به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۸ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۷۴۷۵۴
اکبر اعلمی:

از ایران دفاع کنیم اما نه بارویکردنژادپرستانه

از ایران دفاع کنیم اما نه بارویکردنژادپرستانه
گروه سياسي: ماجرای تعرض دو مامور پلیس فرودگاه عربستان به دو نوجوان زائر ایرانی که از زیارت خانه خدا درحال بازگشت به کشور بودند، رویداد شوک آوری بود که در چند روز گذشته نه تنها بازتاب گسترده ای در کشور داشت و احساسات مردم ایران را برانگیخت، بلکه پای این ماجرا به فضای مجازی نیز باز شد.

به گزارش انتخاب خبر، باز شدن پای این ماجرا به فضای مجازی کار را به جایی کشاند که جمعیتی عظیمی از مردم برای نشان دادن اعتراض خود به این عمل بی شرمانه پلیس عربستان و خاموش ماندن مسئولان این کشور، به مقابل سفارت این کشور در تهران رفتند و شعار مرگ بر آل سعود سردادند. از روزی که این اتفاق شوم رخ داد و خبر آن مثل یک بمب در کشور به صدا درآمد تحلیل های زیادی بر این ماجرا زده شد؛ حتی خیلی ها نیز از این آب گل آلود ماهی گرفتند و درصدد این برآمدند که چهره دین اسلام را خراب کنند و دوباره مسئله شیعه وسنی را به وسط بکشند.

اما واقعاً بهترین تحلیلی که می توان درباره این ماجرا داشته باشیم چیست؟ اکبر اعلمی، یکی از نمايندگان سابق مجلس گفت: گستاخی های مقامات عربستانی به ایران، همسو شدن آنها با رژیم غاصب صهیونیستی و نتانیاهو، حمله عربستان به یمن و کشتار مردم بی دفاع این کشور از یکسو و تعرض 2 پلیس نمای فرودگاه جده به 2 نوجوان زائر ایرانی که با توشه ای پر از اعمال نیک درحال بازگشت به کشور بودند از سوی دیگر، از مسائلی نیست که بتوان از کنارش به سادگی گذشت و در قبال آن واکنش مناسبی نشان نداد.

وی افزود: بنابراین متوقف شدن عمره و حتی حج واجب، حداقل واکنش مسالمت آمیزی است که جمهوری اسلامی می تواند در اعتراض به گستاخی های مقامات ریاض از خود نشان دهد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس ششم و هفتم در ادامه گفت: با این که بنده از همان ابتدای رسانه ای شدن این ماجرا جزو اولین کسانی بودم که طی یادداشتی، خواهان تعطیلی موقت حج واجب و عمره هموطنانم شدم، اما در همین ارتباط توجه به سه نکته را ضروری می دانم.

نماینده سابق تبریز در مجلس اضافه کرد: اولین نکته مهم این است که در شرایط کنونی باید از هرگونه رفتار و برخورد احساسی، افراطی و خشونت‌آمیز پرهیز کرده و به هیچ‌وجه نباید اجازه داد که مناقشات میان دو کشور به یک مساله نژادی و اختلاف میان عرب و عجم تبدیل شود. اعلمی گفت: دومین مطلب این است که ما ضمن این که بنحو مقتضی هیمنه و توان و اقتدار ملی ایران برای مهار هرگونه شیطنت و فرصت طلبی علیه کشورمان را به نمایش می گذاریم، لازم است هوشمندانه و از موضع قدرت، اهتمام خود را صرف برطرف کردن تنش ها و اختلافات موجود از راه های دیپلماتیک نمائیم.

این فعال سیاسي با اشاره به دیداری که اخیراً با یکی از رؤسای سه قوه داشته است گفت: در این دیدار، ایشان اظهار می داشت: مسأله تعرض به دو نوجوان ایرانی کمی متفاوت با آن چیزی است که شایع شده و ظاهراً پلیس های عربستانی در رسیدن به مقاصد شوم خود ناکام و جرم آنان عقیم مانده است. البته این امر به هیچ وجه از زشتی این عمل جنایتکارانه آنان نمی کاهد و مردم ایران کماکان منتظر مجازات این دو پلیس و عذرخواهی رسمی مقامات مسئول عربستانی هستند.

وی در ادامه گفت: نکته سوم این است که اگر بخواهیم واقعبینانه به زوایای مختلف مناقشات موجود میان تهران و ریاض نگاه کنیم و تحلیل منصفانه ای ارائه دهیم، می توان گفت که جزئی از این رفتارهای نامناسب عربستان و بی احترامی هایی که به ایرانی ها می کنند می تواند بازتاب رفتار کسانی باشد که همزمان با درگذشت پادشاه عربستان به جای تسلیت گفتن که امر مرسوم و اخلاقی است و یا دستکم سکوت، از طریق تریبون های رسمی به مسلمین شاد باش گفته و از آن به عنوان مرگ قارون عربستان یاد می کنند.

اکبر اعلمی در پایان خاطرنشان کرد: در پی تشدید این مناقشات، عده ای فرصت طلب هم که نه درد مردم دارند و نه درد مذهب و وطن و بقول معروف فقط می خواهند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند، به روش های مختلف آتش بیار معرکه شده اند و بر آتش فتنه میان سنی و شیعه و عرب و ایرانی می دمند و می خواهند در کشور جنگ عرب و عجم و شیعه و سنی راه بیاندازند و این درحالیست که بخش قابل توجهی از هموطنان ما اهل سنت و یا عرب و هردو، عزیز و گرامی هستند و لذا از این حیث نیز باید هوشیارانه مراقب چنین فتنه جوئی هائی بود.