به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۲۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۵۳۵۷۴

جریمه بانک آلمانی برای نقض تحریم‌ ایران

گروه اقتصادی: کومرس بانک که دومین وام دهنده بزرگ آلمان است، احتمالا تا چند هفته آینده با رگولاتورهای آمریکایی برای پرداخت 650 میلیون دلار جریمه برای پایان دادن به تحقیقات مربوط به نقض تحریم‌های ایران به توافق خواهد رسید.
جریمه بانک آلمانی برای نقض تحریم‌ ایران
این بانک آلمانی با وزارت دادگستری، بانک مرکزی آمریکا، دفتر دادستان منطقه منهتن و دپارتمان خدمات مالی نیویورک سرگرم مذاکره است. جریمه 650 میلیون دلاری و احتمال بسته شدن پرونده کومرس بانک برای اولین بار از سوی رویترز گزارش شد. این خبرگزاری پیش از این گزارش داده بود کومرس بانک آلمان برای فیصله دادن به تحقیقات در مورد معاملات با ایران و کشورهای دیگر تحت تحریم آمریکا احتمالا 600 تا 800 میلیون دلار جریمه پرداخت خواهد کرد.

مقامات آمریکایی همچنین سرگرم تحقیق از بانک یونی کردیت ایتالیا، بانک‌های فرانسوی کردیت اگریکول و سوسیته جنرال و همچنین دویچه بانک آلمان برای نقض تحریم‌ها هستند. تحلیلگران بر مبنای جریمه 800 میلیون دلاری پیش‌بینی کرده بودند کومرس بانک هزینه ضرر و زیان بالغ بر 300 میلیون یورو را ثبت خواهد کرد زیرا این مبلغ دو برابر میزانی است که این بانک قرار بود برای پرونده ایران کنار بگذارد.

به گفته منابع غربی، یکی از موارد تخلف کومرس بانک که تحت تحقیقات قرار دارد، مبادلات این بانک برای شرکت کشتیرانی ایران است که در سال 2008 تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفت. این منابع اظهار کرده‌اند کومرس بانک ظاهرا با وجود آگاهی از تحت تحریم بودن این شرکت با آن همکاری کرده است. تحقیقات آمریکا درباره فعالیت‌های کومرس بانک در سال 2010 آغاز شد.

طی پنج سال گذشته بانک‌های خارجی متعددی با مقامات آمریکایی درباره نقض تحریم‌های ایران برای پرداخت جریمه توافق و بیش از 12 میلیارد دلار پرداخت کرده‌اند. بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا نیز در ژوئن موافقت کرد برای نقض تحریم‌های چند کشور از جمله ایران 8.9 میلیارد دلار جریمه به آمریکا بپردازد. بانک‌های متعدد دیگر شامل استاندارد چارترد، گروه بانکی لویدز و گروه کردیت سوییس پیش از این برای پایان دادن به تحقیقات آمریکا درباره نقض تحریم‌ها جریمه پرداخت کرده‌اند اما جریمه آنها در مقایسه با جریمه 8.9 میلیارد دلاری که برای بی ان پی پاریبا وضع شد، ناچیز بوده است.
مرجع : ایسنا