به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۷۹۰۱۰

حریم خصوصی در اینترنت اشیا

گروه فناوری: فضای اینترنت پر از اطلاعات شخصی است که کاربران در اختیار شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی مانند گوگل و فیسبوک قرار داده‌اند.
حریم خصوصی در اینترنت اشیا
این اطلاعات شخصی با هدف دستیابی به خدمات رایگان و گسترده این شرکت‌ها ثبت شده و با گسترش اینترنت در دیگر ابعاد زندگی روزمره و قرار گرفتن خدمات آن روی دستگاه‌های غیررایانه‌ای (از وسایل هوشمند خانه تا خودرو‌های بدون راننده و تمام آنچه با نام اینترنت اشیا یا Internet of things شناخته می‌شود)، میزان این اطلاعات به اشتراک‌گذاشته شده نیز بیشتر می‌شود. البته این شرکت‌های بزرگ تمام این خدمات رایگان را فقط برای رفاه مردم ارائه نمی‌کنند و باید به روشی هزینه‌های جاری خود را تامین کرده و دنبال سودآوری هم باشند.

یکی از روش‌های این درآمدزایی، فروش داده‌های مرتبط با سلایق و رفتار آنلاین مشتریان به سرویس‌های بازاریابی و تبلیغاتی است. این داده‌ها به ازای هر نفر، قیمت چندانی ندارد و می‌توان به‌صورت عمومی ارزش داده‌های رفتار آنلاین هر کاربر را زیر 2 دلار برآورد کرد. البته نباید از این رقم تعجب کنید؛ مجله Financial Times یک محاسب آنلاین طراحی کرده که می‌تواند به شما اعلام کند قیمت داده‌های شخصی شما دقیقا چقدر است.

صنعت بازاریابی
اگر واقع‌بین باشیم، باید پذیرفت حریم خصوصی یک امتیاز است و حتی می‌توان آن را به‌صورت یک واحد پولی نیز در نظر گرفت. داده‌های شخصی هر کاربر، با توجه به گستره‌ای از متغیر‌ها، قیمت مخصوصی دارد. با گسترش اینترنت اشیا و ایجاد گجت‌های متصل‌، متصدیان بازاریابی رفتارهای کاربران را بیشتر شناسایی می‌کنند. حال می‌توانید تصور کنید در صورتی که ساعت، چراغ منزل یا یخچال شما نیز اطلاعات شخصی شما را ثبت و منتشر کنند، این شناخت می‌تواند چقدر وسیع‌تر باشد.

صنعت بازاریابی اکنون نیز از توان بالقوه اینترنت اشیا برای تولید بزرگ‌داده‌های مرتبط با رفتار کاربران هیجان‌زده شده و بزرگ‌ترین مزیت آن را نیز همین می‌داند. بنابر گفته متخصصان حوزه اطلاعات، 90 درصد داده‌های جهان در 2 سال اخیر تولید شده و شرکت‌های بزرگ اینترنتی، تولیدکنندگان این حجم عظیم از صفر و یک هستند. البته تمام کاربران اینترنت در این فرآیند سهیم هستند. ما به انتخاب خود در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شویم و به آنها اعلام می‌کنیم کجا هستیم و چه می‌کنیم. امروزه ما تلفن‌های هوشمندی را با خود حمل می‌کنیم که ثبت و رهگیری موقعیت مکانی جزو قابلیت‌های ذاتی آنهاست.

سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات
همچنین وقتی در یک شبکه اجتماعی عضو می‌شوید، خود با جمع‌آوری و استفاده از این داده‌ها به عنوان امری اجباری و متداول موافقت می‌کنید. در بیشتر موارد این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند. این شرکت‌ها از داده‌های به‌دست آمده برای تبلیغات هدفمند و تحقیقات مرتبط با بازار مصرف استفاده می‌کنند تا بتوانند سیستم تجارت الکترونیک هوشمند‌ ایجاد کنند. با این حال، هنوز بسیاری از کاربران با این عملکرد موافق نیستند.

تصمیم‌های آگاهانه
رشد آگاهی عمومی درباره نحوه عملکرد این سیستم‌های جمع‌آوری، به احتیاط بیشتر کاربران در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی منجر شده است. در آینده و با اتصال هرچه بیشتر همه چیز به اینترنت و حل شدن مصرف‌کنندگان در دنیای تجارت داده‌ها، به احتمال زیاد تعریف مفهوم اطلاعات شخصی، خدمات فراهم شده در ازای ارائه این اطلاعات و قیمت آنها تغییر خواهد کرد. می‌توانید با کسب دانش کافی در این زمینه و داشتن دیدگاهی مناسب به کل موضوع، از این قضیه به نفع خود استفاده کنید. مساله مهم دانستن سازوکار سیستم، تبادلات انجام شده و اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه است.

شرکت‌های بازاریابی و تحلیل بازار فقط با ارائه قیمتی منطقی قادر به دستیابی به این اطلاعات هستند. به بیان دیگر، مصرف‌کنندگان فقط در ازای دریافت چیزی مانند یک سرویس آنلاین رایگان یا یک وسیله خانگی هوشمند، حاضر به ارائه‌ اطلاعات شخصی خود هستند. با سنجش ارزش خدمات یا مابه‌ازای ارائه شده، نسبت به نوع اطلاعاتی که می‌توان از این داده‌ها استخراج کرد، می‌توانید با آگاهی کامل خطرهای موجود را بررسی کرده و درباره ارزش داده‌های شخصی و حریم خصوصی خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.
مرجع : جام جم کلیک