به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۸۰۷۶۹
صداي اصول‌گرايان مجلس هم در آمد؛

قدرت و رانت پشت سر موسسات مالی غیرمجاز قرار دارند

گروه اقتصادي: يك عضو فراکسيون اصول‌گرايان مجلس گفته است: «جريان‌های قدرت» وابسته به سيستم و حاکميت پشت سر موسسه‌های مالی «غيرمجاز» قرار دارند و صاحبان قدرت با استفاده از «نفوذ» خود اين موسسه‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند و فعاليت آنها در صورت قطع شدن «رانت» امکان‌پذير نيست.
قدرت و رانت پشت سر موسسات مالی غیرمجاز قرار دارند
عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فعالیت موسسات غیرمجاز مالی دور از قوانین و مقررات بانک مرکزی، گفت: تاسیس موسسات مالی و بانکی غیرمجاز در فضای اقتصادی کشور آن‌هم به این شکل نامنظم و شاید غیرمنتظره، قطعا محل تردید است. وی با بیان اینکه رشد موسسات مالی و بانکی در هیچ‌جای دنیا شباهتی با شکل‌گیری این موسسات در ایران ندارد، افزود: سیستم‌های بانکداری در دنیا و نظارت بر آنها، تعریف‌های خاص خود را دارد، اما در کشور ما این موسسات به اشکال نامنظم و نامطلوبی تاسیس می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه متذکر شد: این جای تعجب دارد که چرا بانک مرکزی قدرت لازم را برای رویارویی با این بانکها اعمال نمی‌دارد. فیاضی با بیان اینکه موسسات مالی غیرمجاز وجوه مالی مردم را جمع‌آوری می‌کنند،بدون اینکه مردم بدانند این موسسات زیرنظر چه کسی فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: قوه قضائیه باید با روند فعلی، با فعالیت موسسات غیرمجاز مالی مقابله کند، چرا که برخی از این موسسات با کمال پررویی تمام، به مرحله‌ای رسیده‌اند که حتی عنوان موسسه مالی خود را به دور از چشم بانک مرکزی به بانک تغییر داده‌‌اند. ضرورت دارد دولت به سرعت به موضوع فعالیت موسسات غیرمجاز مالی ورود کرده و پس از شناسایی این موسسات به پرونده آنها خاتمه دهد، چرا که این موسسات غیرمجاز مالی بدون شک منشاء بسیاری از بی‌نظمی‌های اقتصادی و پولی کشور قلمداد می‌شوند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه، با اشاره به اینکه پشت پرده موسسات مالی غیرمجاز افرادی وابسته به سیستم و حاکمیت هستند، بیان داشت: این افراد از نفوذ خود استفاده کرده و روند فعالیت آنها با موسسات به دور از قطع رانت موجود نیست. باید مشخص شود که چرا سازمان‌های نظارتی و بازرسی کشور تا کنون در برخورد با موسسات مالی غیرمجاز اقدامی انجام داده و چرا وزرای ذیربط در این موضوع تابحال به پای استیضاح کشیده نشده‌اند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: معتقدم جریان‌های قدرت در فعالیت موسسات مالی غیرمجاز نفوذ داشته که باید هرچه سریعتر پرده‌های مقابل این موضوع کنار رود و مشخص شود چه کسانی پشت موسسات مالی غیرمجاز سنگر گرفته اند.  فیاضی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی باید به سرعت به بازی موسسات مالی غیرمجاز پایان دهد، خاطرنشان کرد: بدون شک عدم برخورد بانک مرکزی با موسسات مالی غیرمجاز می‌تواند موجب کاهش اقتدار این بانک که بانک معیار است، تلقی شود.