به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۶۲۰۲۹
مولاوردی:

ظرفیت‌ آزادکردن انرژی زنان فراهم نیست

گرو جامعه: معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در کشورهای اسلامی زیرساخت‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی از طریق توسعه کارآفرینی فراهم نیست و ویژگی‌های فرهنگی و قانونی بازدارنده‌ای برای کارآفرینان زنان وجود دارد.
ظرفیت‌ آزادکردن انرژی زنان فراهم نیست
شهیندخت مولاوردی در کنفرانس کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی که امروز در اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: از سال 95 شاخص جنسیت توسعه انسانی مدنظر قرار گرفت و مشخص شد که 70 درصد از یک میلیارد و 300 میلیون انسان فقیر زن هستند و چهره فقر زنانه شده است. دستمزدهای نابرابر زنان در مقایسه با مردان برای انجام کار یکسان، نرخ بالای بیکاری زنان، سهم ناچیز آنان در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی از واقعیت‌های جهان امروز است و نابرابری جنسیتی خسارت چشمگیری در توسعه پایدار وارد کرده است. وی افزود: براساس گزارش بانک جهانی زنان به طور میانگین 20 تا 30 درصد کمتر از مردان درآمد دارند، دو برابر مردان کار بدون دستمزد انجام می‌دهند و در کشورهای در حال توسعه 9 درصد شکاف میان زنان و مردان در برخورداری از یک حساب مالی در یک موسسه مالی است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به شاخص توانمندسازی جنسیتی گفت: بیشتر کشورهای اسلامی از لحاظ این شاخص در وضعیت نازلی به سر می‌برند. مولاوردی با اشاره به عوامل بازدارنده برای فعالیت‌های زنان، اظهار کرد: ظرفیت‌های لازم برای آزادکردن انرژی زنان فراهم نیست و هنوز آنان برای تصدی مشاغل تکنیکی آماده نیستند. زنان در بیشتر کشورهای اسلامی به مناصب عالی دسترسی ندارند. وی با اشاره به موانع کارآفرینی زنان افزود: موانع موجود منجر به تبدیل نشدن قابلیت‌های زنان به کارکرد می‌شود. علاوه بر آن به سرخوردگی زنان می‌انجامد و موجب برنگشتن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای تحصیل زنان به جامعه می‌شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: محدود کردن فرصت‌های شغلی زنان در کشورهای آسیا و اقیانوسیه منجر به وارد شدن خسارت 42 تا 46 میلیارد دلاری به کشورهای آسیا و اقیانوسیه می‌شود. مولاوردی درباره برنامه‌های عمل کنفرانس اسلامی برای پیشرفت زنان اظهارکرد: این برنامه منعکس کردن عزم کشورهای عضو برای ارتقای جایگاه زنان در کشورهای اسلامی است که از جمله اهداف آن می‌توان به فقرزدایی، دستیابی به توسعه پایدار، افزایش مشارکت زنان در تصمیم‌گیری، فراهم‌سازی فرصت‌های برابر و رفع هرگونه اشکال تبعیض علیه زنان اشاره کرد.

وی با اشاره به جایگاه زنان در سند چشم‌انداز بیست ساله گفت: به منظور دستیابی به برنامه‌های سند چشم‌انداز در حوزه زنان نیازمند تغییر رویکرد برنامه‌ریزان از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش هستیم. زنان کارآفرین می‌توانند در این میان جایگاه خاصی داشته باشند و به رشد متوازن و پایدار کمک کنند. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان ابراز امیدواری کرد: با آسیب‌شناسی وضعیت موجود دولت بتواند نقش تسهیل‌گری در رفع موانع موجود ایفا کند.
مرجع : ایسنا