به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۵۹۰۱۷

تنفس‌مصنوعي‌پايداري‌ براي استيضاح‌جنتي

گروه سیاسی-رسانه ها: روزنامه آرمان نوشت: نايب‌رئیس كميسيون اصل 90 مجلس و عضو جبهه پايداري ضمن اعلام خبر ارائه طرح استيضاح جنتي، از نكته جالب ديگري نيز پرده برمي‌دارد و آن عزم بلندمدت و چندين ماهه جمعي از نمايندگان براي استيضاح وزير ارشاد است كه به دلايل مختلف و غيرمترقبه عقب افتاده است.
تنفس‌مصنوعي‌پايداري‌ براي استيضاح‌جنتي
روزي كه نامش براي تصدي وزارت به ميان آمد، مخالفين و موافقيني داشت كه به مرور زمان جاي خود را عوض كرده و موضع‌گيري‌هاي آنان متفاوت شد. موافقين آن روزها استدلال مي‌كردند كه انتساب وي به بيت آيت‌ا... جنتي و دانش آموختگي وي در حوزه‌هاي علميه، او را واجد شرايط حداقلي براي تصدي وزارت مي‌كند هر چند سوابق سياسي علي جنتي نشان مي‌داد كه او بيشتر از آنكه به اردوگاه اصولگرايي انتساب داشته باشد در مكتب سياسي اعتدال ريش سفيد كرده و در محضر سياستمداري چون آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني تلمذ نموده اما به هر تقدير براي وزارت ارشاد او بيش از گزينه‌هاي محتمل ديگر رنگ و لعاب اصولگرايي داشت يا حداقل اينچنين پنداشته مي‌شد.

در مقابل كنشگران جوان حامي دولت از آن ابتدا با شنيدن نام علي جنتي به موضع‌گيري پرداخته و چون سوابق و عملكردهاي وي چندان جلوه علني نداشت، ازسوي آنان چنين پنداشته مي‌شد كه وي قرابتي با حوزه فرهنگ و دغدغه‌هاي اهالي آن نداشته و همسو با شعارهاي پيشروانه دولت روحاني و تغييرات ملموس در اين حوزه خطير و حساس پيش نرود. هنوز چند ماهي از سكانداري وي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگذشته بود كه عملكردهاي علي جنتي پيش‌فرض‌هاي پيشين نزد هر دو گروه را باطل كرده و جاي موافقين و مخالفين را عوض كرد. او دانش‌آموخته مكتب اسلام رحماني بود و مضاف بر آن همه عقبه سياسي يا قرابت‌هاي نسبي را كنار گذاشته و در قالب وزير ارشاد دولت تدبير و اميد در راستاي شعارهاي اعلامي رئيس‌جمهوري و پيگيري سياست‌هاي اقناعي و همسو با رويكرد غالب و قاطبه اهالي فرهنگ و هنر پيش ‌رفت. نكته‌اي كه بديهي بود با خط فكري و خاستگاه فرهنگي و سياسي عده‌اي انطباق نداشته و نقدها به سوي وي روانه كنند.

انتقادهاي بي‌امان و چند منظوره
مديريت در حوزه فرهنگ با آن دايره شمول گسترده نظري و انديشگي و نيز حوزه سخت افزاري متكثر و متنوع، كار شاق و سختي است بويژه كه فعالان اين عرصه با سلايق گسترده و نقاط افتراق فراوان به نقش آفريني فرهنگي پرداخته و جمع ميان آراي مختلف را سخت‌تر مي‌كنند. حال به اين مجموعه نگرش‌هاي متضاد سياسي را هم اضافه كنيد تا عمق پيچيدگي اين بستر هويداتر شود. علي جنتي در چنين شرايطي سكان داري وزارت ارشاد را در دست گرفت؛ او از همان ابتدا با يك دو گانه متضاد و مغاير روبرو بود از يكطرف بخشي از فعالان فرهنگي خواستار تغيير فضا و حركت در مسير گشايش‌هاي بيشتر و نگاه روامندانه‌تر بودند و دولت تدبير و اميد را منطبق با شعارهاي اعلامي موظف به ايجاد تغييرات مي‌دانستند و نوك پيكان مطالبات آنان متوجه علي جنتي بود و از طرف ديگر عده‌اي معتقد بودند كه هرگونه گشايش فرهنگي و تلطيف فضا محلي از اعراب نداشته و نبايد دولت در اين مسير گام بردارد.

