به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۳۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۹ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۶۴۸۳۳
دو ديدگاه متفاوت درباره يك موضوع؛

مناظره صادق زیباکلام و مهرداد بذرپاش

گروه سياسي: مناظره صادق زیباکلام و مهرداد بذرپاش با موضوع عملکرد رسانه ها درباره روز ۹ دی در فرهنگسرای رسانه تهران برگزار شد. خبرگزاري اصولگراي مهر با مخابره خبر اين مناظره،‌عمدتا اظهارات بذرپاش را منتشر كرده كه چكيده آنرا مي‌خوانيد. با اين توضيح كه در صورت رسيدن متن كامل مناظره، در سايت منتشر خواهد شد.

به گزارش مهر، بذرپاش در این نشست گفت: فتنه گران و طرفداران فتنه هر نظری را که مخالف نظر و آرای آن ها باشد محکوم به شکست می دانند و از آن با عنوان اقلیت، تازه به دوران رسیده، بی سواد و... نام می برند. تعجب من این است که چرا زمانی که در سال ۸۸ نتیجه انتخابات بر خلاف آن هاست همه را متهم به تقلب می کنند ولی در سال ۹۲ همه چیز عادلانه و بدون تقلب بود. اين نماینده گروه پايداري در مجلس در ادامه صحبت های خود گفت: مخالفان ۹ دی می‌خواهند با دین مردم بازی کنند تا جامعه دو قطبی شود و خود به قدرت برسند.

بذرپاش با اشاره به عملکرد رسانه ای مانند صدا و سیما نیز گفت: اینکه طرح می شود صدا و سیما به عنوان رسانه ملی می توانست قضیه را زودتر ختم به خیر کند، درست است، ما هم نمی گوییم رسانه ها و بویژه صدا و سیما اشکالی در تصمیم گیری نداشته اند. وی گفت: با این حال توقع ما از رسانه ها این بود که فرق بگذارند میان ۱۳ میلیونی که به نامزد دیگر رای دادند و عده قلیلی که شعار نه غزه و نه لبنان سر داده بودند. این تعداد خوراک رسانه های غربی شدند برای سیاه نمایی علیه ایران و وضع تحریم های بسیار و اظهارنظرهای تند و وقیحانه که پس از فتنه ۸۸ کلید خورد.

بذرپاش گفت: فتنه فرق میان دو طرز تفکر است؛ یک عده شاکر خدا هستند که صدا و سیما و نماز جمعه مبلغ آن هاست و گروه دیگر تفکری که فخر می فروشد به حمایت های بی بی سی و الجزیره. تقریبا نمونه این اظهارنظرهای آقای زیباکلام را بارها و بارها شبکه های ماهواره ای که معمولا مورد حمایت رژیم صهیونیستی هستند مطرح کرده و می کنند. بذرپاش اضافه کرد: فرق میان تفکر ۹ دی و تفکری که این باورها را بر نمی تابد این است که یکی به اکبر گنجی می رسد که حتی به امام خمینی(ره) توهین می کند و دیگری به قاسم سلیمانی و شهید احمدی روشن و... ته تفکر فتنه می شود.

اظهارات زيباكلام

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در اين مناظره گفت: بهترین تعریف برای راه پيمايي نه دی سمبلی است که ما بزرگش کرده ایم تا اسطوره ای باشد و آن را باد کرده ایم تا واقعیت‌های جامعه را فراموش کنیم.

زیباکلام در این مناظره با انتقاد از در اختیار قرار ندادن تریبون برای بیان حرف ها و اظهارات منتقدان گفت: به نظر من اگر در این پنج سال که بر ایران گذشته، به ازای هر یکسال اصولگرایان یک دقیقه به مخالفان و متهمان فتنه که ۹ دی آن ها را به زباله دان تاریخ فرستاده، فرصت حرف می دادند، خیلی از مسائل مرتفع می شد، اما متاسفانه این پنج دقیقه هم در اختیار آن ها قرار نگرفت. وی اضافه کرد: به عنوان مثال می توان گفت ۹ دی مانند تکه ای از لباس یک عزیزی است که ما برای تقدیس نگهش داشته ایم و دیگر کاری نداریم که آن فرد چه بوده و چه کرده است.

زیباکلام در بیان دلیل اظهارات خود مبنی بر اینکه مردم ۹ دی را باور نکرده اند، گفت: بزرگترین و واضح ترین دلیل من ۲۴ خرداد ۹۲ است. شما ۴ سال شبانه روز درباره فتنه صحبت کردید، آیا مردم باور کردند؟ اگر باور کرده بودند، الان سعید جلیلی ۴ میلیون رای نمی آورد و روحانی ۱۸ میلیون رای. زیباکلام تاکید کرد: اتفاقا آن انتخابات نشان داد که مستمع همه چیز را باور نمی کند.

زیبا کلام اضافه کرد: همه عرایض من این است که شما ۵ سال است یکسری چیزها را به ما نسبت می دهید، همین الان هم دارید همین شیوه را ادامه می دهید. می گویید ما به عاشورا اعتقاد نداریم. حرف من این است که دو دقیقه هم میکروفون را در اختیار ما بگذارید تا ما هم از خودمان و باورهامان و حتی انتقادهامان بگوییم. این استاد دانشگاه تهران گفت: یکی از حرف های ما درباره حصر است. ما می گوییم اگر هم جرم اتفاق افتاده، باید دادگاه این اتهامات را رسیدگی کند و به آن بپردازد.