به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۱:۰۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۵ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۷۷۸۷۰

پس از سنا؛ مجلس نمایندگان آمریکا هم طرح نظارت بر توافق احتمالی با ایران را تصویب کرد

گروه بین‌الملل: اکثریت مطلق نمایندگان مجلس آمریکا به طرحی که قبلا از تصویب سنا گذشته بود، رای مثبت دادند. به این ترتیب نظارت کنگره آمریکا بر هرگونه توافق اتمی با ایران الزامی می‌شود. این طرح در مرحله بعد و برای قانونی شدن، باید به امضای اوباما برسد.
پس از سنا؛ مجلس نمایندگان آمریکا هم طرح نظارت بر توافق احتمالی با ایران را تصویب کرد
این طرح با۴۰۰ رای موافق در برابر ۲۵ رای مخالف تصویب شد. قانونی شدن این طرح نیاز به امضای باراک اوباما دارد. رئیس جمهور آمریکا قبلا گفته بود که چنین طرحی را وتو می‌کند. مجلس سنا هفته گذشته با اکثریت قاطع ۹۸ رای مثبت و یک رای منفی این طرح را تصویب کرده بود. پس از مصالحه بین اوباما و کمیته روابط خارجی مجلس سنا و ایجاد برخی تغییرات این طرح برای رای گیری آماده شد.

این قانون به قانونگذاران آمریکایی فرصت می‌دهد تا توافق احتمالی ِ هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران را بررسی کنند و نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کنند. این قانون باراک اوباما را به مدت سی روز از تعلیق تحریم‌های کنگره منع می‌کند. در صورت مخالفت کنگره با این توافق و اجرای آن، باراک اوباما همچنان می‌تواند از رای وتوی خود علیه این تصمیم استفاده کند.

بر اساس این طرح کاخ سفید ملزم خواهد بود ظرف نهایتا پنج روز تقویمی پس از رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، مفاد آن را با تمام ضمایم به کمیته مربوطه و سران کنگره ارائه کند تا کنگره طی بازه زمانی ۳۰روزه به بررسی و اظهار نظر در خصوص محتوی توافق بپردازد. در این فرصت یک ماهه اوباما حق تعلیق، تخفیف، کاهش و الغای تحریم‌های مصوب کنگره را ندارد.

در پایان مهلت سی روزه اگر کنگره رای منفی به توافق جامع احتمالی بدهد، رئیس‌جمهور «۱۲ روز تقویمی» برای بررسی حق وتوی خود زمان خواهد داشت. وزیر خارجه ایران، پس از تصویب این طرح در سنای ‌امریکا گفته بود که مصوبه تاخیری دو ماهه در اجرای توافق ایجاد می‌کند و تاثیر دیگری ندارد.