به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۶۳۵۸۳
امنیت سرمایه گذاری کسب و کار

مطالبات اتاقی‌ها از وزیر نیرو چه بود؟

گروه اقتصادی: اعضای اتاق بازرگانی در جلسه مشترک با وزیر نیرو به بیان دغدغه‌های خود در زمینه مشکلات آب و برق کشور و چگونگی کمک بخش خصوصی به این عرصه پرداختند.
مطالبات اتاقی‌ها از وزیر نیرو چه بود؟
صبح امروز اعضای اتاق بازرگانی ایران در جلسه مشترک با وزیر نیرو که با صرف صبحانه همراه بود، دغدغه‌های بخش خصوصی در زمینه مشکلات و چالش‌های آب و برق کشور را بیان کردند. طبق اعلام قبلی قرار بود این جلسه ساعت 7:45 آغاز شود اما جلسه 45 دقیقه زودتر آغاز شد. در این جلسه دغدغه‌های مختلفی از سوی اعضا اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی خطاب به چیت‌چیان، وزیر نیرو مطرح شد، از جمله آن‌ها می‌توان به مشکلات بهره‌وری و مدیریت و صادرات آب و برق کشور، صرفه جویی در مصرف انرژی و ورود بخش خصوصی به عرصه مدیریت آب و برق کشور آن اشاره کرد.

هشدارهای‌ ما در عرصه آب نتایج مثبتی داشت
شریعتمدار - رییس دفتر ساماندهی و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران - در سخنانی خطاب به وزیر نیرو عنوان کرد: مطمئنا شما به مشکلاتی که در عرصه آب کشور وجود دارد واقف هستید، چرا که مساله‌ی حیاتی برای کشور است. او با اشاره به نکات مثبتی که در عرصه مدیریت آب کشور در دولت یازدهم به آنها توجه شده است، ادامه داد: از جمله نکات قابل توجه که در دولت یازدهم در جهت بهبود مشکلات آب مورد توجه قرار گرفته است می‌توان به توجه خاص دولت در تشکیل شورای آب، موضع‌گیری وزارت انرژی درباره مسائل آب و تصمیم‌گیری برای بهبود آن اقدامات مثبت در عرصه کشاورزی و همچنین شروع وفاق ملی و همکاری برای حل مساله آب در کشور اشاره کرد.

شریعتمدار با بیان اینکه اگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در عرصه آب درست اجرا شود، مسئله آب قابل حل است عنوان کرد: در طول حدود 30 سال گذشته اتاق بازرگانی ایران اقدامات ارزشمندی درباره‌ مشکلات آب کشور انجام داده است و در مواردی هشدار‌هایی را به مسوولان و سران سه قوه اعلام کرده است که در خیلی موارد نتایج مثبتی در برداشته است.

وی اضافه کرد: به تازگی مرکز ملی مطالعات کشاورزی ایران در بخش غیردولتی از ابتدای کار نیز برای بهبود فضای کسب‌وکار اقداماتی را شروع کرده است که در این راستا یکی از اقداماتی که باید انجام بگیرد برگزاری یک همایش ملی در تاریخ 27 بهمن‌ماه است که قرار است نظرات اندیشمندان در آن جمع‌بندی شود. رییس دفتر ساماندهی و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به یکی دیگر چالش‌هایی که کشاورزان با آن روبرو هستند گفت: در حال حاضر در عرصه کشاورزی، کشاوران ما با مشکل چاه‌های غیرمجاز روبه‌رو هستند، این انتظار وجود دارد که تکلیف این چاه‌های غیرمجاز مشخص شود به گونه‌ای که محدودیت‌ها شامل کشاورزان نشود، بلکه شامل خود این چاه‌های غیرمجاز شود.

امنیت سرمایه گذاری کسب و کار

همچنین پارسا - رییس فدراسیون انرژی ایران - در سخنانی گفت: چیزی که در محیط کسب‌وکار ما از بین رفته امنیت سرمایه‌گذاری است، از سال 1383 مشکل کسری بودجه پیش آمد و پیمانکاران به خصوص در بخش آب و برق مقادیر زیادی طلبکار بودند و ما شاهد بودیم عده زیادی به دلیل بدهکاری ورشکست شدند و ما هم به عنوان سندیکا در اتاق ایران نتوانستیم کاری انجام دهیم.

