به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۸ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۵۷۲۹۰
رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی:

مذاکرات هسته‌اي پیشرفت چندانی نداشت

گروه سياسي: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی در وین گزارش داد: در گفت‌وگوهای دو روزه‌ی نمایندگان آژانس در تهران پیشرفت چندانی حاصل نشده و اگر پیشرفتی بوده، "بسیار جزئی" بوده است.
مذاکرات هسته‌اي پیشرفت چندانی نداشت
در حاليكه نماینده ایران مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را "سازنده و جدی" خوانده، دیپلمات‌های نزدیک به آژانس می‌گویند پیشرفتی چندانی حاصل نشده است. آژانس نیز هنوز پرسش‌های جدی بدون پاسخ از ایران دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین روز پنجشنبه پس از بازگشت بازرسان آژانس از تهران اعلام کرد که یکی از این پرسش‌های بدون پاسخ در ارتباط با آزمایش چاشنی انفجاری در گذشته است.

با این حال آژانس اعلام کرده که گفت‌وگوها ادامه خواهند یافت ولی تاریخی برای آن اعلام نکرده است اما نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ مذاکرات دو روزه ایران و آژانس در تهران را "بسیار سازنده، جدی، ‌محتوایی و صریح" خوانده است. رضا نجفی با اعلام پایان مذاکرات دو‌روزه در تهران گفت: «در این دو روز تمامی مسایل فی مابین از جمله نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق‌شده و راه‌های پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

کشورهای غربی بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی خود از سال‌ها پیش ایران را متهم به ساخت کلاهک هسته‌ای می‌کنند و اطلاعات خود را در اختیار آژانس گذشته‌اند اما جمهوری اسلامی ايران این اطلاعات را ساختگی خوانده است. در همين حال، مؤسسه‌ علوم و امنیت بین‌المللی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، از طریق تصاویر ماهواره‌ای توانسته دریابد که ممکن است انفجار یا آتش‌سوزی اخیر در شرق تهران در مجتمع نظامی پارچین رخ داده باشد.