به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۹:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۶۶۹۹۷
انتخابات آتی چند قطبی خواهد بود؟

شماره امروز اعتماد دریک نگاه؛ یکم بهمن

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد با انعکاس عنوان های نبرد پنهان بر سر مجلس و تکذیب حذف یارانه نقدی ثروتمندان، مشکل اس-300 حل می شود اقدام به نشر شماره روز چهارشنبه کرد.
شماره امروز اعتماد دریک نگاه؛ یکم بهمن
این روزنامه با بازتاب موضوع نبرد پنهان بر سر مجلس، برای تیتر یک نوشت: انتخابات آتی چند قطبی خواهد بود؟ آیا جریان های سیاسی موجود توانایی ساخت یک دو قطبی تمام عیار را خواهند داشت؟ اساسا آیا انتخابات مجلس با وسعت حوزه های انتخابیه و حضور چهره های مستقل که وابستگی سیاسی به جریان های شناخته شده کشور ندارند امکان قطبی شدن دارد؟ اصولگرایان با برگزاری پنج همایش تلاش کرده اند تا اختلافاتی را که حالا بنیادین تر از هر زمانی شده پوشش دهند و اصلاح طلبان نیز با برگزاری دو همایش سراسری به اجماع و کسب حداکثر کرسی های مجلس می اندیشند. اما آیا ظاهر و باطن وحدت در این دو جریان سیاسی یکی است؟ صلاح طلبان و اصولگرایان در دوفاز مختلف در تلاش برای ورود همه جانبه به انتخابات مجلس هستند اما جنس دغدغه هایشان با یکدیگر تفاوت دارد و هر یک برای موفقیت فرصت ها و ابزارهای متفاوتی دارند که می تواند متضمن پیروزی شان باشد. انتخابات مجلس اگرچه به طور کلی تحت تاثیر فضای سیاسی کشور است اما در بسیاری از حوزه های انتخابیه رقابت سیاسی جای خود را به رقابت منطقه ای می دهد و این تنها یکی از پیچیدگی های کسب اکثریت کرسی های پارلمان برای جریان های سیاسی است. با این حال بررسی شرایط فعلی دو جریان اصلی کشور ، ابزارها، تهدیدها و فرصت هایی که برای موفقیت در اختیار دارند می تواند اندکی به روشن شدن چند قطبی بودن انتخابات مجلس کمک کند.

روزنامه اعتماد با انتشار عنوان تکذیب حذف یارانه نقدی ثروتمندان، نوشت: حذف یارانه افراد متمول بحث تازه ای نیست و در محافل مختلف در هفته های اخیر روی آن بحث می شود. اما اگر بخواهید مهم ترین و تاثیرگذارترین تبادل نظرها را در این رابطه پیگیری کنید بهتر است روی پیشنهادات و انتقادات نمایندگان مجلس در بهارستان زوم کنید؛ پیشنهاداتی که گاهی کاربست عملی ندارند و بیشتر بوی شعارهای سیاسی می دهند. در این میان هر روز اخبار ضد و نقیضی منتشر می شود که نشان از عدم انسجام مجلسیان درباره چرایی و چگونگی حذف یارانه ثروتمندان دارد. در همین رابطه روز گذشته، خبری به نقل از سید هاشم بنی هاشمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری ها منتشر شد. بر اساس این خبر مصوبه ای در کمیسیون انرژی مجلس به تصویب رسیده که براساس آن یارانه افرادی که درآمد بیشتر از دو میلیون تومان دارند، از دریافت یارانه نقدی منع می شوند. این خبر ما را بر آن داشت که با تعدادی از نمایندگان مجلس تماس بگیریم و صحت و سقم آن را دریابیم. عبدالله تمیمی، عضو کمیسیون انرژی در دفاع از این مصوبه اظهارنظر کرد. وی در حالی که از این «مصوبه» دفاع می کرد، گفت:  این مصوبه احتمالا در کمیبسیون تلفیق تصویب شده است. وی در نهایت خاطرنشان کرد:  در هفته گذشته در جلسات مجلس نبودم و اطلاع دقیقی از این مساله ندارم.  اما دیگر نمایندگان نسبت به این مساله ابراز بی اطلاعی کردند.

این روزنامه با بازتاب موضوع مشکل اس- ٣٠٠ حل می شود، نوشت: ایران و روسیه با عقد یک قرارداد نظامی برای حل مشکل اس – 300 توافق کردند. سفری برای پایان دادن به یک مناقشه. دیداری برای توافق در یک مساله. مساله ای که از همان دست میراث های دولت گذشته است. ماجرای خرید موشک های اس-300 که از ابتدای شکل گیری دولت یازدهم، وزارت دفاع را برای حل کامل این موضوع به تکاپو واداشته بود گویی قرار است با تدابیر وزرای دو کشور ایران و روسیه به سرانجامی خوش بینجامد.

پیام تهران به ریاض عنوان دیگر اعتماد است که با این جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی تکمیل می شود: ایران برای گفت و گوهای صریح و شفاف با عربستان آماده است. این صحبت را دیروز علی شمخانی دبیر و نماینده مقام معظم رهبری و کسی که به عنوان نفر اول دولت در عرصه سیاست گذاری منطقه ای شناخته می شود، در دیدار با سفیر ایران در عربستان بیان کرد. کیفیت را نقد کنید نه کمیت تیتر دیگر روزنامه اعتماد است که حاصل گفت و گویی محسوب می شود که این روزنامه با بهاره رهنما درباره موج انتقادهای منفی و علت پرکاری اش داشته است.

روزنامه اعتماد با انعکاس موضوع ایران نقش بسیار فعالی در تشکیل دولت وحدت ملی داشت، نوشت: همچنین محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در پاسخ به اعتماد گفت: برنگار اعتماد از فرصت حضور چند ساعته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کابل استفاده کرده و این پرسش را با وی مطرح کرد که چرا ایران در آن بازه زمانی از موافقت با امضای توافقنامه جامع با دولت کرزای امتناع کرده است؟ رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این خصوص گفت: من از پیامی که گفته شده به ایران داده شده است اطلاعی ندارم، البته ما تمایل داشتیم که توافقنامه جامع امضا شود اما در زمان حامد کرزای موضوع در شورای امنیت ملی افغانستان تحت بررسی بود و پیشنهادی که از جانب جمهوری اسلامی ایران داده شده بود کماکان تحت بررسی باقی ماند. البته مساله دیگری که مطرح بود تقسیم این توافقنامه به دو سند جداگانه بود که دولت آقای کرزای مایل به امضای یکی از این اسناد بود اما دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان حفظ یکپارچگی سند بوده و به همین دلیل ترجیح داد مساله امضای آن به شکل یک سند را به دولت جدید موکول کند.

این روزنامه با بررسی عنوان دولت پول ندارد، ساختمان بدهد، نوشت: شهردار تهران پس از تقدیم لایحه بودجه شهرداری به شورای شهر تهران گفت که براساس قانون دولت باید 30 درصد از بودجه شهرداری را تامین کند با این وجود در سال های اخیر میزان پرداختی دولت به شهرداری تهران به سه درصد نیز نرسیده و مشخص نیست سهم مردم تهران از کمک های قانونی و نفت دولت کجاست؟ طبی های شهرداری از دولت روی هم انباشته شده، ما توقع پول نقد نیز نداریم و حتی پیشنهاد کرده ایم در شرایط کنونی 100درصد طلب ها را غیر نقدی بدهند.