چگونگی تامین آب و برق مسکن مهر
همچنین نجفی - رییس انجمن بهینه‌سازی انرژی - اظهار کرد: یکی از استراتژی‌های تولید انرژی صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، ولی متاسفانه در زمینه‌ی آب و برق به جای کاهش مصرف با افزایش مصرف روبه‌رو بوده‌ایم و به علت سوء مدیریت‌ها میزان مصرف آن به حدود 15 میلیارد مترمکعب رسیده است و با این شرایط در حال از دست دادن ذخایرمان هستیم، چون به ذخائر زیرزمینی و ذخائر آبی‌مان آسیب وارد شده است. وی افزود: در چند سال گذشته در ساخت مسکن مهر هیچ نظارت و تمهیدی برای تامین آب و برق آنها در نظر نگرفته شد. وزارت نیرو نباید اجازه دهد که سیستم‌های شهرداری بدون تایید وزارتخانه پروانه و پایان کار بگیرند. در این موضوعات به خصوص درباره‌ی نحوه برخورداری از آب، این نیاز وجود دارد که وزارت نیرو با بخش خصوصی تعاملی بیشتری داشته باشد.

در ادامه صالحی - دبیر کل انرژی اتاق بازرگانی - اظهار کرد: امروز در دنیا سه بخش سرمایه‌گذاری، انرژی و ICT مورد توجه ویژه است. ما به ویژه باید در حوزه انرژی از فرصت‌ها استفاده کنیم. در این عرصه یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع کاهش تلفات است، چرا که در حال حاضر در شبکه‌های آب و برق‌مان با تلفات روبرو هستیم.

وی افزود: در حوزه انرژی‌های نو آنچنان از ظرفیت‌هایمان استفاده نکردیم. ما در تشعشع خورشیدی جزو هشت اول کشور دنیا هستیم اما نتوانستیم به ظرفیت لازم دست پیدا کنیم، چرا که اقتصاد نفتی، ما را از این کار دور کرده است. دبیر کل انرژی اتاق بازرگانی درباره‌ی صادرات برق اظهار کرد: در زمینه صادرات و خدمات فنی مهندسی برق باید توجه بیشتری صورت گیرد. در حدود 1200 مگاوات صادرات برق به عراق را داریم، حدود یک میلیارد دلار شرکت‌های بخش خصوصی در این کشور برنده شده‌اند ولی هیچ کدام از آنها در اختیار ایرانیان قرار نگرفت. ما برق را برای آنها صادر می‌کنیم ولی نمی‌توانیم پروژه‌ای در اختیار بگیریم با وجود اینکه حدود 25 درصد قیمت‌های ما پایین‌تر از تراز شرکت‌های اروپایی است. واقعا این امکان وجود دارد که بتوانیم بازار 10 میلیارد تومانی عراق را در اختیار داشته باشیم.

همچنین خلیفه سلطانی - دبیر انجمن صنعت فولاد ایران - با بیان اینکه در سال حدود 45 میلیون دلار تولید فولاد است که از این مقدار حدود 20 میلیون آن صادر می‌شود عنوان کرد: در مجموع 0.2 درصد از منابع آبی کشور صرف صنعت فولاد کشور می‌شود باید در موضوع حوزه سیاست‌های مکان‌یابی فولاد از منظر آب توجه‌های مثبتی شده است. اما در درون بخش فولاد مشخص نیست که لزوما طرح‌ها براساس منابع آبی مکان‌یابی شود. کمک وزارت نیرو برای انجام این کار لازم است.

دبیر انجمن صنعت فولاد ایران در صحبت‌هایش تصریح کرد: همچنین باید برنامه‌ای برای تبدیل راحت‌تر آب کشاورزی به آب معدنی وجود داشته باشد و به‌طور کلی بخش فولاد و صنعت باید از منظر آب توسط بخش آبی کشور مورد توجه قرار گیرد.

بخش خصوصی آماده همکاری
همچنین نقره‌کار - دبیر کل اتاق ایران - در سخنانی گفت: مطمئنا همکاری بین وزارت نیرو و وزارت نفت می‌تواند باعث ثمرات فراوانی شود. خطوط 9‌ گانه گازی ما با کشور‌های همسایه می‌تواند از جنبه‌های مختلف برای صادرات انرژی موثر باشد و به همکاری‌های همه‌جانبه با کشور‌های مختلف همسایه کمک کند و بخش خصوصی آمادگی خود را برای این همکاری اعلام می‌کند.

در ادامه جلسه وزیر نیرو به دلیل برنامه‌های کاری دیگر جلسه را ترک کرد و دائمی معاون وزیر نیرو برای شنیدن صحبت‌های سایر اعضا اتاق در جلسه حضور داشت. در این قسمت از جلسه مسگر‌پور - عضو هیئت مدیره جامع مهندسان مشاور - گفت: در زمینه خدمات فنی مهندسی،تعریف پروژه‌ها در کشور بیاید توسط مهندسان مشاور انجام شود،وقتی این مطالعات توسط مشاوران بین المللی انجام می شود پیمانکاران ایرانی مورد ارزشیابی قرار نمی‌گیرند. در مذاکره با کشور‌های خارجی با زمینه این کار به وجود بیاید که مشاوران ایرانی بتوانند در پروژه‌های مختلف خدمات ارائه کنند.
مرجع : ایسنا