به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۱:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۷ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۵۰۵۸۰

آب مشترکین پرمصرف قطع می‌شود؟

گروه اقتصادی: در حالی که گفته شده بود ممکن است شرکت آب و فاضلاب در تهران از روز شنبه قطع آب مشترکین پرمصرف را اجرا کند ظاهرا این برنامه ممکن است به دلیل تبعات اجتماعی و بحث‌های مکرر در مورد درستی این کار، اجرایی نشود.
آب مشترکین پرمصرف قطع می‌شود؟
قرار بود آب مشترکین پرمصرفی که به آن‌ها پیش از این توسط شرکت آب و فاضلاب هشدار داده بود در صورت عدم کاهش مصرف قطع شود اما این طرح به دلیل برخی تبعات اجتماعی و اعتراض‌های احتمالی فعلا بلاتکلیف است و گفته می‌شود که در روز شنبه در مورد این موضوع تصمیم گیری خواهد شد. مدت‌ها است با توجه به آغاز بحران آب در کشور و تشدید کم آبی با توجه به عدم توجه برخی از مشترکین برای کاهش مصرف و استفاده نادرست از آب و در بخش‌های مختلف ازجمله استخرها و غیره و از سوی دیگر بی اهمیت خواندن شدن استفاده درست آب در سازمان‌ها، ساخت و سازها و دیگر مراکز شرکت آب و فاضلاب‌ در پی قطع آب مشترکین پر مصرف بوده است اما به دلیل خلاء قانونی تاکنون توان این کار را نداشت.

با توجه به این که چندی است مسوولان پیشنهاد دریافت مجوز برای برنامه مذکور را کرده‌اند با توجه به دسته بندی مشترکین پر مصرف در گروه‌های مختلف از جمله خانگی، بنایی، مراکز نظامی، انتظامی و سازمان‌ها داده بودند قرار بود از روز شنبه 17 مرداد به صورت قانونی و رسمی این کار انجام شود اما به خاطر شبهه‌های ابعاد این پروژه فعلا شرکت آب و فاضلاب دست نگه داشته و تصمیم گیری در مورد این موضوع به فردا موکول شده است. وزارت نیرو با توجه به این که وظیفه تامین و مدیریت آب را برعهده دارد در تابستان سال جاری اقدام به مدیریت منابع آبی از طریق اعمال مدیریت فشار آب کرده بدین صورت که در ساعات شب که مصرف آب کاهش پیدا می‌کند فشار کم کرده آب را در مخازن ذخیره می کند.

از سوی دیگر کارهای فرهنگ سازی در زمینه چگونگی مصرف آب را آغاز کرده با این وجود علیرغم تبلیغات بسیار استقبال مردم در راستای شناخت ارزش آب و درست مصرف کردن آن چشمگیر نبوده است. گرچه از گرمای شدید تابستان درحال گذر هستیم پایتخت کشور در پاییز روزهای سختی را در پیش رو دارد و برای تامین آب نیاز به برنامه ریزی دقیق در این زمینه است. در همین باره مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید بر این‌که به صورت استانی تصمیم‌گیری شده که آب مشترکین پرمصرف قطع شود گفت: این تصمیم، استانی است و بنده با کلیات آن موافق هستم.

حمیدرضا جانباز با اشاره به این‌که قطع آب مشترکین پرمصرف به صورت استانی در زمینه تهران اخذ شده است گفت: به مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند باید هشدار داد و در صورت عدم توجه با این مساله برخورد کرد. وی تصریح کرد: قطع آب مشترکین پرمصرف که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند در دنیا متعارف است و با این مساله برخورد می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در اصفهان که با بحران آبی مواجه است نیز این برخورد صورت می‌گیرد گفت: قطع آب مشترکین پر مصرف پیش از این صورت می گرفته و این کار در استان اصفهان اجرا شده است. پیش از این مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده بر مدیریت مصرف شناسایی مشترکین پرمصرف تاکید کرد و گفته بود: برای این مشترکین دو مرحله اخطار دادیم و دنبال اخذ مجوز از دولت هستیم تا بتوانیم انشعاب‌های پرمصرف را قطع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که این شرکت برای آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، نیروی انتظامی، فضای سبز و ادارات برنامه‌ریزی کرده است، گفت: در سال جاری سه کمیته تامین، توزیع و مصرف ایجاد شدند و با بررسی کمیته تامین قرار است که در سال جاری 20 میلیون مترمکعب آب با حفاری جدید از طریق چاه‌ها تامین شود. از سوی دیگر مقرر است با تاکید وزیر نیرو در خرداد‌ماه آب ماملو منتقل شود. وی تاکید کرد: اگر تابستان مصرف بالا رفت و مردم مصرف و مدیریت نکردند تلاش می‌کنیم که طوری شبکه را مدیریت کنیم که قطعی نداشته باشیم.
مرجع : ایسنا