دسته دوم كه حتي نسبت به برخي ناهنجاري‌ها در دولت قبل سكوت اختيار كرده و لب به اعتراض نمي‌گشودند، اكنون تمام قامت به ميدان آمده و خواستار اصلاح اين روندها توسط دولت تازه برآمده شدند و انتظارهاي انباشته شده و محصول فرآيندهاي بلندمدت و چندين ساله فرهنگي را نيز بر دوش دولت تازه گذاشته و انتظار حل و فصل آن را داشتند. تجمعات مختلفي درباره وضعيت پوشش و ناهنجاري‌ها در اين حوزه به يك‌باره برگزار شد، تسامح دولت درباره اعطاي مجوز به برخي كتاب‌ها با تندترين واكنش‌ها روبرو شده و از ماجراي اجراي كنسرت‌ها، تا تكخواني خانم‌ها و اعطاي مجوز پخش فيلم و در يك كلام در همه حوزه‌هاي فرهنگي در برابر هر اقدامی موضع‌گيري‌هاي سخت به منصه ظهور رسيد. بالاخره علي جنتي 5 ماه بعد از تصدي وزارت ارشاد سومين كارت زرد دولت روحاني را دشت كرد. اعطاي اين كارت زرد اما تغيير و تحول محسوسي در پي نداشت، جنتي بر مدار الزامات قانوني و نه فراتر از آن حركت مي‌كرد و منتقدين نيز اعتراضات رسانه‌اي و اخطارهاي كلامي را ادامه مي‌دادند.

به تشخيص خودمان عمل مي‌كنم
دايره نقدها و ايراد‌گيري‌ها به وزير ارشاد و حوزه اختيارات بديهي و قانوني وي تا بدانجا پيش رفت كه علي جنتي چند روز پيش در واكنش به اعتراض‌ها و تهديد به استيضاح پيرامون اعطاي مجوز پخش به فيلم‌هايي كه از سوي برخي اعضاي كميسيون فرهنگي منتسب به فتنه عنوان مي‌شدند، اعلام داشت كه قرار نيست هر كسي براي ما تعيين تكليف كند. علي جنتي در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: ما به تشخيص خودمان عمل مي‌كنيم.
وي با اشاره به ضوابط قانوني و اختيارات و تخصص نيروهاي وزارت ارشاد تاكيد كرد كه اگر فيلمي بر خلاف قانون بوده و در قالب فتنه باشد از آن ممانعت مي‌كنند و اگر اينگونه نباشد طبق ضوابط قانوني و ارزش‌ها نمايش داده مي‌شود. اشاره جنتي بر عدم موجه بودن برخوردهاي سليقه‌اي و ايستادگي در برابر زياده طلبي‌هاي به دور از قيود قانوني، گويا خوشامد برخي نمايندگان نبوده وحميد رسايي در گفت‌وگو با فارس اعلام كرده است كه با توجه به اصرار آقاي جنتي بر سياست‌هاي غلطي كه موجب اعتراض و نگراني متدينين و دلسوزان و علما شده، بيش از اين نمي‌توان مماشات كرد و بر همين اساس طرح استيضاح وي را تحويل هيات رئيسه مجلس مي‌كنيم.

طرح استيضاح هشت‌بندي
نايب‌رئیس كميسيون اصل 90 مجلس و عضو جبهه پايداري ضمن اعلام خبر ارائه طرح استيضاح جنتي، از نكته جالب ديگري نيز پرده برمي‌دارد و آن عزم بلندمدت و چندين ماهه جمعي از نمايندگان براي استيضاح وزير ارشاد است كه به دلايل مختلف و غيرمترقبه عقب افتاده است. وي در اين رابطه گفته است: قرار بود طرح استيضاح علي جنتي قبل از آغاز نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تحويل هيات رئيسه شود اما به دليل برگزاري نمايشگاه اين موضوع به تاخير افتاد که اعتراضات مختلف مجددا عزم نمايندگان را جدي كرد اما مجددا وساطت برخي از افراد اين موضوع رابه تاخير انداخت تا اينكه استيضاح وزير علوم در اولويت قرار گرفت. وي همچنين به عدم تمكين جنتي در برابر مخالف‌خواني‌هاي متمد و تمام‌عيار اشاره كرده و گفت: متاسفانه كارت زرد مجلس به عملكرد وزير ارشاد نيز سبب نشد تا وي در سياست‌ها و جهت‌گيري‌هايش تامل كند بلكه تاكنون چند بار با ادبيات توهين‌آميزي اعلام كرده كه اگر 10 كارت زرد هم از مجلس بگيرد برايش مهم نيست. رسایی در پايان تاكيد كرد: اين استيضاح در هشت بند تهيه شده و درباره جزييات آن اطلاع‌رساني مي‌شود.

در نهايت...
سياست‌هاي دولت در حوزه خطير فرهنگ منطبق بر خواست و ميل اكثريت مردم و الزامات و چارچوب‌هاي قانوني است، در اين ميانه اينكه علي جنتي سكان‌دار وزارتخانه ارشاد باشد يا فرد ديگر، اولويت ثانويه است. اينكه جنتي يك مدير توانمند و كارآزموده بوده و طي يكسال و اندي گذشته نشان داده كه با همه مضايق و كاستي‌ها و تنوع سلايق مي‌تواند اين حوزه خطير را مديريت كند، شكي نيست و بي‌گمان فقدان وي در پست وزارت آن هم با توجه به تجربه‌هاي كسب شده، ضايعه‌اي براي اين عرصه خواهد بود اما نكته كليدي آن است كه عدم حضور وي رويكردهاي فرهنگي دولت را به سمت و سوي آنچه تندروها انتظار دارند سوق نخواهد داد و به نظر مي‌رسد اين التهابات از هر منظري به آن نگريسته شود در چارچوب جناحی جای می‌گیرد.