به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۲:۳۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۷ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۶۲۷۷۸
اعتماد در یک نگاه

انتخابات ٨٨ برنده‌ نداشت، انتخابات ٩٢ بازنده‌

گروه سیاسی: روحانی :عهد من شکستنی نیست، شور و شعار در دانشگاه و خرج آهسته تر در ٩٤ مهمترین عنوان هایی است که در شماره روز دوشنبه روزنامه اعتماد مشاهده می‌شود.
انتخابات ٨٨ برنده‌ نداشت، انتخابات ٩٢ بازنده‌
این روزنامه تیتر یک را به موضوع روحانی: عهد من شکستنی نیست، اختصاص داد و نوشت: در گزیده سخنان حسن روحانی رییس جمهوری در مراسم روز دانشجو آمده است که عهد ما با شما شکستنی نیست، ما امروز در راهی هستیم که باید به هم کمک کنیم، برای حل معضلات داخلی و خارجی باید دست به دست هم دهیم، اگر مسایلی در داخل کشور داریم چه کسی باید حل کند؟ البته در بخش اقتصاد، اساتید دانشگاه چه از طریق بیان حضوری، چه از طریق نامه و ایمیل، نظرات خودشان را درباره تورم و رکود به دولت و مسوولان اعلام کردند، من از همه تشکر می‌کنم، من دلم می‌خواهد دانشگاه‌ها بیش از آن چه تا امروز فعال بودند برای حل معضلات کشور فعال شوند، اعلام نظر کنند، نقد دلسوزانه داشته باشند و راه حل ارایه کنند.

روزنامه اعتماد با برجسته کردن خبر شور و شعار در دانشگاه، آورد: امید، نشاط، پویایی. آنهایی که دیروز از خیابان ١٦ آذر می‌گذشتند، تحقق این وعده دولت یازدهم را به چشم دیدند. خیل دانشجویانی که مشتاقانه به سمت دانشکده فنی می‌شتافتند؛ دانشجویانی که طی چند سال گذشته غیر از آنچه از دانشگاه‌ها انتظار داشتند شاهد بودند. دیروز عطر اعتدال در تالار مملو از جمعیت شهید چمران پیچید. فضای عطرآگینی که صدها نفر از دانشجویانی را که خواهان تغییر شرایطی بودند که چندین سال از حاکمیت آن بر دانشگاه‌ها می گذشت، تا پشت در تالار کشاند. پخش سرود ای ایران و ایران، ای سرای امید و همخوانی حاضرین در مراسم، جلوه وصف ناپذیری از امید و نشاط در دانشگاهیان را در فضای تالار ایجاد کرد. دانشجویان دانشگاه تهران روز دانشجوی امسال را بسیار متفاوت از سال‌های گذشته و حتی متفاوت تر از سال قبل تجربه کردند. دختران و پسران دانشجو با عکس‌هایی از خاتمی، شریعتی و مصدق در دست.

خرج آهسته تر در ٩٤، تیتر دیگر این روزنامه است. 210 طرح و 712 پروژه عمرانی ملی تا پایان سال به اتمام می‌رسد. صادرات غیر نفتی امسال به ٥٠ میلیارد دلار خواهد رسید. اینها بخشی از پیش بینی‌های توام با امید حسن روحانی رییس جمهور در مراسم تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس است. رییس جمهور پیش بینی‌هایش درباره آینده اقتصاد را به مدت یک ساعت برای نمایندگان مجلس تشریح کرد تا لایحه ٨٣٧ هزار میلیارد تومانی بودجه ٩٤ را رسما به رییس مجلس شورای اسلامی ارایه دهد. بر اساس اعلام روحانی مجموع منابع عمومی دولت به ٢٢٤ هزار و ٣٦١ میلیارد تومان رسیده که شامل حدود ١١٩هزار و ٥٥٦ میلیارد تومان درآمدها، واگذاری دارایی‌های مالی با بیش از ٣١ هزار و ١٨٣ میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی درآمد دولت از محل نفت و فرآورده‌های آن با بالغ بر ٧٣ هزار و ٦٢١ میلیارد تومان است.

روزنامه اعتماد با بازتاب عنوان انتخابات ٨٨ برنده‌ای نداشت، انتخابات ٩٢ بازنده‌ای، نوشت: اینجا دانشگاه شهید بهشتی؛ همان جایی که سال گذشته در چنین روزی میزبان رییس جمهور بود، امسال میزبان یکی از رقبای ائتلافی و مخالفان او بود. محمد رضا عارف، بیژن نوباوه و کامران دانشجو مهم ترین مهمانان برنامه روز گذشته این دانشگاه بودند. با این همه خودسرها از تلاش برای برهم زدن سخنرانی محمدرضا عارف دریغ نکردند. با این همه تلاش شان بی نتیجه ماند و استقبال از سخنرانی عارف با شعارهای حمایتی از سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی به پایان رسید. عارف در این مراسم اما صحبت‌های مهمی داشت و گفت: انتخابات سال ٨٨ یک اتنخابات باخت- باخت و انتخابات سال ٩٢ یک انتخابات برد- برد بود. به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: معتقدم دیگر نمی توانیم انتخاباتی مانند سال ٨٨ برگزار کنیم و دیگر انتخاباتی مانند آن برگزار نمی‌شود.

این روزنامه با مطرح کردن موضوع محال است برای آمریکا فرش قرمز پهن شود، آورد: قرار بود سه رقیب انتخاباتی روحانی در یک برنامه مشترک دانشجویی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در این دانشگاه برگزار شد، شرکت کنند: سعید جلیلی، غلامعلی حداد عادل و محمدباقر قالیباف. از این بین شهردار تهران به مراسم نیامد. اما 2 نفر دیگر حاضر بودند. حداد عادل نماینده تهران در این نشست با اشاره به این سوال که رابطه ایران با دولت امریکا چیست، گفت: مطمئن باشید که ما امروز با امریکا رابطه‌ای نداشته و عشق ورزی نمی‌کنیم و جلوی پای او فرش قرمز پهن نخواهیم کرد و محال است مقابل پای او فرش قرمز پهن کنیم و چنین اتفاقی در جمهوری اسلامی ایران رخ نمی‌دهد.