به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۵۵۷۸۲
محسن الفضلی مرد مورد اعتماد ایمن الظواهری

رهبر گروه تروريستي «خراسان» كيست؟

گروه بين‌الملل: خبرهای ضد و نقیضی از کشته شدن محسن الفضلی، شهروند کویتی که ۱۵ سال از او با عنوان یک تروریست بین‌المللی یاد می‌شد، منتشر شده است.
رهبر گروه تروريستي «خراسان» كيست؟
 در حالی که برخی از منابع آمریکایی می‌گویند که الفضلی در حمله موشکی به یکی از پایگاه‌های گروه النصره شاخه القاعده در سوریه کشته شده است، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید که نمی‌تواند کشته شدن هیچکدام از رهبران گروه «خراسان» را تاکید کند. در همين حال، روزنامه کویتی الرای گزارشی در باره محسن فاضل ایاد عاشور الفضلی منتشر کرده که در آن از وی به عنوان یکی از مهمترین افراد تحت تعقیب در فهرست تروریسم بین الملل نام بده است .

او ۲۴-۴-۱۹۸۱ در یک خانواده شیعه کویتی به دنیا آمد. پس از آن تحت تاثیر سازمان القاعده که آن را اسامه بن لادن تاسیس کرد، به مذهب تسنن گروید و به القاعده پیوست و رهبران این سازمان به او اعتماد کردند تا جایی که در سال ۲۰۰۰، محافظ شخصی و همراه اسامه بن لادن شد. محسن الفضلی به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در کویت و خارج از آن متهم است، به گفته شیخ عذبی الفهد که پیشتر از افسران ارتش کویت بود و سپس رئیس سازمان امنیت کویت شد، الفضلی روابط بسیار خوبی با یک مجموعه اسلامگرا در کویت با گرایش‌های تندرو داشت.

ژوئن ۲۰۰۵ پس از آنکه از زندان سعودی آزاد شد، بار دیگر نام او در فهرست ۳۶ نفره افراد تحت تعقیب این کشور قرار گرفت. او به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی در جریان تحقیب در پرونده موسوم به «افغان‌های عرب» به زندان افکنده شده بود. دادگاه‌های بدوی و استیناف کویت، محسن الفضلی را به اتهام دست داشتن در انفجار ناوشکن «کول» در سواحل یمن در سال ۲۰۰۲ محکوم کردند. اما دادگاه تجدید نظر به دلیل این که این جرم خارج از مرزهای کشور کویت روی داده، الفضلی را تبرئه کرد که به معنی آن بود، دادگاه‌های محلی، صلاحیت رسیدگی به این پرونده‌ها را ندارند.

جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا، در یکی از سخنرانی‌هایش، از الفضلی با عنوان یکی از خطرناک‌ترین افراد تحت تعقیب در اتهام‌های مرتبط با تروریسم نام برده بود. آمریکا، دو حکم جلب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ صادر کرده که در آن‌ها از دولت کویت خواسته الفضلی را تحویل دهد. در آن دوره الفضلی در یک آپارتمان مسکونی در منطقه السالمیه پنهان شده بود. این آپارتمان را یکی از دوستان او با نام «سلیمان.ک» که فرزند یکی از نمایندگان اسلامگرای پارلمان کویت است، اجاره کرده بود. این دو دوست پیش از حملات آمریکا به منطقه «تورا بورا» پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مدتی از زندگی خود را مهمان اسامه بن لادن بودند و در چادر او در کوه‌های افغانستان می‌خوابیدند.

مخفی شدن محسن الفضلی از انظار عمومی، بحث و جدلی در میان گروه‌های اسلامگرا و در همان حال، دستگاه‌های امنیتی ایجاد کرد مبنی بر این که او در دوره ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ خارج از کویت به سر می‌برد یا همچنان در همین کشور است. تا این‌که ابو مصعب الزرقاوی، رهبر «شاخه القاعده در بین النهرین» در سخنانی صوتی، برای «خروج برادر مجاهد محسن الفضلی از سختی‌هایش و خروج سالمش از کشورش» دعا کرد؛ مساله‌ای که تاکیدی بر حضور او در کویت بود.

پس از آن، سلیمان.ک، در جریان تحقیقات اعتراف به تشکیل یک هسته شش ضلعی کرد که در آن شماری از بستگانش نیز حضور داشتند. این هسته قصد داشت نیروهای آمریکایی را در پادگان عریفجان در سال ۲۰۰۷ هدف قرار دهد. او گفت که آپارتمانی در السالمیه اجاره کرده بود تا محسن الفضلی در آن پنهان شود. او تاکید کرد الفضلی به دلیل این‌که به اتهام دست داشتن در اعمال تروریستی در کویت و خارج از آن، تحت تعقیب بود، به مدت پنج سال از آپارتمان خارج نشد تا این‌که توانست از راه دریا به ایران سفر کند و چند سالی آن‌جا باشد. سپس به عراق و اواخر سال ۲۰۱۱ به سوریه رفت و به گروه «جبهه النصره» پیوست.

محسن الفضلی که از معلولیت جسمی هم داشت، در به کارگیری دستگاه‌های الکترونیکی، کامپیوتر، هک کردن سایت‌های اینترنتی و ساخت بمب و شاسی انفجار با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، خبره شد. نام او در این زمینه با نام خالد الدوسری قرین شد؛ فردی که با اتهام‌های تروریستی در مغرب دستگیر شد و پس از آزادی به کویت بازگشت. تا این‌که نام او با حادثه «اسود الجزیره» همراه شد که در آن شماری از نیروهای امنیتی و افراد غیر نظامی، کشته شدند. او تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی کویت قرار داشت و در فهرست افراد ممنوع الخروج بود. او اما توانست کویت را به مقصد عراق ترک کند.

محسن الفضلی که مورد اعتماد رهبران القاعده بود، به عنوان نماینده ایمن الظواهری رهبر این گروه در جبهه النصره انتخاب شد. او جانشنین ابوخالد السوری شد که توسط گروه دولت اسلامی (داعش) به دلیل پیروی‌اش از ابو محمد الجولانی رهبر النصره، کشته شده بود.

سازمان ملی مبارزه با تروریسم، جایزه‌ای ۷ میلیون دلاری برای کسانی تعیین کرده که اقدام به ارائه دادن اطلاعاتی موثر در دستگیری الفضلی بکند. آمریکا الفضلی را «وزیر دارایی سازمان تروریست القاعده و محافظ و همراه شخصی بنیانگذار این سازمان اسامه بن لادن» می‌داند. او در فعالیت‌هایی دست داشت که ایالات متحده آن را تروریستی می‌داند؛ فعالیت‌هایی که هدف از آن‌ها ضربه زدن به شهروندان و منابع آمریکا در داخل و خارج این کشور است. روزنامه نیویورک تایمز در روزهای اخیر، بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن نوشته است الفضلی مجموعه‌ای با نام «خراسان» با هدف انجام عملیات در آمریکا و اروپا تاسیس کرده است.
مرجع : العربيه