به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۲ ساعت ۲۲:۵۸
کد مطلب : ۵۶۷۹۵
رویدادی بزرگ در تاریخ پزشکی

نخستین کودک جهان از رحم پیوندی متولد شد

گروه علمي: برای نخستین بار در تاریخ پزشکی یک زن از طریق رحم پیوندی فرزند خود را به دنیا آورد. به گفته پزشکان سوئدی، این خبری امیدبخش برای زنانی است که رحمشان را به دلیل سرطان از دست داده‌اند و یا اینکه بدون رحم به دنیا آمده‌اند.
نخستین کودک جهان از رحم پیوندی متولد شد
برای نخستین بار در جهان، یک زن سوئدی با استفاده از رحم پیوندی، در کشور سوئد کودکش را به دنیا آورد. دانشگاه شهر گوتنبرگ اعلام کرد که این نوزاد در ماه سپتامبر به دنیا آمد. به گفته‌ی پزشکان تخمدان‌های مادر فعال بوده و در مرحله اول پزشکان از طریق لقاح مصنوعی ۱۱ رویان (جنین) تولید کردند که همگی آنها منجمد شدند. بعد از آن، عمل پیوند رحم توسط پزشکان دانشگاه گوتنبرگ سوئد انجام شد. فرد اهداکننده رحم، زنی ۶۱ ساله است که هفت سال پیش وارد دوران یائسگی خود شده بود.

لقاح مصنوعی و سپس عمل رحم پیوندی

یک سال بعد از عمل، پزشکان اعلام کردند که آماده کاشت یکی از رویان‌های منجمد هستند. این عمل به صورت موفقیت‌آمیز انجام شد. محققان سوئدی در مجموع برای ۹ زن دیگر نیز عمل رحم پیوندی را انجام داده ‌بودند. برخی زنان عضو رحم را از زمان تولد خود نداشتند و برخی دیگر به دلیل ابتلا به سرطان آن را از دست داده ‌بودند. رحم پیوند زده شده‌ی ۲ زن از این ۹ زن پس از انجام عمل می‌بایست به دلیل عفونت و خونریزی دوباره استخراج می‌شد. اما پزشکان سوئدی با ۷ زن دیگر لقاح مصنوعی با تخمک‌‌های خودشان انجام دادند، تا اینکه این زن ۳۵ ساله به عنوان اولین زن در بهار سال جاری از طریق رحم پیوندی حامله شد.

کودک، تولدی زودرس داشته و وزنش ۱۷۷۵ گرم و قدش ۴۰ سانتی متر بوده است. پزشکان می‌گویند در حال حاضر مادر و فرزند هر دو وضعیت مناسبی دارند. به گفته جراحان سوئدی از لحاظ پزشکی موفقیت‌آمیز بودن این عمل همانند رویدادی بزرگ برای آنهاست؛ گویی که "خود آنان صاحب بچه‌ شده‌اند." اکنون ۱۵ سال است که پزشکان سوئدی در این زمینه تحقیق می‌کنند. اما هیچگاه زنی پس از پیوند یک رحم حامله نشده بود. بر اساس داده‌های دانشگاه گوتنبرگ، این محققان دو آزمایش دیگر نیز در کشورهای عربستان سعودی و ترکیه انجام داده بودند که موفقیت‌آمیز نبوده است.
قرار است که روز یک شنبه مقاله‌ای در این‌باره در ژورنال پزشکی بریتانیا "لانست"، منتشر شود. به گفته پزشکان سوئدی، نخستین زایمان از طریق رحم پیوندی خبری امیدبخش برای زنانی است که رحمشان را برای مثال به دلیل سرطان از دست داده‌اند و یا اینکه اصلا بدون رحم به دنیا آمده‌اند.
مرجع : دويچه وله