به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۷۸۰۸۰
عربستان "بیانیه ریاض" را به عنوان سند اصلی قرار خواهد داد

آغاز به کار کنفرانس ریاض درباره بحران یمن

گروه بین الملل: کنفرانس ریاض امروز(یکشنبه) با حضور رئیس جمهور مستعفی یمن، فرستاده سازمان ملل به این کشور، نمایندگانی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و برخی گروه‌های سیاسی یمن آغاز به کار کرد. این در حالی است که جنبش انصارالله یمن در این کنفرانس حضور ندارد.
آغاز به کار کنفرانس ریاض درباره بحران یمن
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی در این کنفرانس که تحت عنوان "نجات یمن و ساخت کشوری فدرال" و به خواست منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن برگزار شده، عبدالعزیز الجباری، رئیس هیات مشورتی کنفرانس ریاض با طرح این ادعا که حوثی‌ها یمن را به بن بست کشاندند این کنفرانس را نقطه عطفی در تاریخ معاصر یمن خواند. وی مدعی شد: هدف از این کنفرانس بازگشت ثبات و امنیت به یمن و پایان دادن به بحران این کشور است.

وی گفت: باید تاکید کنم که اساس هرگونه راهکاری برای حل بحران یمن عمل به قطعنامه 2216 شورای امنیت درباره یمن است و از جامعه جهانی می‌خواهم که به مسئولیت‌هایش در قبال یمن عمل کرده و به تصمیمات کنفرانس ریاض احترام بگذارد. این مسئول عربستانی با بیان اینکه کنفرانس ریاض چهره‌ای روشنتر از یمن را منعکس خواهد کرد از رئیس جمهور و دولت مستعفی یمن و نیز پادشاه عربستان ودبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تقدیر و تشکر کرد.

عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز در افتتاحیه این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و بر حمایت قاطع این شورا از منصور هادی و گروه‌های هم‌پیمان با وی تاکید کرد. الزیانی گفت: بنا بر اعلام منصور هادی، هدف از برگزاری این نشست را می‌توان در 7 بند به ترتیب زیر بیان کرد:

1-حمایت از یمن و استقرار امنیت در این کشور
2- باطل کردن بیانیه قانون اساسی که توسط حوثی‌ها اعلام شد
3- بازگرداندن سلاح‌هایی که از نیروهای دولتی و ارتش یمن به غنیمت گرفته شده است
4- بسط نفوذ و سیطره دولت بر تمامی مناطق یمن
5- عبور دادن یمن از مرحله بحرانی کنونی
6- انجام مذاکرات براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس
7- بیرون راندن گروه‌های تروریستی و سرکوب نیروهای تندرو در یمن

الزیانی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که شورای همکاری خلیج فارس در مرحله دوم عملیات در یمن که تحت عنوان عملیات "احیای امید" انجام می‌شود نیز به حمایت خود از دولت "قانونی" یمن ادامه می‌دهد و از تمام تلاش خود برای بازسازی و امدادرسانی به این کشور استفاده خواهد کرد.

وی همچنین حوثی‌ها و گروه‌های هم‌پیمان آنها را متهم کرد که با استفاده از موشک‌های استراتژیک و سلاح‌هایی که در اختیار داشتند امنیت عربستان را به خطر انداخته و قصد حمله به این کشور را داشتند که با پیش‌دستی عربستان این امر ناکام ماند. این کنفرانس درحالی برگزار می‌شود که طرف‌های یمنی و بین‌المللی به ویژه عربستان بر روی آن حساب باز کرده‌اند؛ عربستانی که می‌خواهد از نتایج این مذاکرات به عنوان برگه اصلی در کنفرانس احتمالی ژنو استفاده کند.

با اینکه جنبش انصارالله یمن و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین این کشور به محل برگزاری مذاکرات یمن اعتراض کرده‌اند اما عربستان همچنان خود رای مانده و تمامی گروه‌های یمنی از جمله حزب صالح را برای برگزاری کنفرانس ریاض گرد هم آورده است. منابع سیاسی یمن نیز اعلام کردند: عربستان که در نشست "کمپ دیوید" حمایت بین‌المللی از کنفرانس ریاض را به دست آورد می‌خواهد این کنفرانس و نتایج آن برگه اصلی باشد که در کنفرانس احتمالی ژنو با مشارکت انصارالله به بحث و بررسی گذاشته شود و چه بسا به منزله اهرم فشار بر حوثی‌ها باشد.

به گزارش این منابع قرار است در این کنفرانس در خصوص سه پرونده اصلی از جمله پرونده سیاسی و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت درباره یمن، پرونده اقتصادی و بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ، پرونده امنیتی شامل چگونگی تشکیل ارتش ملی یمن گفتگو شود. یکی از اعضای شرکت کننده در کنفرانس ریاض نیز که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: این کنفرانس در واقع یک ظاهر سازی سیاسی است نه مذاکرات و در واقع عربستان می‌خواهد با این کار مساله یمن را به تنهایی در دست بگیرد.

ماجد المذحجی، تحلیل‌گر سیاسی یمنی نیز می‌گوید: به عقیده من کاملا طبیعی است که عربستان این کنفرانس را برگزار کند؛ چرا که کنفرانس ریاض به عنوان ایستگاهی برای کنفرانس ژنو خواهد بود که با نظارت سازمان ملل اوایل ماه آتی میلادی برگزار می‌شود. حتی هیات مشورتی کنفرانس ریاض نیز اعلام کرده که این کنفرانس مذاکرات نیست بلکه کنفرانسی برای اخذ تصمیمات است چرا که یمنی‌ها بسیار مذاکرات کرده‌اند و در حال حاضر زمان اجرای نتایج مذاکرات ملی فرا رسیده است.

کمیته اجرایی کنفرانس ریاض نیز اعلام کرده است که این کنفرانس صدور "بیانیه ریاض" را به همراه خواهد داشت و در این کنفرانس در خصوص مسائل اصلی از جمله حفظ امنیت و ثبات در یمن بحث و گفت‌وگو و در راستای پایبندی به مشروعیت قانون اساسی و تحویل سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به دولت برگزار می‌شود. کارشناسان معتقدند که عربستان "بیانیه ریاض" را به عنوان سند اصلی قرار خواهد داد که هرگونه مذاکرات یا توافق‌نامه‌های آتی براساس آن شکل بگیرد.