به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۳۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۷۴۶۶۸

دلایل حذف کوبا از لیست حامیان تروریسم

گروه بین الملل: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نام کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کرد. این اقدام نشانگر گامی مهم در روند عادی سازی روابط کوبا-واشنگتن به شمار می‌آید و می‌تواند آغازگر باز شدن سفارتخانه‌های دو کشور باشد.
دلایل حذف کوبا از لیست حامیان تروریسم
به گزارش خبرگزاری آنا، روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی به قلم «ایشان تارور» به بررسی موضوع عادی‌سازی روابط کوبا – آمریکا پرداخته‌ است. او می‌نویسد حذف نام کوبا از «فهرست کشورهای حامی تروریسم» از سال گذشته در دست بررسی بوده‌ است. هرچند که اوباما از قصد خود مبنی بر عادی سازی روابط با کشوری تحت کنترل دولتی کمونیستی و پس از چند دهه جنگ سرد با آن پرده برداشت اما نکاتی چند وجود دارد که باید درباره آن بیشتر بدانیم.

چرا کوبا «یک کشور حامی تروریسم» شناخته شد؟ آمریکا در سال ۱۹۸۲ نام کوبا را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده‌ بود. پناه دادن به اعضای گروه جدایی‌طلب «باسک» (ETA) و گروه چریکی «فارک» کلمبیا توسط کوبا دلیل بر این امر عنوان شده بود. این امر، محرومیت کوبا از خرید سلاح و دریافت کمک‌های اقتصادی از آمریکا را در پی داشت و این کشور را برای دریافت وام از بانک جهانی و دیگر نهادهای مالی بین‌المللی نیز با دشواری مواجه کرده بود. با خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم، فصل جدیدی از روابط دیپلماتیک و تعاملات بین‌المللی برای کوبا آغاز خواهد شد.

اما اکنون آمریکا بر آن باور است که کوبا از سال ۱۹۹۱ تا به‌حال هیچ اقدامی در جهت حمایت از گروه‌های تروریستی و یا تجهیز چنین گروه‌هایی در کشورهای آمریکای لاتین انجام نداده‌ است. طبق گزارش آمریکا درباره تروریسم در کوبا «هیچ شواهدی دال بر کمک دولت کوبا به گروه‌های تروریستی و تجهیز آن‌ها به سلاح وجود ندارد».

این گزارش در ادامه به این پرسش می‌پردازد که آیا این امر، مسئله‌ای سیاسی است؟ پاسخ تحلیلگر مقاله مثبت است. وی تخصیص چنین نامی به یک کشور را اقدامی می‌داند که به آمریکا انعطاف سیاسی کمتری داده و در مقابل، سیاست‌های اوائل دوره جنگ سرد را ممکن می‌سازد، سیاستی که در آن، آمریکا بیشتر بر کشورهای دشمن تمرکز می‌کند تا عاملان فراملیتی.

کشور عراق در سال ۲۰۰۳ و در پی حمله آمریکا به این کشور و سرنگونی دولت صدام از این فهرست خارج شد. لیبی نیز در سال ۲۰۰۶ و در پی سرنگونی دولت قذافی از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف شد. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا کشور‌ها به‌طور «فعالانه» در اقدامات تروریستی فعالیت دارند یا به گونه‌ای «منفعل» که فضا برای قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی غیر دولتی و اقدامات آن‌ها باز شده است؟

«دانیل بیمان» پژوهشگر خاورمیانه در این خصوص می‌گوید: این مسئله‌ای پیچیده‌ است و پاسخ به آن به حذف نامی از فهرست آمریکا و جایگزین کردن نام کشوری دیگر در این فهرست خلاصه نمی‌شود. وی معتقد است باید «فهرستی از حامیان بالقوه تروریسم و اقدامات آن‌ها در جهت شناسایی و ملزم کردن آن‌ها جهت توقف چنین اعمالی» تهیه کرد.