به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۱:۱۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۶۴۲۸۰

رشد پنج درصدی اقتصاد آمریکادر 3ماه اخير

گروه اقتصادي: ارقام رسمی نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری با میزان سالانه ۵ درصد رشد کرده است که سریع ترین میزان رشد در ۱۱ سال گذشته است.
رشد پنج درصدی اقتصاد آمریکادر 3ماه اخير
وزارت بازرگانی آمریکا گفت: تولید ناخالص ملی در فاصله ژوئیه تا سپتامبر سریع تر از ۳.۹ درصدی بود که ابتدا تخمین زده شده بود. این رشد به دلیل افزایش مصرف توسط مردم عادی و افزایش سرمایه گذاری توسط کسب و کارها بود. این سریع ترین میزان رشد از سه ماهه سوم سال ۲۰۰۳ تاکنون است. با انتشار این خبر ارزش بازار سهام داو جونز از مرز ۱۸ هزار گذشت که یک رکورد تازه است. میزان رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال ۴.۶ درصد بود. بخش اعظم رشد در سه ماهه سوم به خاطر افزایش مصرف توسط مردم عادی بود، که در مجموع حدود دو سوم فعالیت اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

پولی که مصرف کنندگان در آمریکا خرج کردند در این سه ماهه به میزان سالانه ۳.۲ درصد افزایش داشت. رشد سرمایه گذاری کسب و کاری‌ها هم به سالانه ۸.۹ درصد رسید. بعد از شش ماه رشد قوی اقتصاد آمریکا، اقتصاد دان ها اکنون پیش بینی می‌کنند که میزان رشد در سه ماهه پایان سال به ۲.۵ درصد کاهش یابد. اما آنها پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد آمریکا در سال آینده حدود ۳ درصد رشد کند که سریع ترین میزان از سال ۲۰۰۵ خواهد بود. اقتصاد آمریکا از سال ۲۰۰۷ دچار رکودی عمیق شد که همزمان با سیر نزولی در اقتصاد جهان بود. بحران اعطای وام زیر استاندارد مسکن از عوامل اصلی آن بحران بود.

هرچند رکود رسما در سال ۲۰۰۹ در آمریکا پایان یافت اما رشد به میزان سابق برنگشته است. میزان رشد در سال های اخیر سالانه به طور متوسط ۲.۲ درصد بود که کمتر از متوسط ۳.۳ درصدی سال ۲۰۰۵ است. با این حال تحلیلگران فکر می کنند که رشد اقتصاد آمریکا شتاب خواهد گرفت چرا که از بیکاری کاسته شده و کسب و کارها با اطمینان بیشتری فعالیت می‌کنند. میزان بیکاری در ماه نوامبر در آمریکا ۵.۸ درصد بود.

تصور می‌شود که بانک مرکزی آمریکا میزان بهره را از سال ۲۰۱۵ به تدریج افزایش خواهد داد.
مرجع : راديو فردا